Ναυτιλιακές επενδυτικές αποφάσεις και διαχείριση επενδυτικού ρίσκο
Master Thesis
Συγγραφέας
Ποντικός, Παντελής Ν.
Ημερομηνία
2012-04-04Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ναυτιλιακή οικονομική ; Ανάλυση επενδύσεων ; Διαχείριση κινδύνου ; Ναύλωση και ναύλοςΠερίληψη
Η ποντοπόρος ναυτιλία συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη του παγκοσμίου εμπορίου. Αν το Internet μετέτρεψε τον κόσμο σε ένα απέραντο ‘‘χωριό’’ μέσω της χαμηλού κόστους πρόσβασης στην πληροφόρηση που προσφέρει, η ναυτιλία με την χαμηλού κόστους μεταφορά που διαθέτει στην αγορά τείνει να μετατρέψει τον κόσμο σε έναν απέραντο ‘‘λαό’, όπου όλοι οι άνθρωποι, ανεξαρτήτου έθνους και φυλής, θα μπορούν να απολαμβάνουν τα πάντα και να λύνουν τα βιοποριστικά τους προβλήματα με παρόμοιο τρόπο. Για παράδειγμα, δεν χρειάζεται να είσαι Κουβανός για να καπνίζεις πούρο, ούτε Ιάπωνας για να οδηγείς αυτοκίνητο, διότι εξαιτίας της ναυτιλίας οι λαοί των εισαγωγικών και των εξαγωγικών χωρών αναπτύσσουν κοινές συνήθειες παρά την πολύ διαφορετική ιστορική τους διαδρομή. Παράλληλα η ναυτιλία συμβάλλει και στην διατήρηση της παγκόσμιας ειρήνης, αφού η πραγματικότητα έδειξε στα κράτη, πως για την ανάπτυξη των οικονομιών τους, το κόστος από την εισαγωγή πρώτων υλών και ενέργειας μέσω της ναυτιλίας είναι μικρότερο από το κόστος τόσο σε αίμα όσο και σε χρήμα που απαιτεί η στρατιωτική κατοχή με σκοπό των έλεγχο των πλουτοπαραγωγικών πηγών σε ξένες περιοχές. Αναντίρρητα, αν δεν υπήρχαν οι πνευματικές ιδιαιτερότητες ανάμεσα στους λαούς οι ναυτιλία θα είχε διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην διαμόρφωση της σύγχρονης παγκοσμιοποίησης που θέλει οι σχέσεις λαών και ανθρώπων να ρυθμίζονται κυρίως βάσει των νόμων της αγοράς. Έτσι λοιπόν η ποντοπόρος ναυτιλία σήμερα περιορίζεται στο να προσφέρει κατάλληλους όρους συνεργασίας μεταξύ των εισαγωγικών και εξαγωγικών χωρών καθώς αυτή προμηθεύει τις οικονομίες αυτές τόσο με πρώτες ύλες, ενέργεια και προϊόντα μεταποίησης όσο και με αγαθά κατανάλωσης. Η μελέτη αυτή στοχεύει να παρουσιάσει την πολυπλοκότητα των δεδομένων που λαμβάνονται υπόψη από την ναυτιλιακή επιχείρηση για την λήψη ναυτιλιακών επενδυτικών αποφάσεών και να τα αναλύσει. Θα περιοριστεί στην ναυλαγορά χύδην ξηρού(dry bulk market) φορτίου. Τα κύρια ζητήματα που θα αναπτυχθούν για να ικανοποιηθεί αυτός ο στόχος αφορούν την αγορά και πώληση πλοίου, την οργάνωση και χρηματοδότηση των project και τους τρόπους διαχείρισης του επενδυτικού ρίσκο της επένδυσης σε πλοίο. Η μελέτη αυτή επιδιώκει να πρωτοτυπήσει παρουσιάζοντας τις ιδιαιτερότητες ειδικά της ποντοπόρου ναυτιλίας χύδην ξηρού φορτίου κυρίως μέσα από χρηματοοικονομικό πνεύμα. Το πλοίο χωρίς να μεταφέρει φορτίο αξίζει όσο το light tonnage του. Η ίδια η ναυλαγορά είναι παράγωγος αγορά, η οποία εξαρτάται από την ζήτηση για φορτία. Αυτό μας δείχνει ότι η μακροοικονομική ανάλυση και η αξιοποίηση των χρηματοοικονομικών μεσών στις ναυτιλιακές επενδύσεις είναι αναγκαίες για την λήψη επενδυτικών αποφάσεων και την διαχείριση του επενδυτικού ρίσκο.