Περιβαλλοντικές, οργανωτικές και θεσμικές συνιστώσες των λιμένων/περιοχών καταφυγής: η περίπτωση του Αιγαίου πελάγους και η μεταφορά πετρελαϊκών αποθεμάτων της Κασπίας στη Μεσόγειο
Master Thesis
Συγγραφέας
Σκαρβέλης, Στέφανος
Ημερομηνία
2005-12-01Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Πετρέλαιο ; Ναυτιλία ; Ελλάδα ; Θαλάσσιες μεταφορέςΠερίληψη
Η εργασία αυτή έχει ως στόχο, να αναδείξει τη χρησιμότητα της εφαρμογής ενός συστήματος Λιμένων-Καταφυγής στο Αιγαίο Πέλαγος κάτω από συγκεκριμένες συνιστώσες και παραμέτρους που θα επηρεάσουν μελλοντικά την περιοχή. Αρχίζει με μια γενική θεώρηση του θέματος, γίνεται μια προσπάθεια ιστορικής αναφοράς των Λιμένων-Καταφυγής προκειμένου να ενημερωθεί γενικότερα ο αναγνώστης, ενώ παράλληλα εξετάζονται διάφορα τεχνικά και θεσμικά προβλήματα που προκύπτουν κατά την προσπάθεια δημιουργίας λιμένων, οι οποίοι θα προσφέρουν βοήθεια σε πλοία που έχουν υποστεί ατύχημα. Στην συνέχεια, η εργασία εστιάζει στο νομικό πλαίσιο των Λιμένων-Καταφυγής αναλύοντας τη θέση των Διεθνών Οργανισμών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενώ παράλληλα παραθέτει κάθε οδηγία που έχει τεθεί σε ισχύ, προκειμένου να τεθεί το νομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείται το θέμα. Για να αναδειχτεί η σημασία της θεσμοθέτησης ενός συστήματος Λιμένων-Καταφυγής και η συμβολή που αυτό θα έχει στην μείωση και στην αντιμετώπιση της ρύπανσης θεωρήθηκε σημαντικό να γίνει αναφορά στην επιβάρυνση που δέχεται ήδη το θαλάσσιο περιβάλλον από την κανονική λειτουργία των πλοίων. Για τον σκοπό αυτό γίνεται μια περιγραφή όλων των εκπομπών απορρίψεων στο περιβάλλον από τη λειτουργία του πλοίου που μπορεί να προκαλέσουν ρύπανση. Περιγράφονται προτεινόμενες μεθοδολογίες οργάνωση ενός Λιμένα-Καταφυγής. Τέλος, προσδιορίζονται τα κριτήρια αναγνώρισης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που δύναται να προκαλέσει η οριοθέτηση και λειτουργία Λιμένων Καταφυγής στο Αιγαίο, λαμβάνοντας υπόψη την αύξηση της κίνησης δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου με αφετηριακό σημείο έναν υποθετικό, τερματικό σταθμό φόρτωσης πετρελαιοειδών στο λιμένα Αλεξανδρούπολης αναλόγου αυτού που σχεδιάζεται να εξυπηρετήσει τη μεταφορά και προώθηση αργού πετρελαίου από την ευρύτερη περιοχή της Κασπίας σε συνδυασμό με άλλα χερσαία και θαλάσσια δίκτυα μεταφορών.