Σύστημα περιβαλλοντικής διαχείρισης σύμφωνα με το πρότυπο ISO 14001 σε εγκαταστάσεις αποθήκευσης και διακίνησης υγρών καυσίμων
Master Thesis
Συγγραφέας
Γιώτη, Χαρίκλεια
Ημερομηνία
2008-09-09Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Περιβάλλον -- Διαχείριση ; Σύστημα περιβαλλοντικής διαχείρισηςΠερίληψη
Μέσα από μια αλληλουχία γεγονότων και εξελίξεων όπως η ενεργειακή κρίση, το σημαντικό κόστος αποκατάστασης περιβαλλοντικών ατυχημάτων, οι συνεχώς αυξανόμενες νομοθετικές απαιτήσεις και η συνειδητοποίηση της σημασίας της προστασίας του περιβάλλοντος εκ μέρους των καταναλωτών αλλά και των κοινωνιών, οι επιχειρήσεις οδηγήθηκαν μεταξύ άλλων στην εξοικονόμηση φυσικών πόρων και ενέργειας, στον έλεγχο των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και σε περιβαλλοντικές επενδύσεις. Οι εξελίξεις αυτές με την σειρά τους πυροδότησαν άλλους κύκλους εξελίξεων οι οποίες και οδήγησαν στη δημιουργία ποικίλων εργαλείων και πρακτικών περιβαλλοντικής διαχείρισης στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα Συστήματα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης. Έτσι λοιπόν, οι επιχειρήσεις σ’ ένα πλαίσιο προσπάθειας για καλύτερη περιβαλλοντική διαχείριση, ενσωματώνουν περιβαλλοντικές στρατηγικές στις επιχειρησιακές τους στρατηγικές, υιοθετούν την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (ΕΚΕ) και εφαρμόζουν ποικίλα εργαλεία όπως την Ανάλυση Κύκλου Ζωής, το Σχεδιασμό για το Περιβάλλον, τα Συστήματα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης (Μ. Μανδαράκα, 2006). Πολλοί οργανισμοί έχουν διεξάγει περιβαλλοντικές ανασκοπήσεις ή επιθεωρήσεις για να αξιολογήσουν την περιβαλλοντική τους επίδοση. Προκειμένου αυτές να είναι αποτελεσματικές, θα πρέπει να διεξάγονται μέσα στο πλαίσιο ενός δομημένου συστήματος διαχείρισης, το οποίο θα είναι ενσωματωμένο στην συνολική δραστηριότητα της διοίκησης του οργανισμού (ISO 14001:2004). Από θεωρητικής άποψης, υπάρχουν δύο κύρια κίνητρα για την πιστοποίηση σύμφωνα με το πρότυπο ISO 14001. Καταρχάς, η πιστοποίηση (είτε επιβληθεί από το νομοθέτη είτε αποκτηθεί προαιρετικά) διαμορφώνει το πλαίσιο εργασίας με στόχο τη βελτίωση της περιβαλλοντικής επίδοσης. Κατά δεύτερον, οι πιστοποιημένες εταιρείες μπορούν να αποκτήσουν μια ισχυρή εταιρική εικόνα, πετυχαίνοντας καλύτερες σχέσεις με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη (πελάτες, εργαζόμενοι, προμηθευτές, κρατικοί φορείς, επενδυτές, τοπική κοινωνία, περιβαλλοντικές οργανώσεις) και σημαντικά πλεονεκτήματα στον τομέα της προώθησης πωλήσεων (marketing) (Α.G. Lagodimos et.al., 2006).