Μελέτη επαναχρησιμοποίησης μαθησιακών αντικειμένων σε περιβάλλοντα ηλεκτρονικής μάθησης
Master Thesis
Author
Παπανίκου, Χριστίνα
Date
2008-07-29View/ Open
Abstract
Τα τελευταία χρόνια η έννοια των Μαθησιακών Αντικειμένων (ΜΑ) (Learning Objects), που αποτελούν απόρροια της μετάβασης από το παραδοσιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο στο ηλεκτρονικό, έχει εισέλθει δυναμικά στην περιοχή της Τεχνολογικά Υποστηριζόμενης Μάθησης. Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα των ΜΑ, θεωρείται η δυνατότητα επαναχρησιμοποίησής τους σε διαφορετικές ψηφιακές ή μη ψηφιακές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, καθώς αναμένεται κέρδος σε χρόνο και προσπάθεια ανάπτυξης, ανεύρεσης και επιλογής, αλλά και βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού περιεχομένου. Μελετήθηκε η έννοια των ΜΑ και προτάθηκε ένας ενοποιημένος ορισμός για τα ΜΑ. Στη συνέχεια, μελετήθηκε η έννοια των Εκπαιδευτικών Μεταδεδομένων (Educational Metadata) που χρησιμοποιούνται για το χαρακτηρισμό των ΜΑ, έτσι ώστε να διευκολύνεται η αναζήτηση, εύρεση και ανάκτηση ΜΑ και των Αποθηκών Μεταδεδομένων Μαθησιακών Αντικειμένων (Learning Objects Metadata Repositories) που αποτελούν βάσεις δεδομένων που αποθηκεύουν τα μεταδεδομένα των ΜΑ. Εν συνεχεία, μελετήθηκε και περιγράφηκε ένα πλαίσιο σχεδιασμού και ανάπτυξης τεχνολογικά υποστηριζόμενων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που στηρίζονται στα ΜA. Τέλος, περιγράφηκε μια μελέτη περίπτωσης εφαρμογής του προτεινόμενου πλαισίου επαναχρησιμοποίησης ΜΑ σε μια πραγματική Αποθήκη Μεταδεδομένων ΜΑ και συγκεκριμένα στην αποθήκη eAccess (http://eaccess.iti.gr), η οποία αναπτύχθηκε και λειτουργεί στα πλαίσια του Ερευνητικού Έργου “eAccess: Developing web contentsupporting learning and training of disadvantaged user communities”, το οποίο και χρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «Leonardo da Vinci» (κωδικός έργου EL/2003/B/F/PP-148233), και προτάθηκε ένα σύνολο προϋποθέσεων ή/και απαιτήσεων για εφικτή και αποτελεσματική επαναχρησιμοποίηση ΜΑ σε περιβάλλοντα ηλεκτρονικής μάθησης.