Διεθνή η δεύτερα και παράλληλα η διπλά νηολόγια : εξελίξεις επί του διεθνούς θεσμικού πλαισίου που καθορίζει την λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα αυτών
Master Thesis
Συγγραφέας
Σπυροπούλου, Ελένη Α.
Ημερομηνία
2008-01-23Προβολή/ Άνοιγμα
Περίληψη
Η Ναυτιλία παραμένει από την αρχαιότητα έως και τις μέρες μας ο σημαντικότερος τρόπος μεταφοράς των εμπορευμάτων σε παγκόσμιο και διεθνές επίπεδο. Τα εμπορικά πλοία, αεικίνητα, δραστηριοποιούνται διεθνώς, προσεγγίζοντας τα λιμάνια όλων των χωρών. Λέγοντας νηολόγιο (registry) πλοίου, εννοούμε το ειδικό βιβλίο στο οποίο είναι εγγεγραμμένο ένα πλοίο μέσω του οποίου δηλώνεται η εθνικότητα του. Η σημαία του πλοίου είναι η σημαία του κράτους στο οποίο ανήκει το πλοίο. Ωστόσο υπάρχουν και χώρες που επιδιώκοντας να ενισχυθούν οικονομικά από την εισροή πλοίων στα νηολόγια τους προσφέρουν ελαστικότερους όρους. Πρόκειται για τις λεγόμενες Σημαίες Ευκαιρίας ή Ευκολίας. Σημαίες ευκολίας είναι οι εθνικές σημαίες εκείνων των κρατών που ναυτιλιακές επιχειρήσεις εγγράφουν τα πλοία τους με σκοπό τη μεγέθυνση των οικονομικών τους συμφερόντων και την μείωση του κόστους λειτουργίας με την αποφυγή πρόσθετων οικονομικών επιβαρύνσεων και γραφειοκρατικών διατυπώσεων εξασφαλίζοντας παράλληλα συνθήκες και όρους περισσότερο ελκυστικούς από εκείνους που προβλέπονται για τις εγγραφές των πλοίων στα παραδοσιακά νηολόγια. Στην προσπάθεια τους οι κυβερνήσεις να είναι σε θέση να ανταγωνιστούν τα νηολόγια χαμηλού κόστους και να μειώσουν την «διαρροή» των πλοιοκτητών από τις παραδοσιακές τους σημαίες, προχώρησαν στην υιοθέτηση νέων τύπων νηολογίων τα λεγόμενα Παράλληλα ( ή Διπλά) και τα Διεθνή (ή Δεύτερα) Νηολόγια. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η καταγραφή – περιγραφή και η παρουσίαση των θεσμών αυτών στο σύνολό τους, μέσα στο ισχύον παγκόσμιο θεσμικό πλαίσιο, η ανάλυση των πλεονεκτημάτων που προσφέρονται στους πλοιοκτήτες, καθώς επίσης και οι επισημάνσεις των αρνητικών συνεπειών στην παγκόσμια οικονομία, στην προστασία του περιβάλλοντος και στις συνθήκες εργασίας.