Σχεδιασμός και ανάπτυξη διαδραστικής εκπαιδευτικής παρέμβασης βασισμένης στην αλληγορία του Πλάτωνα μέσω storytelling σε ψηφιακό περιβάλλον μάθησης
Design and development of an interactive educational intervention based on Plato's allegory of the cave through storytelling in a digital learning environment
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Αλληγορία σπηλαίου ; Κοινωνικά δίκτυα ; Storytelling ; Εφηβεία ; Νεότητα ; Ηθική ανάπτυξηΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία επικεντρώνεται στον σχεδιασμό και την ανάπτυξη μιας
διαδραστικής ψηφιακής και εκπαιδευτικής παρέμβασης, η οποία είναι βασισμένη στην
αλληγορία του σπηλαίου του Πλάτωνα. Στόχος είναι η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης,
των ηθικών αξιών και της ενσυναίσθησης σε νέους όσον αφορά την επίδραση των
κοινωνικών δικτύων(social media) και της ψηφιακής κουλτούρας στη διαμόρφωση της
ταυτότητά τους. Η εκπαιδευτική αυτή παρέμβαση υλοποιείται σε ψηφιακό περιβάλλον
μάθησης (e-Class) όπου ταυτόχρονα περιλαμβάνεται αφήγηση της πλατωνικής αλληγορίας
σε μορφή επεισοδίων, τα οποία παράλληλα διασκευάζονται, ώστε να αντικατοπτρίζουν
σύγχρονα βιώματα των νέων. Εν συνεχεία, μετά από κάθε επεισόδιο οι συμμετέχοντες
καλούνται να απαντήσουν σε ερωτηματολόγια, τα οποία βασίζονται στη θεωρία των
ηθικών σταδίων του Kohlberg και στο σημασιολογικό διαφορισμό του Osgood. Κύριος
σκοπός είναι η ανάδειξη των αξιών, των στάσεων ζωής και των εσωτερικών συγκρούσεών
τους.
Το εκπαιδευτικό υλικό μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο προγραμμάτων
ψυχοκοινωνικής αγωγής, φιλοσοφικής εκπαίδευσης και αγωγής υγείας, διότι
ενσωματώνει αρχές της αφηγηματικής παιδαγωγικής και της βιωματικής μάθησης. Η
σύνδεση του αρχαίου φιλοσοφικού νοήματος με σύγχρονα διλήμματα και το ψηφιακό
storytelling δημιουργούν ένα περιβάλλον στοχασμού, ταύτισης και προσωπικής
ενδυνάμωσης. Η εργασία φιλοδοξεί να συμβάλλει στη συστηματική ανάδειξη της
παιδαγωγικής αξίας της φιλοσοφικής αλληγορίας σε καινοτόμε και ρηξικέλευθες μορφές
διδασκαλίας και μάθησης.

