Σχεδιασμός και ανάπτυξη ενός ψηφιακού μαθήματος βασισμένο στη μέθοδο PjBL με AI στον τουρισμό : μια μελέτη περίπτωσης για οικονομικό αλφαβητισμό στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Design and development e-course based on PjBL with AI tools in hospitality and tourism : a case for financial literacy in secondary education

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Οικονομία ; Τουρισμός ; Project based learningΠερίληψη
Η παρούσα εργασία εξετάζει τον σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση ενός διαδικτυακού μαθήματος με στόχο την ενίσχυση του οικονομικού γραμματισμού μαθητών της Β΄ και Γ΄ Λυκείου, μέσα από τη χρήση ρεαλιστικών σεναρίων που συνδέονται με τον τουριστικό τομέα. Η καινοτομία του μαθήματος έγκειται στην υιοθέτηση της μεθοδολογίας Project-Based Learning (PjBL), τη συστηματική αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων και τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και την ενσωμάτωση στοιχείων gamification και storytelling.
Το μάθημα οργανώθηκε ως «μαθησιακό μονοπάτι» με πέντε στάσεις σε εμβληματικά σημεία της Αθήνας (Μοναστηράκι, Ερμού, Σύνταγμα, Πλάκα, Ακρόπολη). Σε κάθε στάση οι μαθητές εκτέθηκαν σε θεωρητικό περιεχόμενο, συμμετείχαν σε δραστηριότητες με τη χρήση εργαλείων όπως το ChatGPT και το Canva, και αξιολογήθηκαν μέσα από κριτήρια αυθεντικής μάθησης. Οι δραστηριότητες περιλάμβαναν SWOT ανάλυση, ανάλυση αγοράς και ανταγωνισμού, στρατηγικές τιμολόγησης, ανάπτυξη branding, δημιουργία digital campaign, storytelling και τελική παρουσίαση έργου.
Η συλλογή δεδομένων πραγματοποιήθηκε μέσω ερωτηματολογίων, παρατηρήσεων και αξιολογήσεων των παραδοτέων. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι μαθητές βελτίωσαν σημαντικά την κατανόηση βασικών οικονομικών εννοιών, ανέπτυξαν δεξιότητες συνεργασίας και κριτικής σκέψης, και ανταποκρίθηκαν θετικά στα στοιχεία παιχνιδοποίησης που ενίσχυσαν την παρακίνηση και τη δέσμευσή τους. Η χρήση τεχνητής νοημοσύνης αξιολογήθηκε θετικά, καθώς διευκόλυνε την παραγωγή ιδεών και ενίσχυσε την αυτονομία των μαθητών.
Στα συμπεράσματα, η μελέτη επιβεβαιώνει ότι ο συνδυασμός PjBL, gamification, AI και storytelling μπορεί να αποτελέσει αποτελεσματική και καινοτόμο διδακτική προσέγγιση για τη διδασκαλία οικονομικών εννοιών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αναδεικνύεται επίσης η αξία της σύνδεσης με τον πολιτισμικό τουρισμό, που προσδίδει αυθεντικότητα και βιωματική διάσταση στη μάθηση. Τέλος, προτείνονται περαιτέρω έρευνες με μεγαλύτερα δείγματα και σε διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα, ώστε να διερευνηθεί σε βάθος η συμβολή της συγκεκριμένης προσέγγισης στην εκπαίδευση.


