| dc.contributor.advisor | Ρετάλης, Συμεών | |
| dc.contributor.author | Λώνη, Δέσποινα | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-24T08:03:55Z | |
| dc.date.available | 2025-11-24T08:03:55Z | |
| dc.date.issued | 2025-10 | |
| dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/18496 | |
| dc.description.abstract | Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία παρουσιάζει τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση ενός Εργαστηρίου Δεξιοτήτων με θέμα την ψηφιακή ταυτότητα και την υπεύθυνη συμμετοχή στα κοινωνικά δίκτυα, το οποίο απευθύνεται σε μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Σε μια εποχή όπου οι έφηβοι διαμορφώνουν την κοινωνική τους εικόνα κυρίως διαδικτυακά, η ανάπτυξη κριτικού ψηφιακού γραμματισμού και υπεύθυνης διαδικτυακής συμπεριφοράς είναι απαραίτητη για την αποφυγή φαινομένων παραπληροφόρησης, διαδικτυακών συγκρούσεων και απώλειας ιδιωτικότητας.
Το εργαστήριο σχεδιάστηκε σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, αξιοποιώντας βιωματικές και συνεργατικές προσεγγίσεις, διαθεματικά σενάρια και ψηφιακά εργαλεία, με στόχο την ανάπτυξη ήπιων δεξιοτήτων και την υπεύθυνη συμμετοχή των μαθητών/τριών στον ψηφιακό κόσμο. Ο σχεδιασμός αντλεί έμπνευση από διεθνή πλαίσια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα (4Cs: κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα). Επιδιώκεται, επιπλέον, η ενίσχυση της ψηφιακής υπευθυνότητας, της αυτογνωσίας, της ενσυναίσθησης και της δημιουργικής έκφρασης.
Η δομή περιλαμβάνει πέντε θεματικές ενότητες, που καλύπτουν ζητήματα όπως η κατανόηση λειτουργίας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η αυτογνωσία και η αναγνώριση της ψηφιακής ταυτότητας, η διάκριση μεταξύ ψηφιακής και πραγματικής εικόνας, η κριτική σκέψη γύρω από το περιεχόμενο που δημοσιεύεται στα μέσα και πως αυτό επηρεάζει τη ψηφιακή φήμη και η διαχείριση διαδικτυακών συγκρούσεων. Οι δραστηριότητες συνδυάζουν βιωματική, συνεργατική και διαθεματική μάθηση με τη χρήση σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων (Google Classroom, Canva, Padlet, Mentimeter, Google Docs), επιλεγμένων ώστε να ενισχύουν την αλληλεπίδραση, τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα των μαθητών/τριών.
Η αξιολόγηση βασίζεται σε διαμορφωτικές και περιγραφικές μεθόδους, συμπεριλαμβανομένων αυτοαξιολόγησης και portfolio, προωθώντας τον αναστοχασμό και την ενεργό εμπλοκή. Τα αναμενόμενα αποτελέσματα περιλαμβάνουν τη βελτίωση της ικανότητας των μαθητών/τριών να αξιολογούν πληροφορίες, να διαχειρίζονται την ψηφιακή τους φήμη και να αλληλοεπιδρούν με σεβασμό και υπευθυνότητα στον ψηφιακό χώρο. | el |
| dc.format.extent | 88 | el |
| dc.language.iso | el | el |
| dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
| dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 3.0 Ελλάδα | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/gr/ | * |
| dc.title | Εργαστήριο δεξιοτήτων για την ψηφιακή ταυτότητα και την υπεύθυνη συμμετοχή στα κοινωνικά δίκτυα | el |
| dc.title.alternative | Skills development workshop on digital identity and responsible participation in social media | el |
| dc.type | Master Thesis | el |
| dc.contributor.department | Σχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων | el |
| dc.description.abstractEN | This master’s thesis presents the design, implementation, and evaluation of a Skills Workshop focusing on digital identity and responsible participation in social media, addressed to secondary school students. In an era when adolescents primarily shape their social image online, the development of critical digital literacy and responsible online behavior is essential in order to prevent phenomena such as misinformation, online conflicts, and loss of privacy.
The workshop was designed in line with the guidelines of the Institute of Educational Policy (IEP) for Skills Workshops, incorporating experiential and collaborative approaches, cross-curricular scenarios, and digital tools, with the aim of fostering soft skills and encouraging students’ responsible engagement in the digital world. Its design draws inspiration from international 21st-century skills frameworks (the 4Cs: critical thinking, communication, collaboration, and creativity). Moreover, it seeks to strengthen students’ digital responsibility, self-awareness, empathy, and creative expression.
The structure includes five thematic units, addressing issues such as understanding the functioning of social media, self-awareness and recognition of digital identity, distinguishing between digital and real-life images, critically reflecting on published online content and its impact on digital reputation, and managing online conflicts. The activities combine experiential, collaborative, and cross-curricular learning with the use of modern digital tools (Google Classroom, Canva, Padlet, Mentimeter, Google Docs), selected to enhance interaction, collaboration, and creativity.
The evaluation relies on formative and descriptive methods, including self-assessment and student portfolios, promoting reflection and active participation. The expected outcomes include an improved ability of students to critically assess information, manage their digital reputation, and interact online with respect and responsibility. | el |
| dc.contributor.master | Ηλεκτρονική Μάθηση | el |
| dc.subject.keyword | Ψηφιακή ταυτότητα | el |
| dc.subject.keyword | Κοινωνικά δίκτυα | el |
| dc.subject.keyword | Εργαστήριο δεξιοτήτων | el |
| dc.subject.keyword | Ψηφιακή υπευθυνότητα | el |
| dc.subject.keyword | Δεξιότητες 21ου αιώνα | el |
| dc.date.defense | 2025-10-21 | |