| dc.contributor.advisor | Μαραβελάκης, Πέτρος | |
| dc.contributor.author | Κυραγιάννης, Γεώργιος | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-21T09:59:08Z | |
| dc.date.available | 2025-11-21T09:59:08Z | |
| dc.date.issued | 2025-07-15 | |
| dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/18472 | |
| dc.description.abstract | Το αντικείμενο μελέτης της παρούσας εργασίας εστιάζει στην ανάλυση δεδομένων
που αφορούν την εμπορική ναυτιλία. Ειδικότερα, διερευνάται ο βαθμός συσχέτισης
μεταξύ του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (Gross Domestic Product - GDP) μιας
οικονομίας, με τα μεγέθη της εμπορικής ναυτιλίας, διαμέσου της σημαντικότητας του
μοντέλου της στατιστικής παλινδρόμησης.
Η διεξαγωγή της εμπειρικής έρευνας περιλαμβάνει την ανάλυση των δεδομένων για
ένα δείγμα 58 κρατών, στην υπό εξέταση περίοδο των 4 ετών (2014-2017), μέσω της
εφαρμογής του μοντέλου της στατιστικής παλινδρόμησης. Η προϋπόθεση που τίθεται
είναι πως σχεδόν όλες οι παλινδρομήσεις, καθώς και τα στατιστικά μοντέλα δεν είναι
διαστρωματικά, αλλά υλοποιούνται κατά έτος, λόγω του έντονα δυναμικού ως προς
το χρόνο χαρακτήρα των μεταβλητών, κυρίως της εξαρτημένης μεταβλητής (ΑΕΠ).
Η επανεκτέλεση των παλινδρομήσεων υλοποιήθηκε στην περίπτωση διαπίστωσης
της παραβίασης των υποθέσεων του Υποδείγματος των Ελαχίστων Τετραγώνων,
ενώ περιελάβανε την αμφοτερόπλευρη αφαίρεση των ακραίων τιμών του δείγματος
των δεδομένων (outliers), σε ποσοστό που διαμορφώθηκε σ’ εύρος από (5-10)%.
Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων διαπιστώθηκε η θετική επιρροή των μεγεθών
της εμπορικής ναυτιλίας στα οικονομικά μεγέθη στο υπό εξέταση δείγμα των χωρών,
όταν δεν υφίστανται μεγάλης κλίμακας «βελτιστοποίηση», η οποία εντοπίζεται στο
χώρο της ναυπήγησης των πλοίων. Ανάλογα, αποδείχθηκε η θετική επίδραση των
μεγεθών της εμπορικής ναυτιλίας στα οικονομικά μεγέθη του υπό εξέταση δείγματος
των κρατών, στην περίπτωση όπου υφίστανται μεγάλης κλίμακας «βελτιστοποίηση»,
η οποία εντοπίζεται στην έννομη τάξη που ανήκει ένα συγκεκριμένο πλοίο.
Ωστόσο, οφείλεται να επισημανθεί πως η έρευνα υπόκεινται σε περιορισμούς, όπως
ότι δεν αξιοποιήθηκε ένα μεγαλύτερο δείγμα κρατών, αλλά και περισσότερες σχετικές
μεταβλητές, προκειμένου να υλοποιηθεί εκτενέστερη ανάλυση. Υπό το συγκεκριμένο
πλαίσιο, μία μελλοντική έρευνα μπορεί να εφαρμόσει ένα μεγαλύτερο δείγμα χωρών,
συμπεριλαμβανομένου ορισμένες που δεν μελετήθηκαν στην υπό εξέταση, ενώ να
συμπεριλάβει και περισσότερες μεταβλητές προς ανάλυση. Συνεπώς, υφίσταται ένα
περιθώριο εκτενέστερης έρευνας, σε συνδυασμό με την εξέταση των συγκεκριμένων
μεταβλητών, σε άλλα στατιστικά μοντέλα. | el |
| dc.format.extent | 77 | el |
| dc.language.iso | el | el |
| dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
| dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
| dc.title | Ανάλυση δεδομένων εμπορικής ναυτιλίας με χρήση στατιστικών εργαλείων | el |
| dc.title.alternative | Analysis of commercial shipping data using statistical tools | el |
| dc.type | Master Thesis | el |
| dc.contributor.department | Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων | el |
| dc.description.abstractEN | The point of this study focuses on the analysis of data concerning commercial
shipping. In particular, the correlation between the Gross Domestic Product (GDP) of
an economy and the size of commercial shipping is investigated through the
significance of the statistical regression model.
The empirical research includes the analysis of data for a sample of 58 countries in
the 4-year period under consideration (2014-2017), through the application of the
statistical regression model. The assumption is that almost all regressions, as well as
statistical models, are not cross-sectional, but are implemented by year, due to the
strongly dynamic nature of the variables, mainly the dependent variable (GDP).
The re-execution of the regressions was implemented in the case of a violation of the
assumptions of the Least Squares Model, while they included the bilateral removal of
the extreme values of the data sample (outliers), in a percentage that was formed
between (5-10)%.
The analysis of the results revealed the positive influence of the size of merchant
shipping on the economic figures in the sample of countries under consideration,
when it does not undergo large-scale "optimization", which is in shipbuilding.
Similarly, the positive influence of the sizes of merchant shipping on the economic
figures of the sample of countries under consideration was showed, in the case in
which they undergo large-scale "optimization", which is in the legal order to which a
specific ship belongs (registered flags).
However, it should be noted that the research is subject to limitations, such as not
using a larger sample of countries, as well as more relevant variables, in order to
implement a more extensive analysis. In this context, a future study could apply a
larger sample of countries, including some not studied in the present study, and
include more variables for analysis. Therefore, there is scope for more extensive
research, in combination with the examination of these variables, in other statistical
models. | el |
| dc.contributor.master | Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Διοίκηση Επιχειρήσεων για Στελέχη (Executive MBA) | el |
| dc.subject.keyword | Εμπορική ναυτιλία | el |
| dc.subject.keyword | Στατιστική παλινδρόμηση | el |
| dc.subject.keyword | Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν | el |
| dc.subject.keyword | Ολική χωρητικότητα εμπορικού στόλου | el |
| dc.subject.keyword | Χωρητικότητα εκτοπίσματος στόλου | el |
| dc.subject.keyword | Merchant shipping | el |
| dc.subject.keyword | Statistical regression | el |
| dc.subject.keyword | Gross National Product, | el |
| dc.subject.keyword | Merchant fleet gross tonnage | el |
| dc.subject.keyword | Deadweight tonnage of merchant fleet | el |
| dc.date.defense | 2025-07 | |