| dc.contributor.advisor | Παρασκευά, Φωτεινή | |
| dc.contributor.author | Καραγιαννίδης, Γεώργιος | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-11T10:36:46Z | |
| dc.date.available | 2025-11-11T10:36:46Z | |
| dc.date.issued | 2025-09 | |
| dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/18388 | |
| dc.description.abstract | Η παρούσα διπλωματική διατριβή είχε ως στόχο να σχεδιάσει, να αναπτύξει και να αξιολογήσει ένα μάθημα ψηφιακού οικονομικού αλφαβητισμού για εν ενεργεία εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Βάσει αυτού του σκοπού, δημιουργήθηκε ένα ψηφιακό περιβάλλον και συγκεκριμένα ένα escape room το οποίο στηρίχθηκε στη θεωρία της γνωστικής μάθησης και ως εκ τούτου είχε οργανωμένες φάσεις που ήταν η μοντελοποίηση, η καθοδήγηση, η υποστήριξη, ο σχεδιασμός, ο αναστοχασμός και η εξερεύνηση. Οι δραστηριότητες που δημιουργήθηκαν λαμβάνουν χώρα σε διαφορετικά θεματικά "δωμάτια" που παρουσιάζουν σενάρια βασισμένα στην πραγματική ζωή με γρίφους και κουίζ που σχετίζονται άμεσα με τις καθημερινές οικονομικές αποφάσεις που λαμβάνουν οι άνθρωποι. Έχει επίσης ενσωματωθεί εξατομικευμένη υποστήριξη με τη βοήθεια της Econa - ενός ψηφιακού πράκτορα τεχνητής νοημοσύνης που βοηθά παρέχοντας ανατροφοδότηση καθοδήγησης καθώς και υποστήριξη πλοήγησης.
Παίζοντας το παιχνίδι, οι χρήστες λαμβάνουν αποφάσεις για έξοδα, επιλογές σχετικά με επενδύσεις και αναγνώριση οικονομικής απάτης. Οι αποφάσεις καταγράφονται σε τρεις κύριους τομείς (γενική αξιολόγηση, πορτοφόλι και ψυχολογική ισορροπία), συγχωνευμένες σε ένα σύστημα ανατροφοδότησης με την απονομή ψηφιακών σημάτων που αντιπροσωπεύουν την μαθησιακή πρόοδο καθώς και τη δημιουργία ισορροπίας μεταξύ οικονομικών και ψυχολογικών ισορροπιών.
Αυτή η ερευνητική διαδικασία είναι κατά κάποιο τρόπο πειραματική και περιλαμβάνει μια προ- και μετα-αξιολόγηση της οικονομικής αυτο-αποτελεσματικότητας, της μεταγνωστικής ενεργοποίησης που αποτιμάται μέσω ρουμπρικών και δεδομένων ενεργητικής εμπλοκής, τα οποία συλλέγονται και με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης. Στόχος είναι να διαπιστωθεί σε ποιο βαθμό ανάλογα περιβάλλοντα θα μπορούσαν να επιδράσουν μεταγνωστικά ενισχύοντας την εμπιστοσύνη σχετικά με τα οικονομικά των συμμετεχόντων, να εμπνεύσουν καλύτερες στρατηγικές αυτορρύθμισης και, πιο συγκεκριμένα, να αυξήσουν την ενεργή εμπλοκή των τελικών χρηστών δηλαδή των μαθητών.
Η παρούσα εργασία θα προσθέσει αξία σχεδιάζοντας ένα νέο πλαίσιο που συνθέτει τη γνωστική μάθηση με ψηφιακά δωμάτια απόδρασης και τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης, ως τον πραγματικό προσομοιωτή εκπαίδευσης για την εκπαίδευση ενηλίκων που θα λειτουργήσει στην πράξη σε πραγματικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Αυτό θα επιτρέψει την έναρξη περαιτέρω έρευνας με βάση μια πολύ βελτιωμένη έκδοση. | el |
| dc.format.extent | 282 | el |
| dc.language.iso | el | el |
| dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
| dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
| dc.title | Σχεδιασμός και ανάπτυξη ενός ψηφιακού μαθήματος οικονομικού γραμματισμού για εκπαιδευτικούς, αξιοποιώντας το μοντέλο της γνωστικής μαθητείας, σε ένα ψηφιακό web 2.0 escape room | el |
| dc.title.alternative | Design and development e- course on financial literacy for in-service teachers using the cognitive apprenticeship model on a web 2.0 digiral escape room | el |
| dc.type | Master Thesis | el |
| dc.contributor.department | Σχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων | el |
| dc.description.abstractEN | This thesis aimed to design, develop and evaluate a digital financial literacy course for practicing secondary school teachers. Based on this purpose, a digital environment was created, namely an escape room, which was based on the theory of cognitive apprenticeship and therefore had organized phases that were modeling, guidance, support, planning, reflection and exploration. The activities created take place in different thematic "rooms" that present real-life scenarios with puzzles and quizzes that are directly related to the everyday financial decisions that people make. Personalized support has also been integrated with the help of Econa - a digital artificial intelligence agent that helps by providing coaching feedback as well as navigation support.
By playing the game, users make decisions about expenses, investment choices and financial fraud recognition. Decisions are recorded in three main areas (general assessment, wallet and psychological balance), merged into a feedback system with the awarding of digital signals representing learning progress as well as the creation of a balance between financial and psychological balances.
This research process is somewhat experimental and includes a pre- and post-assessment of financial self-efficacy, metacognitive activation measured through rubrics and active engagement data collected with the help of artificial intelligence. The hope is to determine to what extent such specific environments could inspire confidence about finances in the participants themselves, inspire better self-regulation strategies and, more specifically, raise the bar for active engagement among students.
This work will add value by designing a new framework that combines cognitive learning with digital escape rooms and artificial intelligence technologies, as the real training simulator for adult education that will operate in practice in real educational environments. This will allow further research to be initiated based on a much-improved version. | el |
| dc.contributor.master | Ηλεκτρονική Μάθηση | el |
| dc.subject.keyword | Οικονομικός γραμματισμός | el |
| dc.subject.keyword | Τεχνητή νοημοσύνη | el |
| dc.subject.keyword | Ψηφιακά escape rooms | el |
| dc.subject.keyword | Εκπαίδευση ενηλίκων | el |
| dc.subject.keyword | Γνωστική μαθητεία | el |
| dc.date.defense | 2025-10-20 | |