«Μυθο-δραπέτες» : αφηγηματική και παιγνιώδης μάθηση σε ένα ψηφιακό escape room μυθολογίας - Σχεδιασμός εκπαιδευτικού σεναρίου για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση με άξονα την ψηφιακή πολιτιστική βιωσιμότητα
"Mytho-Drapetes" : narrative and gamified learning in a digital mythology escape room - Designing an educational scenario for primary education in the basis of digital cultural sustainability

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Digital escape room ; Greek mythology ; Narrative learning ; Game-based learning ; Gamification ; ARCS motivation model ; cultural sustainability ; 21st century skillsΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως αντικείμενο τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη του ψηφιακού escape room για την Γ’ Δημοτικού με τίτλο «Μυθο-δραπέτες», το οποίο αξιοποιεί την ελληνική μυθολογία για την ενίσχυση της μαθησιακής εμπλοκής και της εκπαιδευτικής αποτελεσματικότητας. Οι μαθητές καλούνται να ταξιδέψουν μέσα από τέσσερις επιλεγμένους μύθους, όπου υλοποιούν μια σειρά από διαδραστικές δραστηριότητες και δημιουργικές αποστολές. Η ολοκλήρωση κάθε μυθο-δωματίου τους οδηγεί στο τελικό δωμάτιο, όπου έχουν την ευκαιρία να αναστοχαστούν πάνω στην εμπειρία τους και να παραλάβουν έναν έπαινο συμμετοχής ως αναγνώριση της προσπάθειάς τους, αλλά και ως επιβράβευση της επιτυχίας τους. Η ροή του σεναρίου ακολουθεί τα τέσσερα στάδια του Αφηγηματικού Μοντέλου Μάθησης, προσφέροντας στους μαθητές ένα συνεκτικό πλαίσιο μάθησης. Παράλληλα, ενσωματώθηκαν και στρατηγικές παιγνιώδους μάθησης και παιχνιδοποίησης, ενώ ο σχεδιασμός πραγματοποιήθηκε λαμβάνοντας υπόψιν το μοντέλο κινήτρων ARCS, ώστε να ενισχυθεί συνολικά η παρακίνηση και η ενεργός συμμετοχή των μαθητών καθ’ όλη τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας. Για την αποτίμηση του σεναρίου σχεδιάστηκε ρουμπρίκα αξιολόγησης, που περιλαμβάνει βασικούς παιδαγωγικούς και τεχνολογικούς άξονες, οι οποίοι διαμορφώθηκαν σε άμεση συνάφεια με τα ερευνητικά ερωτήματα της μελέτης. Αυτά εστιάζουν αφενός στην συνολική εμπλοκή των μαθητών και αφετέρου στην εκπαιδευτική αποτελεσματικότητα του σεναρίου. Με τον τρόπο αυτό, διασφαλίζεται ότι κάθε ερευνητικό ερώτημα αντιστοιχεί σε συγκεκριμένα κριτήρια αποτίμησης, επιτρέποντας μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση της εκπαιδευτικής αξίας του σεναρίου. Η ερευνητική διαδικασία ακολούθησε την περιγραφική στατιστική ανάλυση, η οποία ωστόσο παρέμεινε σε υποθετικό επίπεδο χωρίς εφαρμογή σε πραγματικό δείγμα, και τεκμηρίωσε ότι το σενάριο διαθέτει ισχυρά παιδαγωγικά και τεχνολογικά στοιχεία που μπορούν να υποστηρίξουν τη μαθησιακή εμπλοκή και να καλλιεργήσουν κρίσιμες δεξιότητες. Η συμβολή της μελέτης έγκειται στη δημιουργία ενός νέου πλαισίου σχεδιασμού που συνδυάζει σύγχρονα παιδαγωγικά μοντέλα για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς. Ενώ παράλληλα, το σενάριο αναδεικνύει τη δυναμική των ψηφιακών εκπαιδευτικών escape rooms ως προς την αύξηση της παρακίνησης, της ενεργούς συμμετοχής και την καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, προσφέροντας ένα υπόδειγμα που μπορεί να εμπλουτιστεί και να επεκταθεί μελλοντικά μέσα από εμπειρική εφαρμογή σε μαθητικό πληθυσμό.


