Ship recycling : analysis of hazardous materials onboard

Master Thesis
Συγγραφέας
Sardeli, Elisavet
Σαρδέλη, Ελισάβετ
Ημερομηνία
2025-10Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ship recycling ; Hazardous materialsΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά την εμφάνιση και κατανομή επικίνδυνων υλικών επί των πλοίων μέσω μίας ολοκληρωμένης ανάλυσης των Εκθέσεων Απογραφής Επικίνδυνων Υλικών (Inventory of Hazardous Materials – IHM). Η ανάλυση εστιάζει στον εντοπισμό συνήθων επικίνδυνων ουσιών, στη συχνότητά τους και στη συσχέτισή τους με τα χαρακτηριστικά των πλοίων, όπως η ολική χωρητικότητα (Gross Tonnage – GT), ο τύπος πλοίου, το έτος κατασκευής και η χώρα ναυπήγησης. Συνολικά μελετήθηκε δείγμα 216 πλοίων, καλύπτοντας μια ποικιλία τύπων πλοίων, προελεύσεων ναυπήγησης και χρονικών περιόδων.
Η μεθοδολογία βασίζεται στην εξαγωγή και κατηγοριοποίηση δεδομένων από πιστοποιημένες εκθέσεις IHM, ακολουθούμενη από ποσοτική ανάλυση. Επικίνδυνα υλικά όπως ο αμίαντος (ASB), οι πολυχλωριωμένες διφαινύλες (PCBs), ο υδράργυρος (Hg), οι ουσίες που καταστρέφουν τη στιβάδα του όζοντος (ODS), οι ενώσεις μολύβδου (Pb), οι οργανικές ενώσεις κασσιτέρου (TBT) και το εξασθενές χρώμιο καταγράφηκαν. Τα πρότυπα ανίχνευσης αξιολογήθηκαν σε σχέση με τα κανονιστικά ορόσημα που έχουν τεθεί από διεθνείς συμβάσεις και κανονισμούς, συμπεριλαμβανομένων της Σύμβασης της Βασιλείας, της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, του Κανονισμού της ΕΕ για την Ανακύκλωση Πλοίων (EU SRR), της Σύμβασης της Στοκχόλμης, της Σύμβασης του Ρότερνταμ και των σχετικών προτύπων της ΔΟΕ.
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι, παρόλο που τα κανονιστικά ορόσημα έχουν επηρεάσει τη χρήση και την παρουσία επικίνδυνων υλικών επί των πλοίων, πολλές ουσίες εξακολουθούν να απαντώνται ανεξαρτήτως τύπου και ηλικίας πλοίου. Η ανάλυση επιπλέον υποδεικνύει διαφοροποίηση στα ποσοστά ανίχνευσης ανάλογα με τον τύπο πλοίου, τη χώρα ναυπήγησης και την κατηγορία ολικής χωρητικότητας. Παρά τις διεθνείς προσπάθειες, η συγκράτηση επικίνδυνων υλικών εξακολουθεί να αποτελεί ενεργό ζήτημα για την ασφάλεια στη ναυτιλία και την προστασία του περιβάλλοντος.
Η μελέτη καταλήγει υπογραμμίζοντας τη σημασία της έγκαιρης και ενδελεχούς υποβολής εκθέσεων IHM, της αυστηρότερης κανονιστικής συμμόρφωσης και της εναρμόνισης των διεθνών συμβάσεων, με στόχο την επίτευξη περιβαλλοντικά ορθής ανακύκλωσης πλοίων και τη βελτίωση των συνθηκών υγείας και ασφάλειας για τους εργαζομένους στον κλάδο.

