Responsible AI : redefining the boundaries of technology regulation
Υπεύθυνη τεχνητή νοημοσύνη : επανακαθορίζοντας τα όρια της ρύθμισης της τεχνολογίας

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Τεχνητή νοημοσύνη ; Artificial intelligence ; AI ; ΤΝΠερίληψη
Η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) έχει ραγδαίως αναδειχθεί σε κινητήρια δύναμη της εποχής μας. Οι τεράστιες δυνατότητές της συνοδεύονται από πληθώρα κινδύνων. Η χρήση αυτοματοποιημένων όπλων και συστημάτων ΤΝ για την εξαπόλυση κυβερνοεπιθέσεων, η εγκατάσταση συστημάτων βιομετρικής παρακολούθησης, οι κίνδυνοι που παρουσιάζει για την ιδιωτικότητα και η ραγδαία αναδιαμόρφωση της αγοράς εργασίας που αναμένεται να σημειωθεί εξαιτίας της ΤΝ, αποτελούν μόνο κάποια από τα ζητήματα που χρίζουν εξέτασης.
Για την ελαχιστοποίηση αυτών των κινδύνων, οι ειδικοί έχουν ξεχωρίσει συγκεκριμένες αξίες που πρέπει να υποστηρίζουν τα συστήματα ΤΝ. Διαφάνεια, ανθεκτικότητα, ασφάλεια, διαχείριση δεδομένων και ανθρώπινη εποπτεία είναι μεταξύ των πιο συχνά αναφερόμενων αξιών. Συστήματα ΤΝ με τέτοια χαρακτηριστικά θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως συστήματα υπεύθυνης ΤΝ.
Για την επικράτηση των αρχών αυτών και την επίτευξη της δημιουργίας συστημάτων υπεύθυνης ΤΝ, η ΕΕ έχει ψηφίσει και θέσει σε ισχύ τον Κανονισμό για την Τεχνητή Νοημοσύνη («ο Κανονισμός»). Αυτός ο Κανονισμός κατηγοριοποιεί τα συστήματα ΤΝ σύμφωνα με τους κινδύνους που ενέχουν. Συστήματα που κρίνεται ότι παρουσιάζουν απαγορευτικούς κινδύνους αποκλείονται ολοσχερώς από την ενωσιακή αγορά. Τέτοια συστήματα είναι αυτά που ταξινομούν πολίτες σε ομάδες βάσει κοινωνικής βαθμολογίας, που επιτρέπουν την εξ αποστάσεως βιομετρική ταυτοποίηση προσώπων και μία σειρά άλλων συστημάτων τα οποία απαριθμούνται στο άρθρο 5 του Κανονισμού.
Ακολουθούν τα συστήματα υψηλού κινδύνου τα οποία πρέπει να συμμορφώνονται με εκτεταμένες απαιτήσεις. Τέτοιες απαιτήσεις έχουν να κάνουν με την ενσωμάτωση συστημάτων διαχείρισης κινδύνων, την αυστηρή διακυβέρνηση των δεδομένων που αξιοποιούνται από τα συστήματα ΤΝ, τη σύνταξη και την επικαιροποίηση τεχνικού φακέλου, ο οποίος πρέπει να περιλαμβάνει πλήθος πληροφοριών αναφορικά με το σύστημα, την αυτοματοποιημένη δημιουργία αρχείου δραστηριότητας του συστήματος και τη σχεδίαση του κατά τρόπου που θα επιτρέπει την εποπτεία του, την αποσαφήνιση των σταδίων που μεσολάβησαν μεταξύ της τροφοδοσίας του με κάποια δεδομένα και της παραγωγής ενός συγκεκριμένου αποτελέσματος, ενώ ταυτόχρονα θα είναι ικανό να αποκρούσει τυχόν κυβερνοεπιθέσεις.
Λιγότερες υποχρεώσεις, κυρίως διαφάνειας θεσπίζονται για τα συστήματα ΤΝ χαμηλού κινδύνου. Επιπλέον ο Κανονισμός προβλέπει την ίδρυση και λειτουργιά ενός πολύπλοκου συστήματος διακυβέρνησης σε ενωσιακό επίπεδο αποτελούμενο από ευρωπαϊκές αρχές όπως η Υπηρεσία ΤΝ και το Συμβούλιο Τεχνητής Νοημοσύνης αλλά και εθνικές επιβλέπουσες αρχές. Ένας άλλος θεσμός με εξαιρετικό ενδιαφέρον ο οποίος θεσπίζεται δια του Κανονισμού είναι τα ρυθμιστικά δοκιμαστήρια ΤΝ τα οποία αποσκοπούν στην πιστοποίηση της ασφάλειας ενός συστήματος προτού αυτό τεθεί σε λειτουργιά στην ενωσιακή αγορά.
Λιγότερο συγκροτημένες είναι οι αντίστοιχες προσπάθειες που έχουν λάβει χώρα στις ΗΠΑ. Οι σημαντικότερες προσπάθειες εντοπίζονται σε πολιτειακό επίπεδο, ενώ η ομοσπονδιακή κυβέρνηση είχε αρχικώς κάνει κάποιες προσπάθειες να υιοθετήσει αντίστοιχα του Κανονισμού νομοθετήματα, οι οποίες ωστόσο, με την επανεκλογή του Προέδρου Τραμπ έχουν διακοπεί. Αντιθέτως, η νέα κυβέρνηση φαίνεται να προσανατολίζεται προς την εφαρμογή λιγότερων και όχι περισσότερων υποχρεώσεων για τους δημιουργούς συστημάτων ΤΝ.
Σε επίπεδο τεχνικών προδιαγραφών, o Διεθνής Οργανισμός Τυποποίησης (ISO) έχει εκδώσει δύο πρότυπα για την ασφάλεια της ΤΝ, ενώ το Εθνικό Ινστιτούτο Προτύπων και Τεχνολογίας έχει εκδώσει το δικό του πλαίσιο διαχείρισης κινδύνων ΤΝ.
Ο Κανονισμός για την ΤΝ είναι ένα πραγματικά φιλόδοξο νομοθέτημα. Επιχειρεί να ρυθμίσει ένα από τα πλέον αντιδραστικά στη ρύθμιση πεδία. Ωστόσο, η σημασία του υπονομεύεται σημαντικά από την έλλειψη προγραμμάτων ανάπτυξης ΤΝ της ΕΕ μέχρι σήμερα. Μόλις τον Φεβρουάριου του 2025 η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανακοίνωσε σημαντικά προγράμματα επένδυσης στην ανάπτυξη συστημάτων ΤΝ. Το μεγαλύτερο μέρος της έρευνας και ανάπτυξης σχετικά με την ΤΝ εκτελείται από εταιρείες με έδρα τις ΗΠΑ και την Κίνα. Η στάση τους απέναντι στις απαιτήσεις συμμόρφωσης που θέτει ο Νόμος για την ΤΝ επικεντρώνεται κυρίως στο να τις αγνοούν, όπως προκύπτει και από δηλώσεις εξεχόντων του χώρου προσώπων όπως ο Σαμ Άλτμαν.
Επιπλέον, τόσο οι ΗΠΑ όσο και η Κίνα φαίνεται να επικεντρώνονται περισσότερο στο να εδραιωθούν ως η κυρίαρχη δύναμη στην ΤΝ παρά στο να ποδηγετήσουν τις προσπάθειες για δημιουργία υπεύθυνης ΤΝ. Αυτή η στάση είναι εμφανής στις πρόσφατες αποφάσεις της αμερικανικής κυβέρνησης, και κερδίζει ραγδαία έδαφος και μεταξύ των κορυφαίων εταιρειών που σχετίζονται με την ΤΝ. Τροφοδοτούμενες από τις τελευταίες εξελίξεις στην Κίνα με την λειτουργία του σαφώς φθηνότερου από τα αμερικάνικα συστήματα δημιουργικής ΤΝ (ChatGPT, Claude AI), όμως εξίσου αποτελεσματικού με αυτά, DeepSeek, οι αντιδράσεις των ΗΠΑ τείνουν να εδραιώσουν ένα περιβάλλον ανταγωνισμού που ομοιάζει με τον ψυχροπολεμικό ανταγωνισμό εξοπλισμού με πυρηνικά όπλα. Αυτό το κλίμα δεν είναι πρόσφορο για την ευδοκίμηση των προσπαθειών ρύθμισης της ΤΝ. Στην πραγματικότητα, η τελευταία τάση στις ΗΠΑ είναι η απορρύθμιση της έρευνας στην ΤΝ, σε μια προσπάθεια να μεγιστοποιηθεί η ευελιξία του τομέα. Η διάθεση αστρονομικών κονδυλίων για την έρευνα στην ΤΝ, σε συνδυασμό με μια αίσθηση κατεπείγοντος αποτελούν τις τέλειες προϋποθέσεις για τη δημιουργία συστημάτων ΤΝ που σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούν να χαρακτηριστούν υπεύθυνα.
Η αναποτελεσματικότητα της τοπικής νομοθεσίας όπως αυτή του ευρωπαϊκού Κανονισμού για την Τεχνητή Νοημοσύνη, σε συνδυασμό με τις διεθνείς δυναμικές που αναπτύσσονται υπογραμμίζουν τη σημασία της δημιουργίας ενός διεθνούς πλαισίου διακυβέρνησης για την ΤΝ. Ένα τέτοιο πλαίσιο θα μπορούσε να οδηγήσει στην υιοθέτηση κοινών πρακτικών ασφάλειας για την ΤΝ, επιβραδύνοντας τον ρυθμό καινοτομίας, αποκλιμακώνοντας τη δυναμική του ανταγωνισμού εξοπλισμών, με την ελπίδα να διαφυλάξει καλύτερα τον στόχο της υπεύθυνης ανάπτυξης ΤΝ. Την ίδια γνώμη έχει εκφράσει και ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών και οι G7.
Αυτό το σχέδιο δεν στερείται αδύναμων σημείων. Η εφαρμογή του θα απαιτήσει επίδειξη πολιτικής βούλησης από όλες τις εμπλεκόμενες τεχνολογικές δυνάμεις, ένα στοιχείο που, αυτή τη στιγμή, φαίνεται να λείπει. Επιπλέον, οι εξελίξεις κατά τη διάρκεια αυτής της χιλιετίας έχουν θέσει υπό αμφισβήτηση παρόμοιες διεθνείς πρωτοβουλίες. Το ξέσπασμα πολέμων και στρατιωτικών συγκρούσεων, οι παγκόσμιες κρίσεις δημόσιας υγείας και η διαχείριση της κλιματικής κρίσης έχουν δημιουργήσει αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα των διεθνών οργανισμών και των διεθνικών συνεργασιών. Τέλος, παραμένει το ζήτημα της τεχνικής πτυχής της ρύθμισης της ΤΝ. Πολλές από τις προκλήσεις που παρουσιάζει η ΤΝ, όπως τα προβλήματα ευθυγράμμισης και ελέγχου, τα ζητήματα αδιαφάνειας και οι απαιτήσεις για επεξηγήσιμα συστήματα που υπόκεινται σε ανθρώπινη εποπτεία, μπορεί να μην είναι τεχνικά εφικτά, παρά τους πιο ισχυρούς διεθνείς Κανονισμούς που μπορούμε να ψηφίσουμε και να ακολουθήσουμε πιστά.