Ship recycling market - Regulatory frame and price fluctuations

Master Thesis
Συγγραφέας
Psarras, Petros
Ψαρράς, Πέτρος
Ημερομηνία
2025-08Επιβλέπων
Polemis, DionisiosΠολέμης, Διονύσιος
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Price fluctuations ; Ship recycling ; Maritime regulation ; Scrap prices ; Environmental impact ; Labor safetyΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τις οικονομικές, περιβαλλοντικές και κανονιστικές πτυχές των πρακτικών ανακύκλωσης πλοίων παγκοσμίως, χρησιμοποιώντας μια προσέγγιση μεικτών μεθόδων. Συνδυάζοντας την οικονομετρική μοντελοποίηση με επιτόπιες συνεντεύξεις, διερευνά τις επιδράσεις μακροοικονομικών παραγόντων, όπως οι ναύλοι, οι τιμές του πετρελαίου και η ζήτηση για σκραπ μετάλλων, στο κόστος και το χρονοδιάγραμμα της διάλυσης των πλοίων. Μελέτες περίπτωσης από τη Μεσόγειο και τη Νότια Ασία αναδεικνύουν πόσο διαφορετικά αντιμετωπίζεται η ανακύκλωση πλοίων ανά τον κόσμο—ιδιαίτερα όσον αφορά την προστασία του περιβάλλοντος, τη διασφάλιση ασφαλών συνθηκών εργασίας και την τήρηση των κανονισμών. Αυτή η μελέτη εμβαθύνει σε βασικές προκλήσεις, όπως η ευρεία χρήση των Σημαιών Ευκαιρίας και η έλλειψη συνεπούς επιβολής. Εξετάζει επίσης πόσο καλά λειτουργούν τα μεγάλα διεθνή πλαίσια—όπως η Σύμβαση της Βασιλείας, η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ και ο Κανονισμός της ΕΕ για την Ανακύκλωση Πλοίων. Επίσης, διερευνά τις μεθόδους διάλυσης, τον ρόλο των μεσαζόντων γνωστών ως «cash buyers» και τα περιβαλλοντικά οφέλη από την ανάκτηση του χάλυβα. Τα ευρήματα καθιστούν σαφές ότι, ενώ η υπεύθυνη ανακύκλωση είναι εφικτή, απαιτούνται επειγόντως ισχυρά οικονομικά κίνητρα και καλύτερος παγκόσμιος συντονισμός πολιτικής. Σύμφωνα με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ, η διπλωματική εργασία προτείνει πρακτικές συστάσεις για την ενίσχυση της κανονιστικής συνέπειας, τη βελτίωση της ασφάλειας των εργαζομένων και την προώθηση μιας πιο βιώσιμης διαχείρισης των πλοίων στο τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής.