Η ψηφιακή καινοτομία στη λιμενική βιομηχανία

Master Thesis
Συγγραφέας
Κωνσταντινοπούλου, Ελένη - Αγγελική
Ημερομηνία
2025-04Επιβλέπων
Μποϊλέ, Μαρία - ΠούλιαΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ψηφιακός μετασχηματισμός ; Έξυπνα λιμάνια ; Πράσινα λιμάνια ; ΚαινοτομίαΠερίληψη
Η παρούσα εργασία εξετάζει την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στα λιμάνια και συγκεκριμένα στον τρόπο που επιδρά στην αποτελεσματικότητα, στη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, στην ενίσχυση της ασφάλειας και τη μετατροπή τους σε έξυπνα. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί τη σημερινή εποχή ένα εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα όπου φυσικά επηρεάζει και τον ναυτιλιακό κλάδο και ιδιαίτερα τις λιμενικές υποδομές. Η χρήση προηγμένων τεχνολογιών, όπως το Internet of Things (IoT), το blockchain, η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και τα Big Data χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση της λειτουργικότητας, της αποδοτικότητας και της βιωσιμότητας των λιμανιών με αποτέλεσμα να είναι περισσότερο ανταγωνιστικά και βιώσιμα.
Για να μπορέσει να επιτευχθεί η διερεύνηση της ψηφιοποίησης των λιμανιών επιλέχθηκε να παρουσιαστούν μελέτες περιπτώσεων που αφορούν τρία σημαντικά λιμάνια. Πιο συγκεκριμένα, το λιμάνι του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας που είναι τα δυο μεγαλύτερα στην Ευρώπη και το λιμάνι της Σιγκαπούρης που είναι από τους πιο σημαντικούς ναυτιλιακούς κόμβους παγκοσμίως. Παρατηρήθηκε ότι η υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών κρίνεται αναγκαία για την αντιμετώπιση των αυξανόμενων απαιτήσεων της παγκόσμιας ναυτιλίας και πως τα "έξυπνα" λιμάνια μπορούν να διαχειριστούν πιο αποτελεσματικά τους πόρους τους, μειώνοντας το κόστος και ενισχύοντας τη βιωσιμότητα μέσω καινοτόμων πρακτικών. Επιπροσθέτως, παρόλο που και στα τρία λιμάνια αρκετές τεχνολογίες ήταν κοινές, φάνηκε ότι ο εκάστοτε λιμένας έχει προσαρμόσει το ψηφιακό μετασχηματισμό στις απαιτήσεις του. Παρόλα αυτά, υπάρχουν ακόμα αρκετές προκλήσεις και εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν με τα σημαντικότερα να περιλαμβάνουν την ανάγκη ανάπτυξης νέων δεξιοτήτων που θα ανταποκρίνονται στην υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών, τον έντονο ανταγωνισμό και τα ζητήματα ασφαλείας.
Τέλος, προτείνεται η διερεύνηση περισσότερων λιμανιών παγκοσμίως, με διαφορετικές δυναμικότητες και μεγέθη ώστε να συγκριθούν οι στρατηγικές και οι τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται. Παράλληλα, κρίνεται σκόπιμη η περαιτέρω έρευνα για τη συλλογή στοιχείων που αφορούν στο βαθμό υιοθέτησης των νέων τεχνολογιών, εστιάζοντας στις προκλήσεις που προκύπτουν για το ανθρώπινο δυναμικό. Στο πλαίσιο αυτό, η χρήση ερωτηματολογίων θα μπορούσε να συμβάλει
στην αποτύπωση των δυσκολιών προσαρμογής, των απαιτούμενων δεξιοτήτων και των αναγκών εκπαίδευσης.