dc.contributor.advisor | Δανιήλ, Γεώργιος | |
dc.contributor.author | Γιαλλελή, Αναστασία | |
dc.date.accessioned | 2025-04-28T14:31:14Z | |
dc.date.available | 2025-04-28T14:31:14Z | |
dc.date.issued | 2024-03-27 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/17694 | |
dc.description.abstract | Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται το θέμα της θαλάσσιας ρύπανσης ως καλυπτόμενο κίνδυνο στη θαλάσσια ασφάλιση. Το ζήτημα της θαλάσσιας ρύπανσης είναι διαχρονικό, με την ευαισθητοποίηση τόσο σε θεσμικό όσο και σε επιχειρηματικό πλαίσιο, από την πλευρά των ασφαλιστικών εταιρειών αλλά και των ναυτιλιακών, των κρατών και αρχών, να εντείνεται τα τελευταία έτη.
Ο σκοπός της εν λόγω εργασίας είναι να εξεταστεί ενδελεχώς η θαλάσσια ρύπανση στη θαλάσσια ασφάλιση καθώς και ο σχολιασμός της εξέλιξης της εθνικής και διεθνούς νομοθεσίας σε ό,τι αφορά τόσο στα μέτρα για την αποφυγή της θαλάσσιας ρύπανσης όσο και στον τρόπο με τον οποίο αυτή καλύπτεται από τη θαλάσσια ασφάλιση.
Τα ερευνητικά ερωτήματα που επιχειρείται να απαντηθούν είναι τα εξής: α) τι ορίζεται ως θαλάσσια ρύπανση, β) ποιες οι πηγές της θαλάσσιας ρύπανσης που προκαλούνται από τις λειτουργίες της ναυτιλίας, γ) πώς καλύπτεται η θαλάσσια ρύπανση από τις ασφαλιστικές εταιρείες και ανάλογους φορείς, δ) πώς εξελίχθηκε η κάλυψη της αστικής ευθύνης λόγω θαλάσσιας ρύπανσης, ε) ποια γεγονότα – μαθήματα οδήγησαν στην αναθεώρηση του νομικού πλαισίου που διέπει τη θαλάσσια ρύπανση και την κάλυψή της από τη θαλάσσια ασφάλιση.
Για την επίτευξη της διπλωματικής εργασίας έγινε εστίαση σε σημαντικές λέξεις-κλειδιά όπως: «θαλάσσια ρύπανση», «θαλάσσια ασφάλιση», «αποζημίωση λόγω θαλάσσιου ατυχήματος σε πλοίο», «ελληνικό θαλάσσιο δίκαιο», «διεθνές θαλάσσιο δίκαιο», «σημαντικά ατυχήματα με πλοίο», «διαρροή πετρελαίου λόγω θαλάσσιου ατυχήματος με πλοίο», «θαλάσσια ρύπανση ως ασφαλιστικός κίνδυνος», κ.α., σε ελληνικές και αγγλικές βάσεις δεδομένων, με έμφαση σε ιστοσελίδες επίσημων Φορέων (IMO, United Nations, Ευρωπαϊκή Επιτροπή) καθώς και στο Google Scholar, europa.eu., και EUR-Lex.
Το κυριότερο συμπέρασμα είναι ότι ναι μεν οι πλοιοκτήτριες εταιρείες έμαθαν πολλά από τα σοβαρά ατυχήματα που συνέβησαν κατά καιρούς και η Ευρώπη ανταποκρίθηκε με τη δημιουργία και την τροποποίηση πολλών Συμβάσεων, Συνθηκών και Νόμων αλλά υπάρχει ακόμη χώρος για περαιτέρω βελτιώσεις και αυστηροποίηση της Νομοθεσίας. Για τον λόγο αυτό η πρόληψη θεωρείται η καλύτερη στρατηγική αντιμετώπισης της θαλάσσιας ρύπανσης, καθώς και η σωστή συντήρηση των πλοίων αλλά και η ύπαρξη πιο αυστηρών πολιτικών μεταφοράς φορτίων από αυτά. | el |
dc.format.extent | 99 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.title | Η θαλάσσια ρύπανση ως καλυπτόμενος κίνδυνος στην θαλάσσια ασφάλιση | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Ναυτιλίας και Βιομηχανίας. Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών | el |
dc.description.abstractEN | The present dissertation deals with the issue of marine pollution as an underwritten risk in marine insurance. The issue of marine pollution is timeless, with awareness both in an institutional and business context, on the part of insurance and shipping companies, States and authorities, intensified in recent years.
The purpose of the dissertation is to examine marine pollution in detail and to comment on the evolution of national and international legislation regarding both measures to avoid marine pollution and the way in which it is underwritten by marine insurance.
The research questions that are attempted to be answered are: a) what is defined as marine pollution; b) what are the sources of marine pollution caused by marine operations; c) how marine pollution is underwritten by insurance companies and similar formal bodies; d) how the coverage of civil liability for marine pollution evolved; e) what accidents – lessons led to the revision of the legal framework governing marine pollution and its coverage by marine insurance.
In order to achieve the study’s completion, the focus was on important keywords such as: "marine pollution", "marine insurance", "compensation due to marine ship accident", "Greek maritime law", "international maritime law", "major accidents caused by a ship", "oil spill due to marine ship accident", "marine pollution as an insurance risk", etc., in both Greek and English databases, with emphasis on official websites (IMO, United Nations, European Commission) as well as on Google Scholar, europa.eu., and EUR-Lex.
The main conclusion driven is that although shipowners have learned a lot from the serious accidents that have happened from time to time, and Europe has responded by creating and amending many conventions, treaties and laws, there is still room for further improvements and tightening of legislation. For this reason, prevention is considered the best strategy to deal with marine pollution, as well as the proper maintenance of ships and the existence of more stringent cargo transport policies. | el |
dc.contributor.master | Ναυτιλία | el |
dc.subject.keyword | Θαλάσσια ρύπανση | el |
dc.subject.keyword | Θαλάσσια ασφάλιση | el |
dc.subject.keyword | Σημαντικά ατυχήματα | el |
dc.subject.keyword | Πλοίο | el |
dc.subject.keyword | Ασφαλιστικός κίνδυνος | el |
dc.subject.keyword | International Maritime Organization | el |
dc.subject.keyword | IMO | el |
dc.subject.keyword | Ευρωπαϊκή Επιτροπή | el |
dc.date.defense | 2024-03-27 | |