H επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα : προκλήσεις και δρόμοι για την επαγγελματική ευημερία
The professional exhaustion of secondary school teachers in Greece : challenges and pathways to professional well-being

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Επαγγελματική εξουθένωση εκπαιδευτικών ; Συναισθηματική εξάντληση ; Εργασιακή δέσμευση ; Εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ; Προκλήσεις εκπαίδευσης ; Εργασιακή ικανοποίηση εκπαιδευτικώνΠερίληψη
Η μελέτη αυτή αποσκοπεί στην εις βάθος κατανόηση της επαγγελματικής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα και στην ανακάλυψη στρατηγικών που θα ενισχύσουν την επαγγελματική τους ευημερία. Σε μια εποχή όπου οι απαιτήσεις για την ποιότητα της εκπαίδευσης αυξάνονται συνεχώς, οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν πολυάριθμες προκλήσεις που συχνά ξεπερνούν τις δυνατότητές τους. Η πίεση αυτή, σε συνδυασμό με την έλλειψη υποστήριξης και αναγνώρισης, δημιουργεί ένα περιβάλλον που οδηγεί σε συναισθηματική και σωματική εξάντληση. Εντυπωσιακό είναι ότι ένα σημαντικό ποσοστό των συμμετεχόντων βιώνει κάποιο βαθμό συναισθηματικής εξάντλησης, γεγονός που έχει άμεσες επιπτώσεις στην ποιότητα της εκπαίδευσης, καθώς οι εξουθενωμένοι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να εμπνεύσουν και να καθοδηγήσουν τους μαθητές τους. Ιδιαίτερα οι διαζευγμένοι εκπαιδευτικοί καταγράφουν τα υψηλότερα ποσοστά εξάντλησης, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις που σχετίζονται με την οικογενειακή τους κατάσταση. Η ανάλυση των παραγόντων που οδηγούν στην επαγγελματική εξουθένωση δείχνει ότι οι επαγγελματικές συνθήκες, όπως η ταυτόχρονη εκτέλεση διοικητικών καθηκόντων και η έλλειψη συνεργασίας με γονείς, αποτελούν κρίσιμους παράγοντες πίεσης. Αντίθετα, η υποστήριξη από συναδέλφους και η ανάπτυξη δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων αναδεικνύονται ως θεμελιώδεις για την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας των εκπαιδευτικών. Αυτή η έρευνα αναγνωρίζει τους παράγοντες που μπορούν να βελτιώσουν τις εργασιακές συνθήκες των εκπαιδευτικών και να ενισχύσουν την υποστήριξη στο σχολικό περιβάλλον. Οι στρατηγικές που προτείνονται θα μπορούσαν να διασφαλίσουν ένα υγιές και παραγωγικό εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα, καθιστώντας την επαγγελματική ευημερία όχι μόνο προσωπικό ζήτημα αλλά και κοινωνική ανάγκη.