dc.contributor.advisor | Καραλέκας, Δημήτριος | |
dc.contributor.author | Βαρδαλή, Αναστασία | |
dc.date.accessioned | 2025-02-10T12:44:32Z | |
dc.date.available | 2025-02-10T12:44:32Z | |
dc.date.issued | 2025-01 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/17445 | |
dc.description.abstract | Τα τελευταία χρόνια, η ανησυχία για το κλίμα, το περιβάλλον και τα διάφορα κοινωνικά
ζητήματα έχει αυξηθεί. Σε αυτό το πλαίσιο, έχει καταστεί σαφές ότι η βιώσιμη ανάπτυξη
αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση για ένα οικονομικά και κοινωνικά παραγωγικό παρόν και
μέλλον. Σημαντικό κομμάτι της βιώσιμης ανάπτυξης αποτελεί η ενίσχυση της βιωσιμότητας
των καταναλωτικών προϊόντων, στα πλαίσια αντιμετώπισης της παγκόσμιας απειλής της
κλιματικής αλλαγής και του περιορισμού των φυσικών πόρων. Ειδικότερα, η βιωσιμότητα
των καταναλωτικών προϊόντων απαιτεί τη λήψη κατάλληλων μέτρων σε όλα τα στάδια του
κύκλου ζωής τους, από τον σχεδιασμό και την παραγωγή μέχρι τη χρήση και την απόρριψη
ή την ανακύκλωση, ενώ ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί ακόμα και στα υλικά που
επιλέγονται για τη συσκευασία. Το ανθρακικό αποτύπωμα αποτελεί ένα αντιπροσωπευτικό
μέτρο των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από την ανθρώπινη δραστηριότητα και είναι
χρήσιμο για τη διαχείριση και την αξιολόγηση των στρατηγικών μετριασμού. Η μείωση του
ανθρακικού αποτυπώματος των προϊόντων και της συσκευασίας τους είναι ένα από τα
κρίσιμα συστατικά της βιώσιμης ανάπτυξης, που αντιπροσωπεύει ζωτικό στόχο των
κυβερνήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο. Βάσει των ανωτέρω, η παρούσα εργασία στοχεύει
στην όσο το δυνατόν πληρέστερη παρουσίαση της υφιστάμενης κατάστασης αναφορικά με
τη βιωσιμότητα των καταναλωτικών προϊόντων που κυκλοφορούν στην αγορά και τη
συμβολή του ανθρακικού αποτυπώματος της συσκευασίας. Παρουσιάζονται διάφοροι
τρόποι ενίσχυσης της βιωσιμότητας κατά τον κύκλο ζωής των προϊόντων και παρατίθενται
ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτουν τα προϊόντα ώστε να
χαρακτηριστούν ως βιώσιμα, από τον σχεδιασμό τους και τις πρώτες ύλες που
χρησιμοποιούνται για την παρασκευή τους μέχρι την κατανάλωση και το τέλος της ζωής
τους. Ακόμα, αναπτύσσεται το θέμα της βιωσιμότητας της συσκευασίας, με έμφαση στη
συμβολή του ανθρακικού αποτυπώματος. Παρατίθενται κάποια βασικά χαρακτηριστικά και
λειτουργίες που επιτελεί η συσκευασία, δίνοντας έμφαση στην ειδικότερη σημασία του
ανθρακικού αποτυπώματος για τη βιωσιμότητα της συσκευασίας αλλά και του προϊόντος
που περιβάλλει. Τέλος, συγκρίνονται και αντιπαραβάλλονται τα ανθρακικά αποτυπώματα
των βασικών συστατικών που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή των προϊόντων
συσκευασίας, καθώς και παρουσιάζονται παραδείγματα οικολογικού σχεδιασμού για την
ελάττωση του ανθρακικού αποτυπώματος και τη βελτίωση άλλων δεικτών με απώτερο
στόχο τη βελτιστοποίηση της βιωσιμότητας της συσκευασίας. | el |
dc.format.extent | 88 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.title | Μελέτη βιωσιμότητας σε καταναλωτικά προϊόντα και το ανθρακικό αποτύπωμα της συσκευασίας | el |
dc.title.alternative | Study of sustainability in consumer products and the carbon footprint of packaging | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Ναυτιλίας και Βιομηχανίας. Tμήμα Βιομηχανικής Διοίκησης και Tεχνολογίας | el |
dc.description.abstractEN | In recent years, concern about climate, environment and social issues has increased. In this
context, it has become clear that sustainable development is an essential prerequisite for
an economically and socially productive present and future. An important feature of
sustainable development is the enhancement of consumer goods’ sustainability, to
successfully combat the global threat of climate change and the limitation of natural
resources. In particular, consumer goods’ sustainability requires appropriate measures to
be taken during all stages of their life cycle, from design and production to consumption and
disposal or recycling, while particular attention must also be paid to the materials that are
selected for the packaging products. The carbon footprint is a representative measure of
greenhouse gas emissions caused by human activity and is useful for the management and
evaluation of mitigation strategies. Reducing the carbon footprint of products and their
packaging is one of the critical components of sustainable development, representing a vital
goal of governments worldwide. Based on the above, the present thesis aims to present to
the greatest extent the current situation regarding the sustainability of consumer products
available on the market and the contribution of the carbon footprint of the packaging. Various
ways of enhancing sustainability throughout the life cycle of products are presented and
some key characteristics that products must have to qualify as sustainable, from their design
and the raw materials used in their development to consumption and end-of-life, are listed.
Moreover, the issue of sustainability of packaging is being developed, with an emphasis on
the contribution of the carbon footprint. Some basic characteristics and functions performed
by the packaging are presented, emphasizing the special importance of the carbon footprint
for the sustainability of packaging and of the product it protects. Finally, the carbon footprints
of basic raw materials used in the production of packaging products are compared and
contrasted, as well as examples of eco-design to reduce the carbon footprint and improve
other indicators with the ultimate goal of optimizing packaging sustainability are presented. | el |
dc.contributor.master | Βιομηχανική Διοίκηση και Τεχνολογία | el |
dc.subject.keyword | Packaging | el |
dc.subject.keyword | Sustainability | el |
dc.subject.keyword | Products | el |
dc.subject.keyword | Carbon footprint | el |
dc.date.defense | 2025-01-29 | |