Προσδιοριστικοί παράγοντες εκπαιδευτικής απόδοσης : η περίπτωση του ψηφιακού μετασχηματισμού
Determining factors of educational performance : the case of digital transformation

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ψηφιακός μετασχηματισμός ; Εκπαιδευτική απόδοση ; Διοικητική απόδοση ; Δείκτες απόδοσης ; Ψηφιακά μέσα διδασκαλίαςΠερίληψη
Οι ψηφιακές τεχνολογίες έχουν δυναμική παρουσία στον τομέα της εκπαίδευσης, σε βαθμό που δημιουργούν ένα νέο περιβάλλον μάθησης. Αναμφίβολα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης ορίζει νέες συνθήκες που επηρεάζουν την απόδοση των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των διευθυντών, γεγονός που αποτελεί ένα σημαντικό θέμα για την εκπαιδευτική και επιστημονική κοινότητα. Η παρούσα μελέτη έχει ως στόχο να προσδιορίσει τους παράγοντες εκπαιδευτικής απόδοσης και να αναλύσει τον τρόπο που ο ψηφιακός μετασχηματισμός επιδρά στην εκπαιδευτική απόδοση μαθητών και εκπαιδευτικών και στην διοικητική απόδοση των διευθυντών των σχολικών μονάδων. Η ερευνητική μέθοδος που επιλέχθηκε είναι αυτή της ποιοτικής έρευνας με τη μορφή συνεντεύξεων βάθους (in-depth interviews). Για τις ανάγκες τις έρευνας οι ερωτώμενοι θα έπρεπε να έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, εξειδικευμένες γνώσεις και ικανότητες. Πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις με 4 διευθυντές, 10 εκπαιδευτικούς διαφορετικών ειδικοτήτων και 7 μαθητές που φοιτούν σε διαφορετικά σχολεία. Για την οργάνωση και την επεξεργασία των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το ελεύθερο λογισμικό QDA Miner. Από την επεξεργασία των συλλεγμένων δεδομένων προκύπτει ότι οι σημαντικότεροι παράγοντες εκπαιδευτικής και διοικητικής απόδοσης είναι το υγιές εκπαιδευτικό και εργασιακό περιβάλλον και ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Οι εφαρμογές των ψηφιακών μέσων στη διδασκαλία ενισχύουν την εκπαιδευτική απόδοση των μαθητών βελτιώνοντας τις δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας και οργάνωσης πληροφοριών. Οι εκπαιδευτικοί, αξιοποιώντας τα ψηφιακά εργαλεία γίνονται πιο αποδοτικοί και δημιουργικοί, εντάσσουν περισσότερες μεθόδους διδασκαλίας στο μάθημα και προσπαθούν συνεχώς να δημιουργήσουν ένα πιο ενδιαφέρον και αλληλεπιδραστικό περιβάλλον μάθησης. Η επίδραση των ψηφιακών μέσων στη διοικητική απόδοση των διευθυντών κρίνεται θετική καθώς μέσω της ψηφιοποίησης ορισμένων εργασιών εξασφαλίζεται χρόνος, πόροι και διαφάνεια. Τέλος, οι διοικήσεις των σχολείων μπορούν να πραγματοποιούν διαδικασίες αξιολόγησης συχνότερα με στόχο την επίλυση προβλημάτων, τον προσδιορισμό αστοχιών στην απόδοση και τη συνεχή βελτίωση της σχολικής μονάδας.