dc.contributor.advisor | Σιούντρη, Κωνσταντίνα | |
dc.contributor.author | Ψωμιάδου, Γεωργία | |
dc.date.accessioned | 2025-01-31T12:05:09Z | |
dc.date.available | 2025-01-31T12:05:09Z | |
dc.date.issued | 2024-12 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/17392 | |
dc.description.abstract | Η παρούσα διπλωματική εργασία, με τίτλο «Ψηφιακά Σκηνικά: Αναδιαμορφώνοντας τον Χώρο
της Θεατρικής Τέχνης», εξετάζει τη σύνδεση της παραδοσιακής σκηνογραφίας με τις τεχνολογικές
εξελίξεις, εστιάζοντας στη διαμόρφωση του θεατρικού χώρου στην ψηφιακή εποχή. Μέσα από
μια διεπιστημονική προσέγγιση, αναδεικνύεται η δυναμική των ψηφιακών εργαλείων στην τέχνη
του θεάτρου, προσεγγίζοντας τη σκηνογραφία τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά.
Η εργασία διαρθρώνεται σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος επικεντρώνεται στη θεωρητική ανάλυση
της σκηνογραφίας, αρχίζοντας από την ιστορική της εξέλιξη (Κεφάλαιο 1), όπου παρουσιάζεται η
μετάβαση από την κλασική εποχή, τον Μεσαίωνα, τον Μοντερνισμό και τον Μεταμοντερνισμό.
Στη συνέχεια, τα Κεφάλαια 2 και 3 εστιάζουν στη σύνδεση της σκηνογραφίας με τις σύγχρονες
τεχνολογίες και τη διαδραστικότητα, υπογραμμίζοντας τον ρόλο του θεατή στη σύγχρονη θεατρική
εμπειρία. Το Κεφάλαιο 4 εξετάζει τη βιωσιμότητα, προτείνοντας ψηφιακές λύσεις που
υποστηρίζουν τον οικολογικό σχεδιασμό σκηνικών. Επιπλέον, το Κεφάλαιο 5 αναλύει τη σχέση
μεταξύ σκηνοθεσίας και σκηνογραφίας, ενώ το Κεφάλαιο 6 διερευνά τις προκλήσεις και τις
περιοριστικές συνθήκες της ψηφιακής σκηνογραφίας.
Στο δεύτερο μέρος, η εργασία επικεντρώνεται στην πρακτική εφαρμογή της σκηνογραφίας μέσω
μελέτης περιπτώσεων θεατρικών παραγωγών στις σκηνές του Εθνικού Θεάτρου. Οι παραγωγές
αυτές παρουσιάζουν διαφορετικές προσεγγίσεις σε επίπεδο σκηνογραφικού σχεδιασμού, από
μεγάλες παραγωγές, μέχρι μικρότερες και πιο πειραματικές προσεγγίσεις. Έχουν επιλεγεί τα
θεατρικά έργα: Ο Αρχιμάστορας Σόλνες, ο Woyzeck και η Ανάκριση του Αρμοστή της Σμύρνης.
Η μελέτη αυτή αναδεικνύει την εξέλιξη της σκηνογραφίας ως αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης
τέχνης και τεχνολογίας, τονίζοντας παράλληλα τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που παρουσιάζει
η ψηφιακή εποχή στον χώρο της θεατρικής τέχνης. Η εργασία καταλήγει με συμπεράσματα που
αφορούν τον μελλοντικό προσανατολισμό της σκηνογραφίας και τη δυνατότητα για περαιτέρω
καινοτομία στον θεατρικό χώρο. | el |
dc.format.extent | 142 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.title | Ψηφιακά σκηνικά : αναδιαμορφώνοντας τον χώρο της θεατρικής τέχνης | el |
dc.title.alternative | Digital scenography : redefining the space of theatrical art | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Πληροφορικής | el |
dc.description.abstractEN | This thesis, titled “Digital Scenography: Redefining the Space of Theatrical Art”, explores the
integration of traditional scenography with technological advancements, focusing on the
transformation of theatrical space in the digital age. Through an interdisciplinary approach, the
study highlights the dynamic potential of digital tools in the art of theater, addressing scenography
from both theoretical and practical perspectives.
The thesis is structured into two parts. The first part concentrates on the theoretical analysis of
scenography, starting with its historical evolution (Chapter 1), which traces the transition from the
classical era, through the Middle Ages, Modernism, and Postmodernism. Chapters 2 and 3
examine the relationship between scenography and modern technologies, emphasizing
interactivity and the audience’s role in contemporary theatrical experiences. Chapter 4 explores
sustainability, proposing digital solutions that support eco-friendly set designs. Furthermore,
Chapter 5 analyzes the relationship between directing and scenography, while Chapter 6
investigates the challenges and constraints of digital scenography.
The second part focuses on the practical application of scenography through case studies of
theatrical productions staged at the National Theatre. These productions demonstrate diverse
approaches to scenographic design, ranging from large-scale productions to smaller,
experimental ones. The selected plays include The Master Builder, Woyzeck, and The Inquiry of
the Governor of Smyrna. This study highlights the evolution of scenography as a result of the
interaction between art and technology, emphasizing the challenges and opportunities presented
by the digital age in the realm of theatrical art. The thesis concludes with findings regarding the
future direction of scenography and the potential for further innovation in the theatrical domain. | el |
dc.contributor.master | Ψηφιακός Πολιτισμός, Έξυπνες Πόλεις, IoT και Προηγμένες Ψηφιακές Τεχνολογίες | el |
dc.subject.keyword | Theater | el |
dc.subject.keyword | Set design | el |
dc.subject.keyword | Digital scenography | el |
dc.subject.keyword | Art theory | el |
dc.subject.keyword | Σκηνογραφία | el |
dc.subject.keyword | Ψηφιακές τεχνολογίες | el |
dc.date.defense | 2024-12-09 | |