Οι παράγοντες που επηρεάζουν την διαδικασία της μεταφοράς της μάθησης : μελέτη περίπτωσης επιχείρησης παροχής υπηρεσιών
Factors affecting the process of learning transfer : a case study of a service provide
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Θεωρίες μεταφοράς μάθησης ; Μεταφορά γνώσης ; Αυτο-αποτελεσματικότηταΠερίληψη
Η μεταφορά της μάθησης αποτελεί σημαντικό παράγοντα στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη των εργαζομένων σε επιχειρήσεις. Η σταθερά ανοδική πορεία των καταρτίσεων, σε συνάρτηση με τα οικονομικά μεγέθη που δαπανώνται από τις επιχειρήσεις για αυτόν τον σκοπό, αναδεικνύει την σημαντικότητα, τόσο της κατάρτισης όσο και των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων από αυτή. Μια πληθώρα ερευνών σχετίζεται με τις θεωρίες μεταφοράς μάθησης, αλλά και με τα μοντέλα εκπαίδευσης (ADDIE (Ανάλυση, Σχεδιασμός, Ανάπτυξη, Εφαρμογή και Αξιολόγηση), Τεχνολογία Ανθρώπινης Απόδοσης (ΤΑΑ) και τον εκπαιδευτικό σχεδιασμός με βάση την απόδοση (PBID). Ενώ παράλληλα, η ανάπτυξη συστημάτων αξιολόγησης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και των εργαζομένων έχει προσφέρει το μοντέλο τεσσάρων επιπέδων του Kirkpatrick (1998), το μοντέλο του Phillips ROI και τα Πέντε Επίπεδα Αξιολόγησης του Kaufman.
Περαιτέρω, έρευνες σε σχέση με την μεταφορά γνώσεων, έχουν εντοπίσει παράγοντες, όπως ο προϊστάμενος, οι συνάδελφοι, η οργανωσιακή κουλτούρα, η αντιλαμβανόμενη συνάφεια, η αυτό-αποτελεσματικότητα, η ικανότητα εφαρμογής της μάθησης και η ικανοποίηση να είναι κεντρικοί μοχλοί στην όλη διαδικασία της μάθησης και της μεταφοράς της.
Η παρούσα έρευνα εξετάζει τους παράγοντες που επηρεάζουν τη διαδικασία μεταφοράς της μάθησης, μέσω μια μελέτη περίπτωσης. Προσπαθώντας να διερευνήσει εάν η διάθεση για συμμετοχή στην εκπαίδευση, η αυτό-αποτελεσματικότητα, η υποστήριξη από συναδέλφους, η υποστήριξη από προϊσταμένους, οι ευκαιρίες εφαρμογής και η ικανοποίηση εργαζομένων από την παρεχόμενη εκπαίδευση επηρεάζει την διαδικασία μεταφοράς της γνώσης.
viii
Βάσει των αποτελεσμάτων, όλοι οι παραπάνω παράγοντες είναι στατιστικά σημαντικοί και επηρεάζουν την μεταφορά της μάθησης. Ταυτόχρονα, μέσα από το μοντέλο των προβλεπτικών παραγόντων, αναδύεται η διαφοροποίηση μεταξύ των δύο φύλων, αφού οι γυναίκες σε αντίθεση με τους άνδρες, θεωρούν σημαντική την στήριξη από τους συναδέλφους.
Τα αποτελέσματα έρχονται να υπογραμμίσουν τη σημασία του σχεδιασμού αλλά και των συνθηκών μέσα στον οποίο λαμβάνει χώρα η εκπαίδευση, ενώ τα ατομικά χαρακτηριστικά είναι, και αυτά με την σειρά τους σημαντικά, στην επιτυχία και της μεταφοράς της μάθησης.