Προτιμήσεις των καταναλωτών για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα : μια συγχρονική μελέτη
Consumer preferences for OTCs : cross-sectional study
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Μη συνταγογραφούμενα φάρμακαΠερίληψη
Τα μη—συνταγογραφούμενα φάρμακα επιτελούν μια σημαντικότατη λειτουργία στην υγεία του πληθυσμού, προσφέροντας σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως η άμεση πρόσβαση στην αγωγή, η έγκαιρη αντιμετώπιση διαχειρίσιμων περιστατικών, η ψυχολογική υποστήριξη του ατόμου και η μείωση του κόστους. Ωστόσο, τα ΜΗΣΥΦΑ έχουν και αρκετούς κινδύνους, όπως η πολυφαρμακία, η λανθασμένη λήψη και η παράλληλη λήψη με άλλα φάρμακα. Στην σημερινές συνθήκες της πανδημίας, είναι σημαντικό να διαπιστωθεί το ποιες είναι οι στάσεις και αντιλήψεις των καταναλωτών αναφορικά με τα μη-συνταγογραφούμενα φάρμακα, να διαπιστωθούν οι παράγοντες που επιδρούν στην αγοραστική προτίμησής τους και να εξεταστεί η επίδραση της προβολής των ΜΗΣΥΦΑ. Προκειμένου να διαπιστωθούν τα παραπάνω, πραγματοποιήθηκε ποσοτική έρευνα με 210 συμμετέχοντες. Από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι οι καταναλωτές έχουν θετική στάση έναντι των ΜΗΣΥΦΑ, αγοράζοντας συχνά τα αντίστοιχα φαρμακευτικά σκευάσματα και ειδικά τα φάρμακα γενικής διάθεσης. Αναφορικά με τους παράγοντες επιλογής, από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι οι καταναλωτές στρέφονται στην αυτό-φαρμακευτική αγωγή τόσο λόγω του κόστους της ιατρικής επίσκεψης, όσο και λόγω της άμεσης αντιμετώπισης των συμπτωμάτων. Σημαντικό ρόλο στην επιλογή των ΜΗΣΥΦΑ έχουν οι φαρμακοποιοί, για τους οποίους οι καταναλωτές έχουν πολύ μεγάλη εμπιστοσύνη, τους συμβουλεύονται και ζητούν την καθοδήγησή τους. Είναι πολύ σημαντικό ότι οι φαρμακοποιοί ανταποκρίνονται στην αποστολή τους, παρέχοντας αυτοβούλως την απαραίτητη πληροφόρηση, ώστε να διασφαλιστεί η υγεία του κοινωνικού συνόλου, ειδικά στην σημερινή εποχή. Ωστόσο, υπάρχει ένα όχι αμελητέο ποσοστό του πληθυσμού που αγοράζει φάρμακα χωρίς να ζητά καμία πληροφόρηση ή οδηγία. Αναφορικά με την προβολή των ΜΗΣΥΦΑ, δεν αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα της επιλογής των καταναλωτών, αν και καταγράφονται ορισμένες διαφοροποιήσεις μεταξύ των ανδρών και των γυναικών ως προς την αποτελεσματικότατα των μεθόδων προβολής. Αναφορικά με το ηλεκτρονικό φαρμακείο, οι συμμετέχοντες έχουν σημαντικές επιφυλάξεις, προτιμώντας το παραδοσιακό φαρμακείο.