Σχεδιασμός και αξιολόγηση διδακτικής παρέμβασης με βάση τις ρουτίνες σκέψης στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος της Β’ Δημοτικού
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Μοντέλα μάθησης ; Ομαδοσυνεργατική μέθοδος ; Out of Eden Learn ; Ρουτίνες σκέψης ; Έντεχνος συλλογισμός ; Μοντέλα εκπαιδευτικού σχεδιασμούΠερίληψη
Στη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία διερευνάται η ανάπτυξη των δεξιοτήτων των παιδιών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, μέσω διδακτικής παρέμβασης. Αναλυτικότερα, παρουσιάζεται η σχεδίαση, υλοποίηση και αξιολόγηση ενός σχεδίου μαθήματος στη Μελέτη Περιβάλλοντος της Β’ Δημοτικού, αξιοποιώντας τις μεθοδολογικές αρχές/στρατηγικές του προγράμματος “Out of Eden Learn” του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ και ορισμένα ψηφιακά εκπαιδευτικά εργαλεία για την υποστήριξη του εργαστηρίου. Αυτή η διδακτική παρέμβαση στοχεύει στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα (δημιουργικότητα, συνεργασία, επικοινωνία, κριτική σκέψη), καθώς και στην ανάπτυξη του ψηφιακού εγγραμματισμού των μαθητών. Το σχέδιο μαθήματος περιλαμβάνει τρία (3) εργαστήρια τα οποία απευθύνονται σε μαθητές Β’ Δημοτικού και βασίστηκαν στις αρχές της διερευνητικής μάθησης και τις μαθητοκεντρικής διδασκαλίας. Η στοχοθεσία του μαθήματος βασίστηκε στην ταξινομία του Bloom, με σκοπό την κατάκτηση ανώτερων δεξιοτήτων σκέψης. Το κάθε εργαστήριο ήταν διάρκειας δύο (2) διδακτικών ωρών και συνολικά διήρκησαν έξι (6) διδακτικές ώρες. Τα εργαστήρια αυτά περιλάμβαναν δραστηριότητες, ψηφιακές και μη, οι οποίες σχεδιάστηκαν για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι και υλοποιήθηκαν στην αίθουσα της Πληροφορικής και στην αίθουσα διδασκαλίας. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσε μία τάξη 25 μαθητών της Β΄ Δημοτικού ενός δημόσιου Δημοτικού Σχολείου σε προάστιο του Πειραιά. Έπειτα από την ολοκλήρωση των εργασιών, πραγματοποιήθηκαν: Αξιολόγηση της διδακτικής παρέμβασης από πέντε εκπαιδευτικούς του σχολείου, Αξιολόγηση της απόδοσης των μαθητών από την ερευνήτρια και του βαθμού επίτευξης των στόχων και Αυτοαξιολόγηση των μαθητών για το βαθμό ικανοποίησής τους από τη συμμετοχή τους στο εργαστήριο. Διερευνήθηκαν με την χρήση ποιοτικών και ποσοτικών στατιστικών εργαλείων, τα εξής επτά ερευνητικά ερωτήματα: Εάν τα εργαλεία μάθησης που χρησιμοποιούνται παρακινούν το ενδιαφέρον των παιδιών, εάν ήταν αποδοτική για τους μαθητές η διαθεματική διδακτική παρέμβαση, εάν αυξάνεται η συνεργασία των παιδιών μέσα από τη διδακτική παρέμβαση, κατά πόσο η χρήση ρουμπρίκας είναι αποτελεσματική για την επιτυχή διδακτική παρέμβαση και τέλος εάν το φύλο των παιδιών επηρεάζει την προτίμησή τους ως προς τα εργαλεία μάθησης και εάν επηρεάζει την συμμετοχή τους και την απόδοσή τους στο εργαστήριο. Από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι η διδακτική παρέμβαση που στηρίζεται στις αρχές των 4C’s βελτιώνει τις επιδόσεις των μαθητών, τα εργαλεία μάθησης που χρησιμοποιούνται κατά την διερευνητική μάθηση παρακινούν το ενδιαφέρον των παιδιών, ενώ η διαθεματική διδακτική παρέμβαση που υλοποιήθηκε ήταν αποδοτική για του μαθητές και αύξησε την συνεργασία των παιδιών μεταξύ τους και η ρουμπρίκα φαίνεται να είναι αποτελεσματική για μια επιτυχή διδακτική παρέμβαση. Τέλος, το φύλο των παιδιών μοιάζει να επηρεάζει την προτίμησή τους ως
προς τα εργαλεία μάθησης, όπως εκτιμήθηκε από τα παιδιά, αλλά δεν επηρεάζει την συμμετοχή τους και την απόδοσή τους στο εργαστήριο, γεγονός που χρήζει περαιτέρω έρευνας.