Συστήματα διαχείρισης αποθεμάτων σε αλυσίδες super market
Inventory management systems in supermarket chains
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Συστήματα διαχείρισης αποθεμάτων ; Σούπερ μάρκετ ; Super market ; Supermarket ; Αποθέματα ; Inventory Management Systems ; Logistics ; Στρατηγική διανομής ; Στρατηγικές συνεργασίαςΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία εκπονήθηκε στα πλαίσια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Βιομηχανική Διοίκηση και Τεχνολογία, με ειδίκευση «Διοίκηση Logistics», του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Οι θεωρητικές γνώσεις που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια των σπουδών, αποτέλεσαν το έναυσμα για μια πιο πρακτική προσέγγιση και εφαρμογή της διαχείρισης αποθεμάτων σε συγκεκριμένο κλάδο. Επιλέχθηκε ο κλάδος των Σούπερ Μάρκετ λόγω της ιδιαίτερης πολυπλοκότητας που παρουσιάζει η εφοδιαστική τους αλυσίδα. Το μεγάλο κωδικολόγιο, σε συνδυασμό με τη διαφορετική μεταχείριση που απαιτούν τα προϊόντα που εμπορεύεται μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ κίνησαν το ενδιαφέρον για περαιτέρω έρευνα. Επιπλέον, την τελευταία πενταετία οι όροι «Εφοδιαστική Αλυσίδα» και «Logistics» βρέθηκαν δυναμικά στο προσκήνιο, καθώς φαινόμενα όπως η πανδημία Covid-19, αλλά και η ενεργειακή κρίση λόγω του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας έφεραν στην επιφάνεια τη σημασία της εφοδιαστικής αλυσίδας και τις σοβαρές επιπτώσεις που μπορεί να επιφέρει η διαταραχή της. Για να διασφαλιστεί η διαθεσιμότητα των προϊόντων στα ράφια χρειάστηκε ιδιαίτερη προσοχή στη διαχείριση των αποθεμάτων και οι επιχειρήσεις που είχαν προνοήσει να δημιουργήσουν γερές βάσεις στην εφοδιαστική τους αλυσίδα και αντιδρούσαν εγκαίρως στις διακυμάνσεις της ζήτησης, κατάφεραν όχι μόνο να βγουν αλώβητες από τις επανειλημμένες κρίσεις, αλλά μάλιστα να κυριαρχήσουν έναντι των ανταγωνιστών τους. Μάλιστα ο κλάδος των σούπερ μάρκετ ήταν από τους λίγους που κατά την περίοδο της υγειονομικής κρίσης κατάφεραν να αυξήσουν την κερδοφορία τους λόγω της αλλαγής των καταναλωτικών συνηθειών.
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας αποτελεί η παρουσίαση των ιδιαιτεροτήτων που παρουσιάζονται στις εφοδιαστικές αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, καθώς και οι μέθοδοι διαχείρισης της μεγάλης ποικιλίας εμπορευμάτων. Τέλος διερευνάται η εγχώρια αγορά των σούπερ μάρκετ και οι στρατηγικές συνεργασίας που εφαρμόζουν οι κυρίαρχες επιχειρήσεις του κλάδου, προκειμένου να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα της εφοδιαστικής τους αλυσίδας και το επίπεδο της κερδοφορίας τους.