Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisorΦίλιππας, Νικόλαος
dc.contributor.authorΚωνστανταράκης, Αθανάσιος
dc.date.accessioned2023-11-27T14:24:53Z
dc.date.available2023-11-27T14:24:53Z
dc.date.issued2023-03-24
dc.identifier.urihttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/16002
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26267/unipi_dione/3424
dc.description.abstractΕίναι δεδομένο πλέον ότι ο κόσμος χαρακτηρίζεται από μεγάλο βαθμό αστάθειας και αβεβαιότητας, και ως εκ τούτου, απαιτείται ολοένα ταχύτερη προσαρμογή και ευελιξία για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της σύγχρονης πραγματικότητας. Οι πολίτες παγκοσμίως γίνονται καθημερινά μάρτυρες του αντίκτυπου που έχουν οι εγχώριες, αλλά και οι διεθνείς εξελίξεις, στην καθημερινή τους ζωή και στη διαχείριση της οικονομικής τους κατάστασης. Ο πληθωρισμός, ο οποίος ροκανίζει το εισόδημά τους, και παράλληλα τα επιτόκια των καταθέσεων που παραμένουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα ενώ τα επιτόκια δανεισμού ακολουθούν αντίθετη κατεύθυνση, έχουν αυξήσει τη δυσκολία όχι μόνο της οικοδόμησης πλούτου, αλλά ακόμα και της διατήρησης των υφιστάμενων περιουσιακών τους στοιχείων, τα οποία έχουν αποκτηθεί με ιδιαίτερο κόπο. Επίσης, η αδυναμία αποπληρωμής των λογαριασμών των πιστωτικών καρτών, καθώς και η ανάληψη υπέρογκων δανειακών υποχρεώσεων, οδηγούν αναπόφευκτα στην υπερχρέωση και το οικονομικό αδιέξοδο, δυσχεραίνοντας μία ήδη επιβαρυμένη κατάσταση. Ως αποτέλεσμα, αναδεικνύεται περισσότερο από ποτέ η επιτακτική ανάγκη ανάπτυξης ικανοτήτων, οι οποίες θα βοηθήσουν τους πολίτες να προστατευτούν από τους κινδύνους που ελλοχεύουν και να επιλέξουν τα κατάλληλα χρηματοοικονομικά προϊόντα και τις κατάλληλες χρηματοοικονομικές υπηρεσίες που θα καλύψουν τις ανάγκες τους και θα συμβάλουν στην κατάκτηση των χρηματοοικονομικών τους στόχων. Όπως δείχνουν τα εμπειρικά ευρήματα των ερευνών που αναφέρθηκαν σε προηγούμενα κεφάλαια της παρούσας εργασίας, αλλά και της πρωτογενούς έρευνας που πραγματοποίησα, ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός αποτελεί τη μόνη διέξοδο στη χρηματοοικονομική άγνοια και την προστασία από τις παγίδες που μπορούν να οδηγήσουν σε μερική ή ακόμα και καθολική απώλεια της περιουσίας των ατόμων. Μέσω του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού, οι πολίτες αποκτούν αυξημένη αυτοπεποίθηση και βελτιώνουν την ποιότητα της ζωής τους, καθώς υιοθετούν συνήθειες όπως η συστηματική αποταμίευση, η έξυπνη κατανάλωση, η κατάρτιση οικονομικών προϋπολογισμών, ενώ, όσο αυξάνεται το επίπεδο των χρηματοοικονομικών τους γνώσεων, κατανοούν σε μεγαλύτερο βαθμό τον τρόπο λειτουργίας του χρηματοπιστωτικού κλάδου και των επενδυτικών προϊόντων, και συνειδητοποιούν τη σημασία της ασφάλισης και της λήψης ορθών χρηματοοικονομικών αποφάσεων για την οικονομική εξασφάλιση τόσο τη δική τους όσο και της οικογένειάς τους. Ως εκ τούτου, αυξάνεται το γενικότερο επίπεδο αντίληψης των πολιτών, και κατ’ επέκταση, το συνολικό βιοτικό επίπεδο των χωρών. Προκειμένου ωστόσο ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός να εξαπλωθεί σε όσο γίνεται μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού, είναι αναμφίβολο πλέον ότι τα θεμέλια της χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης πρέπει να τίθενται όσο το δυνατό νωρίτερα στη ζωή του ατόμου, ιδανικά από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Στην ηλικία αυτή, ο τρόπος σκέψης και συμπεριφοράς των παιδιών είναι υπό διαμόρφωση, με αποτέλεσμα να υπάρχει πρόσφορο έδαφος για την επιτυχή πρόσληψη χρηματοοικονομικής γνώσης και την ανάπτυξη ικανοτήτων, οι οποίες θα παγιωθούν σταδιακά και θα μεταφραστούν σε υπεύθυνη χρηματοοικονομική αντίληψη και συμπεριφορά. Η διάχυση της χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης στους/στις μαθητές/τριες οφείλει να αποτελέσει άμεση προτεραιότητα ειδικά στην περίπτωση της Ελλάδας, όπου οι αλλεπάλληλες οικονομικές κρίσεις έχουν αναδείξει την αναγκαιότητα ανάπτυξης και εφαρμογής ολοκληρωμένων χρηματοοικονομικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο πλαίσιο του σχολείου, με συμπερίληψη εξειδικευμένων σχολικών βοηθημάτων, και έμφαση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Αν και έχουν γίνει κάποια πρώτα βήματα από το Υπουργείο Παιδείας προς την κατεύθυνση αυτή, μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, υπάρχει ακόμα μεγάλη απόσταση να καλυφθεί προκειμένου να αποτελέσει η χρηματοοικονομική εκπαίδευση βασικό πυλώνα του σχολικού προγράμματος σπουδών. Μόνο μέσα από την υιοθέτηση της συγκεκριμένης προσέγγισης, τα παιδιά μεγαλώνοντας και φτάνοντας πλέον στην ενηλικίωση, θα είναι άξια μέλη της κοινωνίας, τα οποία θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τις όποιες προκλήσεις της σύγχρονης ζωής και θα μπορούν να συμβάλουν στην προσωπική τους χρηματοοικονομική ευημερία, αλλά και στη χρηματοοικονομική ευημερία της ευρύτερης κοινωνίας.el
dc.format.extent74el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Πειραιώςel
dc.titleΧρηματοοικονομικός αλφαβητισμός σε παιδιά πρωτοβάθμιας εκαπαίδευσηςel
dc.typeMaster Thesisel
dc.contributor.departmentΣχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεωνel
dc.contributor.masterΠρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Διοίκηση Επιχειρήσεων για Στελέχη (Executive MBA)el
dc.subject.keywordΧρηματοοικονομικός αλφαβητισμόςel
dc.subject.keywordΠρωτοβάθμια εκπαίδευσηel
dc.date.defense2023-03-24


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής


Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Επικοινωνήστε μαζί μας
Στείλτε μας τα σχόλιά σας
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»