Digital Services Act, Digital Markets Act και ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων
View/ Open
Keywords
Πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) ; Πράξη για τις ψηφιακές αγορές (DMA) ; Δέσμη μέτρων για τις ψηφιακές υπηρεσίες ; Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων (ΓΚΠΔ) ; Προσωπικά δεδομέναAbstract
Στην παρούσα διπλωματική εργασία αναλύονται οι Κανονισμοί (EE) 2022/2065 (Πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες) και 2022/1925 (Πράξη για τις ψηφιακές αγορές), -οι οποίοι αποτελούν το νέο νομικό οπλοστάσιο ρύθμισης των ψηφιακών υπηρεσιών και της ψηφιακής αγοράς- υπό το πρίσμα του δικαίου των προσωπικών δεδομένων. Σημειώνεται ότι ο Κανονισμός (EE) 2022/2065 σχετικά με την ενιαία αγορά ψηφιακών υπηρεσιών δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ύστερα από την έγκριση της Πρότασης Κανονισμού για τις ψηφιακές υπηρεσίες από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Αντιστοίχως, ύστερα από έγκριση της Πρότασης Κανονισμού για την ψηφιακή αγορά δημοσιεύθηκε ο Κανονισμός (EE) 2022/1925 σχετικά με διεκδικήσιμες και δίκαιες αγορές στον ψηφιακό τομέα.
Πιο συγκεκριμένα, στο πρώτο κεφάλαιο παρουσιάζονται ο ρόλος και οι βασικές πτυχές του Κανονισμού για τις ψηφιακές υπηρεσίες και εν συνεχεία ακολουθεί η κριτική θεώρησή τoυ.
Αντιστοίχως, στο δεύτερο κεφάλαιο αναφέρονται τα βασικά στοιχεία του Κανονισμού για τις ψηφιακές αγορές και ακολούθως παρουσιάζεται μια κριτική ερμηνευτική προσέγγισή του.
Στο τρίτο κεφάλαιο κρίνεται σκόπιμο να αναφερθεί η ιστορική και νομοθετική εξέλιξη αναφορικά με το δίκαιο της προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Στη συνέχεια, ακολουθεί η παρουσίαση του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (ΓΚΠΔ) και ειδικότερα επισημαίνονται μεταξύ άλλων οι βασικές έννοιες που εντοπίζονται στον εν λόγω Κανονισμό, οι αρχές σύννομης επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων και τα δικαιώματα του υποκειμένου. Ακολούθως, αποτυπώνεται το νομικό πλαίσιο προστασίας προσωπικών δεδομένων κατά το ελληνικό δίκαιο. Σε συνέχεια της παρουσίασης των ανωτέρω, εντοπίζονται τα ζητήματα προστασίας των προσωπικών δεδομένων που ανακύπτουν κατά την εφαρμογή των διατάξεων τόσο του Κανονισμού για τις ψηφιακές υπηρεσίες όσο και του Κανονισμού για τις ψηφιακές αγορές και επιχειρείται μια κριτική προσέγγιση των εντοπισθέντων ζητημάτων.
Καταλήγοντας, εξάγονται κάποια συμπεράσματα αναφορικά με την αλληλεπίδραση των δύο προαναφερθέντων Κανονισμών εν γένει με το δίκαιο προστασίας προσωπικών δεδομένων και ειδικότερα με τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (ΓΚΠΔ).