Ναυτιλία μεταφοράς διοξειδίου του άνθρακα (CO2) Ευκαιρίες και προκλήσεις
Maritime transportation of CO2 - Opportunities and challenges
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ναυτιλία ; Διοξείδιο άνθρακαΠερίληψη
Στην παρούσα εργασία παρουσιάστηκε συνοπτικά, το υφιστάμενο Ευρωπαϊκό και Εθνικό θεσμικό πλαίσιο από το οποίο απορρέει η ανάπτυξη της διαδικασίας δέσμευσης, χρήσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα CO2 - τεχνολογία CCUS (Capture Carbon Usage and Storage), σε μόνιμες υπόγειες αποθηκευτικές τοποθεσίες, στα πλαίσια της πολιτικής μείωσης των ρύπων του θερμοκηπίου. Μετά από μία γενικότερη περιγραφή της εν λόγω διαδικασίας και με τη βοήθεια της υπάρχουσας βιβλιογραφίας παρουσιάστηκαν οι τρόποι μεταφοράς του CO2 (αγωγοί, πλοία, τρένα).
Στη συνέχεια αναλύθηκε ενδελεχώς η Ναυτιλία μεταφοράς CO2 , τα στάδιά αυτής, καθώς και τα απαιτούμενα κόστη για την ενεργοποίησή της (π.χ. τα κεφαλαιακά κόστη, κόστη μεταφοράς του αναφερόμενου φορτίου, οι συνθήκες μεταφοράς του). Εκτιμήθηκε τελικώς μέσω συγκρίσεων και με τη βοήθεια των απαιτούμενων πινάκων και διαγραμμάτων της βιβλιογραφίας εάν η ναυτιλία αποτελεί συμφέροντα τρόπο μεταφοράς, σήμερα και μελλοντικά για το εξεταζόμενο φορτίο.
Αναφέρθηκαν επίσης αποτελέσματα περαιτέρω σύγκρισης της Ναυτιλίας μεταφοράς με εκείνη των αγωγών και έγινε αντιληπτό εάν τελικά αξίζει τον κόπο σήμερα μία ναυτιλιακή εταιρία να επενδύσει στρατηγικά στον ανερχόμενο τομέα ή όχι, λαμβάνοντας υπόψιν τα σημερινά δεδομένα αλλά και του κοντινού παρελθόντος.
Επιπρόσθετα διαπιστώθηκε ότι η ναυτιλία μεταφοράς CO2 μπορεί να συμβάλλει μελλοντικά στην μείωση εκπεμπόμενων ρύπων του θερμοκηπίου εφόσον μπορεί ευέλικτα να μεταφέρει προς αποθήκευση σε γεωλογικούς σχηματισμούς, μεγάλους όγκους ρύπων διανύοντας μεγάλες αποστάσεις.
Επίσης αναδείχθηκαν οι προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν στο μέλλον, για να ξεκινήσει η σταθερά αναπτυσσόμενη πορεία του νέου τομέα της Ναυτιλίας, (όπως οι διατάξεις του Πρωτοκόλλου του Λονδίνου, η έλλειψη εμπειρίας σε μεγάλης κλίμακας έργων μεταφοράς CO2 κ.α), με σκοπό αυτή να καταστεί κερδοφόρα.
Τέλος αναφέρθηκαν οι ευκαιρίες τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο που θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν τον ανερχόμενο τομέα ναυτιλίας ώστε να γίνει αποδοτικότερος τόσο για τους επενδυτές του όσο και για την στρατηγική αντιμετώπισης των ρύπων του
ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΕΛΕΣ - ‘’ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΔΙΟΞΕΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ (CO2 )
EYKAIΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ”
iii
θερμοκηπίου, εφόσον μόνο από το βόρειο ημισφαίριο του πλανήτη μας, εκπέμπεται το 85% των ρύπων παγκοσμίως, το οποίο το 2020 εκτιμήθηκε στους 36 δις τόνων. Με τη συνεχή ερευνητική προσπάθεια χωρών όπως η Νορβηγία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Κίνα και η Νότιος Κορέα, τα αποτελέσματα δείχνουν ελπιδοφόρα.