Competition in niche shipping markets. Τhe case of bitumen
Ανταγωνισμός στις niche ναυτιλιακές αγορές, η περίπτωση της ασφάλτου
Master Thesis
Συγγραφέας
Τυρή, Ραφαέλα
Tyri, Rafaela
Ημερομηνία
2023-04Επιβλέπων
Θεοτοκάς, ΙωάννηςTheotokas, Ioannis
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Bitumen ; Competition ; Niche ; Shipping ; Άσφαλτος ; Ανταγωνισμός ; ΝαυτιλίαΠερίληψη
Η παρούσα εργασία αναλύει τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνεται ο ανταγωνισμός σε εξειδικευμένες ναυτιλιακές αγορές. Η μελέτη του ανταγωνισμού είναι θεμελιώδης για την επιχειρηματική απόδοση σε κάθε κλάδο. Στην παρούσα εργασία ορίζονται οι εξειδικευμένες αγορές και παρουσιάζονται παραδείγματα από τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Εξετάζεται ο στρατηγικός σχεδιασμός των ναυτιλιακών εταιρειών και αξιολογούνται οι ανταγωνιστικές στρατηγικές που διαμορφώνονται από τις εταιρείες διαχείρισης πλοίων. Εξετάζεται η μελέτη περίπτωσης μιας εξειδικευμένης αγοράς στη ναυτιλιακή βιομηχανία, η αυτή της μεταφοράς της ασφάλτου, στην περιοχή της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας.
Η υπάρχουσα βιβλιογραφία σχετικά με τον ανταγωνισμό των επιχειρήσεων, το εξειδικευμένο (niche) εμπόριο και ειδικότερα για ναυτιλιακές στρατηγικές, μελετήθηκε διεξοδικά και διενεργήθηκε μελέτη περίπτωσης για την αγορά ασφάλτου. Η ανάλυση αποδεικνύει ότι το εξειδικευμένο μάρκετινγκ είναι επωφελές για τις περισσότερες ναυτιλιακές αγορές μικρής κλίμακας. Ο προσδιορισμός του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος της επιχείρησης καθώς και η χρήση συνδυασμού ανταγωνιστικών στρατηγικών συνεπάγονται ισχυρή θέση στην αγορά. Τα ευρήματα δείχνουν ότι η αγορά της ασφάλτου αποτελεί παράδειγμα εξειδικευμένης αγοράς, με διακριτά χαρακτηριστικά. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αυτή την αγορά είναι παρούσες και σε άλλες ναυτιλιακές αγορές υγρού φορτίου ή μικρών αποστάσεων. Η έρευνα υποστηρίζει ότι ο ανταγωνισμός διαμορφώνεται κυρίως μέσω της στρατηγικής εστίασης στο κόστος και δευτερευόντως μέσω της διαφοροποίησης.