Τεχνολογικά υποστηριζόμενη μάθηση : κριτήρια αξιολόγησης ψηφιακών διδακτικών σεναρίων με εστίαση σε σενάρια μαθηματικών β/βάθμιας εκπαίδευσης
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
e-Learning ; e-Learning scenario ; Evaluation criteria ; ICT in teaching ; TPACK model ; SAMR model ; TIMΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως σκοπό να διερευνήσει κριτήρια αξιολόγησης ψηφιακών
διδακτικών σεναρίων, και με βάση αυτά να διατυπώσει προδιαγραφές ποιότητας για τα σενάρια αυτά,
όπως και τις βέλτιστες πρακτικές ενσωμάτωσης των ΤΠΕ στη διδασκαλία. Από θεωρητικής απόψεως, η
διατύπωση των κριτηρίων και των προδιαγραφών στηρίζεται στα μοντέλα TPACK, SAMR, TIM, Unite και
SQD. Αρχικά, διερευνώνται οι παράγοντες αξιολόγησης ενός σεναρίου ηλεκτρονικής μάθησης, και στη
συνέχεια με βάση τους παράγοντες αυτούς ορίζεται ένα καλώς δομημένο σενάριο. Η αξιολόγηση των
διδακτικών σεναρίων επιτυγχάνεται αρχικά με τη χρήση ρουμπρίκας και στη συνέχεια εξειδικεύεται με τη
χρήση ενός πίνακα διαστάσεων (matrix), ο οποίος περιλαμβάνει βέλτιστες πρακτικές ενσωμάτωσης των
ΤΠΕ στη διδασκαλία. Ως ερευνητικό δείγμα, χρησιμοποιήθηκαν διδακτικά σενάρια Μαθηματικών για τη
δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα οποία δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια του ταχύρρυθμου
προγράμματος επιμόρφωσης εκπαιδευτικών «Τ4Ε». Στην έρευνα που διεξάχθηκε πραγματοποιήθηκε
συνδυασμός ποιοτικών και ποσοτικών μεθόδων. Τα κριτήρια που εντοπίστηκαν στις περισσότερες πηγές
ήταν η δομή και η στοχοθεσία του σεναρίου, η ενίσχυση και οργάνωση της συνεργασίας. Τα προβλήματα
που εντοπίστηκαν στην αξιολόγηση διδακτικών σεναρίων αφορούσαν κυρίως την ποικιλία των
δραστηριοτήτων και την πλοκή των σεναρίων, ενώ σε σχέση με τις καλές πρακτικές ενσωμάτωσης των ΤΠΕ
στη διδασκαλία, υπάρχει γενική συμφωνία ότι οι ΤΠΕ πρέπει να προσθέτουν αξία στη μαθησιακή
διαδικασία, να δίνουν δυνατότητες οι οποίες δεν υπήρχαν πριν, και που προάγουν την ανάπτυξη
ανώτερων νοητικών δεξιοτήτων. Τα ψηφιακά σενάρια αξιολογήθηκαν με τη χρήση ρουμπρίκας και, αφού
αναδείχθηκαν τα καλύτερα εκ του αρχικού δείγματος, αυτά αξιολογήθηκαν με τη χρήση πίνακα
διαστάσεων-matrix που περιείχε περισσότερα και πιο εξειδικευμένα κριτήρια αξιολόγησης από τη
ρουμπρίκα.