Ο ρόλος της σχολικής διεύθυνσης στη διαχείριση και αντιμετώπιση των συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον
The role of the school management in managing and dealing with conflicts in school environment
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Σχολική διεύθυνση ; Διαχείριση των συγκρούσεων ; Σχολικό περιβάλλονΠερίληψη
Στο πρώτο μέρος της εργασίας γίνεται μελέτη και προσδιορισμός της έννοιας των συγκρούσεων και ειδικότερα των συγκρούσεων στον εργασιακό χώρο, εστιάζοντας στο χώρο του σχολείου.
Οι συγκρούσεις ως διαφορά απόψεων και τρόπων δράσης είναι συνυφασμένες με τη ζωή αλλά και τη δράση κάθε οργανισμού που συνεργάζεται για την επίτευξη ενός ή πολλών κοινών στόχων. Από τον κανόνα αυτό δεν θα μπορούσαν να εξαιρεθούν οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί.
Στην παρούσα εργασία θα διερευνηθούν τα είδη των συγκρούσεων ανάλογα με τα χαρακτηριστικά τους, τους τρόπους που εκδηλώνονται, τις συνθήκες στις οποίες δημιουργούνται, τα άτομα τα οποία εμπλέκουν. Στη συνέχεια θα αναζητηθούν οι αιτίες των συγκρούσεων ως απόρροια διαφορετικών προσωπικοτήτων, οργανωτικών αδυναμιών, συγκρουόμενων στόχων, περιορισμένων πόρων, ανικανοποίητων αναγκών, όπως και της διαφορετικής αντίληψης ευθυνών. Θα μελετηθεί η στάση των ανθρώπων απέναντι στις συγκρούσεις και θα επισημανθούν τα αρνητικά αποτελέσματα τους, όπως η έλλειψη εμπιστοσύνης και συνεργασίας που καθυστερούν την πραγματοποίηση των στόχων του σχολείου και πλήττουν το κλίμα της σχολικής κοινότητας. Συγχρόνως, θα διερευνηθούν και οι θετικές επιδράσεις των συγκρούσεων που, με τη διεξαγωγή εποικοδομητικού διαλόγου, μπορούν να συμβάλλουν στην εξέλιξη της σχολικής μονάδας. Οι προϋποθέσεις περιορισμού των συγκρούσεων και η αντιμετώπισή τους είναι ένα καίριο θέμα μελέτης της εργασίας αυτής, με στόχο να δώσει ιδέες και λύσεις ώστε να εξασφαλιστεί η αρμονική συνεργασία στις σχολικές μονάδες.
Στο δεύτερο μέρος της εργασίας θα διερευνηθεί ο καίριος ρόλος της σχολικής διεύθυνσης στη διαχείριση των συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον. Θα διευκρινιστεί ο όρος ηγεσία και ηγέτης και η έννοια της σχολικής διεύθυνσης, καθώς η έννοια «ηγέτης» και η έννοια «διευθυντής» δεν είναι ταυτόσημες. Έπειτα, θα διευκρινιστούν τα καθήκοντα του διευθυντή της σχολικής μονάδας και η ευθύνη του για τη δημιουργία ευνοϊκού σχολικού κλίματος, απαραίτητου για τον περιορισμό των συγκρούσεων. Τέλος, θα μελετηθεί η διαχείριση των συγκρούσεων από τη σχολική διεύθυνση όπως και οι δεξιότητες που πρέπει να έχει ένας διευθυντής για να αντιμετωπίσει με επιτυχία το σημαντικό αυτό ζήτημα και να οδηγήσει το σχολείο του στην επίτευξη του οράματός του, στην πραγματοποίηση των στόχων του και την αξιοποίηση των διαφορετικών απόψεων και οραμάτων για την επίτευξη του κοινού σκοπού.