Εφαρμογή της κυκλικής οικονομίας στον τομέα της φιλοξενίας. Μελέτη περίπτωσης ξενοδοχείου
Implementation of circular economy in the hotel sector. Case study of a hotel
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Κυκλική οικονομία ; Ξενοδοχεία ; Απόβλητα ; Ενέργεια ; Νερό ; Πρακτικές κυκλικής οικονομίαςΠερίληψη
Ο τουρισμός είναι μια από τις μεγαλύτερες και ταχύτερα αναπτυσσόμενες βιομηχανίες, παγκοσμίως. Σημαντικός κλάδος του τουρισμού είναι αυτός των ξενοδοχείων ή αλλιώς, ο τομέας της φιλοξενίας, ο οποίος φαίνεται να δημιουργεί αρκετά μεγάλο αριθμό αρνητικών επιπτώσεων στο περιβάλλον, λειτουργώντας βάση του γραμμικού μοντέλου “take – make – dispose”. Πιο συγκεκριμένα για την Ελλάδα ο κλάδος αποτελεί βασικό πυλώνα της οικονομίας της και παρουσιάζει συνεχόμενη ανάπτυξη τόσο σε εγκαταστάσεις όσο και υπηρεσίες.
Ο κλάδος έχει μεγάλη παραγωγή τόσο στερεών όσο και υγρών αποβλήτων και μεγάλες απαιτήσεις σε νερό και ενέργεια που εξαρτώνται από πάρα πολλούς παράγοντες καθώς η πολυπλοκότητα των μονάδων είναι μεγάλη. Η ανάπτυξη του κλάδου έχει σημαντική ευθύνη για την επιβάρυνση του φυσικού περιβάλλοντος ασκώντας τεράστιες πιέσεις στους φυσικούς πόρους, εκπέμποντας μεγάλες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα και δημιουργώντας δισεκατομμύρια -σε χρηματική αξία- απορρίμματα κάθε χρόνο.
Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, η ξενοδοχειακή βιομηχανία έχει αρχίσει να αλλάζει τις πρακτικές της, καθοδηγούμενη κυρίως από τις επιτακτικές ανάγκες της εποχής. Η στροφή προς την βιωσιμότητα για τα ξενοδοχεία γίνεται με την εφαρμογή διαφόρων πρακτικών που προστατεύουν το περιβάλλον, δηλαδή πρακτικών κυκλικής οικονομίας.
Η έννοια της κυκλικής οικονομίας βασίζεται στον συνδυασμό της περιβαλλοντολογικής οικονομίας, των οικολογικών οικονομικών και της βιομηχανικής οικολογίας. Διέπεται από τρεις βασικές αρχές, την μείωση, την επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση, αρχές εντελώς αντί-διαμετρικές με αυτές του γραμμικού οικονομικού μοντέλου, έχοντας οφέλη τόσο οικονομικά, όσο και ως προς το περιβάλλον.
Τα τελευταία χρόνια ο τουριστικός κλάδος κατευθύνεται προς την βιώσιμη ανάπτυξη, επενδύοντας σε δράσεις κυκλικής οικονομίας. Η στροφή αυτή αφορά κυρίως πρακτικές εξοικονόμησης πόρων, και κατά συνέπεια λειτουργικών εξόδων, αλλά και πρακτικές μάρκετινγκ, οι οποίες χαρακτηρίζουν τα ξενοδοχεία ως φιλικά προς το περιβάλλον.
Στην παρούσα εργασία γίνεται μελέτη του ομίλου Aldemar Resorts, μια από τις μεγαλύτερες ξενοδοχειακές αλυσίδες στην Ελλάδα, η οποία διαθέτει ξενοδοχεία τεσσάρων και πέντε αστέρων. Τα ξενοδοχεία του ομίλου έχουν μεγάλες εγκαταστάσεις και πληθώρα προσφερόμενων υπηρεσιών παράγοντας μεγάλες ποσότητες αποβλήτων και έχοντας υψηλές καταναλώσεις σε ενέργεια και νερό.
Ο όμιλος όμως είναι ευαισθητοποιημένος σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης και εφαρμόζει ένα μεγάλο εύρος πρακτικών κυκλικής οικονομίας με σκοπό την μείωση των επιπτώσεων στο περιβάλλον. Στην παρούσα εργασία μελετήθηκαν οι πρακτικές του ομίλου καθώς και οι καταναλώσεις που έχει ο όμιλος, έχοντας ήδη εφαρμόσει κάποιες πρακτικές, για την τριετία 2017 έως 2019. Βάση των αποτελεσμάτων που προέκυψαν και συγκρινόμενος με τις βιβλιογραφικές τιμές έγιναν προτάσεις νέων πρακτικών για τον όμιλο.