Η τεχνητή νοημοσύνη ως στρατηγική καινοτομίας στην εκπαιδευτική διαδικασία
Artificial intelligence as an innovation strategy in the educational process
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Τεχνητή νοημοσύνη ; Εκπαίδευση ; Εξατομικευμένη μάθησηΠερίληψη
Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) είναι ένας αναπτυσσόμενος τομέας της τεχνολογίας ικανός να αλλάξει κάθε πτυχή των κοινωνικών μας αλληλεπιδράσεων. Στην εκπαίδευση η ταχεία εξέλιξη της επιστήμης των υπολογιστών οδήγησε στην ανάπτυξη και εξέλιξη εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης, οι οποίες συμβάλλουν καθοριστικά στην διευκόλυνση της διδασκαλίας, της μάθησης και της λήψης αποφάσεων. Πρόκειται για εφαρμογές, οι οποίες παρέχουν τόσο εξατομικευμένη μάθηση, υποστήριξη και ανατροφοδότηση στους μαθητές, όσο και διαχείριση και υποστήριξη των μαθημάτων. Ουσιαστικά, συμβάλλουν ώστε οι μαθητές να μαθαίνουν πιο αποτελεσματικά, κατανοώντας έννοιες και τα αντίστοιχα πεδία εφαρμογής τους, με νέες και πρωτοποριακές τεχνολογικές μεθόδους. Παράλληλα, αναλαμβάνουν ένα μεγάλο μέρος της γραφειοκρατικής δουλειάς των εκπαιδευτικών που τους δίνει την δυνατότητα να αφιερώσουν περισσότερο χρόνο στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει αρχικά τι είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη, κάνοντας παράλληλα μια ιστορική αναδρομή. Αναφέρει τις διάφορες προγραμματιστικές τεχνικές με βάση τις οποίες υλοποιείται η Τεχνητή Νοημοσύνη. Διατυπώνει την σύνδεση της Τεχνητής Νοημοσύνης με την εκπαίδευσή η οποία ξεκινάει από την δεκαετία του 1950. Αναλύει εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση, που αναπτύσσονται και εξελίσσονται την σημερινή εποχή. Παρουσιάζει ηθικές ανησυχίες και κινδύνους, που εγκυμονεί η χρήση εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση. Προσεγγίζει μελλοντικές προκλήσεις και στόχους σχετικά με την ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση με σημείο αναφοράς την υλοποίηση του 4ου στόχου της βιώσιμης ανάπτυξης, που αναφέρεται στην διασφάλιση ελεύθερης, ισότιμης και ποιοτικής εκπαίδευσης, προάγοντας ίσες ευκαιρίες για δια βίου μάθηση. Τέλος, παρουσιάζεται ερευνητική μελέτη που αναλύει τον βαθμό αποδοχής των εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση από την ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα, καθώς είναι δεδομένο ότι στο μέλλον το ελληνικό σύστημα εκπαίδευσης θα συμπληρώνεται από συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης.