Διαχείριση κρίσεων στην ανώτατη εκπαίδευση
Economics in education and management in higher education
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
ΚρίσειςΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να διερευνήσει μέσα από τις απόψεις των εργαζομένων του πανεπιστημιακού χώρου τη διαχείριση της κρίσης στην ανώτατη εκπαίδευση. Συγκεκριμένα διερευνώνται οι αντιλήψεις για την έννοια της κρίσης, τι θεωρούν δηλαδή τα μέλη του πανεπιστημίου ως κρίση, τι αποτελεί κρίση στον πανεπιστημιακό χώρο, ποιοι παράγοντες ενδεχομένως να οδηγήσουν στην εκδήλωση μιας κρίσης αλλά και τη ετοιμότητα των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων για την αντιμετώπιση μιας κρίσης. Τα παραπάνω ερευνητικά ερωτήματα απαντώνται στην παρούσα διατριβή μέσα από ερωτηματολόγια που απαντήθηκαν από μέλη των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και συγκεκριμένα εκπαιδευτικούς, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό. Τα συγκεκριμένα μέλη αποτελούν τον κύριο κορμό των Πανεπιστημίων διαχρονικά. Η κύρια συνεισφορά της παρούσας μελέτης είναι η αποτύπωση των απόψεων των μελών του Πανεπιστημίου για την ετοιμότητα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στο ενδεχόμενο εμφάνισης μιας κρίσης. Τα μέλη του πανεπιστημίου και συγκεκριμένα οι εκπαιδευτικοί, διοικητικοί και τεχνικοί υπάλληλοι είναι ο κύριος πυρήνας των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και γνωρίζουν τις διαδικασίες και τον τρόπο λειτουργίας τους. Μέσα από μια βιβλιογραφική ανασκόπηση και ανάλυση της πρόσφατης βιβλιογραφίας για την έννοια της κρίσης και τη διαχείριση των κρίσεων, με έμφαση τη διαχείριση κρίσης στην εκπαιδευτική κοινότητα, θέτονται οι βάσεις και το θεωρητικό πλαίσιο στο οποίο στηρίχτηκε η διπλωματική διατριβή. Στα κύρια ευρήματα της μελέτης θα πρέπει να σημειωθεί ότι επιβεβαιώνεται η βιβλιογραφία σχετικά με την έννοια της κρίσης και ποιες καταστάσεις μπορούν να θεωρούν ως κρίση. Στο συγκεκριμένο ερώτημα σημαντικό είναι να επισημανθεί πως, σύμφωνα με τον Ferguson και συν (2000), οι αρμόδιοι για να αξιολογήσουν εάν μια έκρυθμη κατάσταση αποτελεί κρίση, είναι τα εμπλεκόμενα άτομα, έτσι για την παρούσα μελέτη οι εκπαιδευτικοί οι τεχνικοί και οι διοικητικοί υπάλληλοι ενός ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος. Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, πως η αξιολόγηση της ετοιμότητας του πανεπιστημίου βρέθηκε ότι σχετίζεται με τα έτη προϋπηρεσίας.
Συγκεκριμένα, όσο αυξάνονται τα έτη προϋπηρεσίας τόσο χαμηλότερα αξιολογείται η ετοιμότητα του πανεπιστημίου για την διαχείριση μια ενδεχόμενης κρίσης. Συμπερασματικά πρέπει να σημειωθεί, πως τα ευρήματα της παρούσας μελέτης επιβεβαιώνουν την βιβλιογραφία σχετικά με την έννοια της κρίσης και προσφέρονται επιπλέον πληροφορίες σχετικά με τις απόψεις των μελών του Πανεπιστημίου για την διαχείριση της κρίσης.