Οι κοινωνικές ανισότητες στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα πως αντιμετοπίζονται από το ελληνικό κράτος και η σύγκριση του με το αμερικάνικο και με άλλα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Κοινωνική ανισότητα ; Εκπαιδευτική ανισότητα ; Ελληνική εκπαίδευση ; Εκπαιδευτικό σύστημαΠερίληψη
Η παρούσα ερευνητική προσπάθεια ολοκληρώθηκε στα πλαίσια υλοποίησης
των μεταπτυχιακών μου σπουδών στο πανεπιστήμιο Πειραιά, για το πρόγραμμα
οικονομικά της εκπαίδευσης και διαχείριση εκπαιδευτικών μονάδων. Η εργασία
περιλαμβάνει πέντε ενότητες, τέσσερις θεωρητικές και μια που αφορά την ερευνητική
προσπάθεια που έγινε για αυτήν.
Η πρώτη ενότητα αφορά την εκπαιδευτική ανισότητα στο ελληνικό
εκπαιδευτικό σύστημα. Αναλυτικότερα, αρχικά γίνεται μια γενική αναφορά και
περιγράφεται για το τι είναι εκπαιδευτική ανισότητα. Στην συνέχεια γίνεται μια
ιστορική ανάδρομη στην ιστορία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Ακολουθεί μια παρουσίαση των ανισοτήτων σε σχέση με την πρόσβαση στην
τριτοβάθμια εκπαίδευση στην χωρά μας. Στην συνέχεια προσδιορίζονται οι πτυχές της
εκπαιδευτικής ανισότητας σε σχέση με την σύνδεση της εκπαιδευτικής ανισότητας με
την αγορά εργασίας. Και η ενότητα ολοκληρώνεται με τον προσδιορισμό των
ζητημάτων που συνδέουν την εκπαίδευση με την μισθολογική ανισότητα, την
κατανομή του εισοδήματος, την φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό.
Στην δεύτερη ενότητα προσδιορίζονται οι τρόποι αντιμετώπισης από το
ελληνικό κράτος της εκπαιδευτικής ανισότητας. Αρχικά προσδιορίζονται οι
παράμετροι της κοινωνικής ανισότητας και οι κυβερνητικές υποχρεώσεις. Και στην
συνέχεια προσδιορίζονται οι επιπτώσεις των κοινωνικό-οικονομικών ανισοτήτων και
ο κρατικός αναγκασμός.
Στην τρίτη ενότητα ασχοληθήκαμε με την κοινωνική ανισότητα στο ευρωπαϊκό
εκπαιδευτικό σύστημα και ειδικότερα για το σκοπό της τριτοβάθμια εκπαίδευσης στις
δυτικές κοινωνίες, την επέκταση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και τις σύγχρονες
τάσεις των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων. Και η ενότητα ολοκληρώνεται
με τις επιπτώσεις της πολιτικής σε αυτές.
Τέλος σε σχέση με το θεωρητικό μέρος της έρευνας μας γίνεται μια προσέγγιση
των ζητημάτων των εκπαιδευτικών ανισοτήτων στην Αμερική. Αρχικά,
προσδιορίζονται οι εκπαιδευτικές ανισότητες στην Αμερική. Ακολουθεί η ανάλυση
των παρεμβάσεων που έχουν γίνει για την εξάλειψη τους και η ενότητα ολοκληρώνεται
με την σύνδεση που έχει γίνει αναφορικά με την εκπαίδευση και την αγορά εργασίας.
Τέλος στην επομένη και τελευταία ενότητα, παρουσιάζεται η ερευνητική
προσπάθεια που έγινε αναφορικά με την εκπαιδευτική ανισότητα και την αντίληψη που
έχουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί, για την εκπαιδευτική ανισότητα.