Διοίκηση ολικής ποιότητας στον τομέα της υγείας
Total quality management in healthcare
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Διοίκηση μονάδων υγείας ; Δημόσια υγεία ; Διοίκηση ολικής ποιότητας ; Ηγεσία ; Νέο δημόσιο μάνατζμεντ ; Κοινό πλαίσιο αξιολόγησηςΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία επικεντρώνεται στα ζητήματα τα οποία αφορούν τη διοίκηση των δημοσίων οργανισμών και, πιο συγκεκριμένα και αναλυτικά, τις μονάδες υγείας. Για τις μονάδες υγείας επισημαίνεται πως θεωρούνται ως οργανισμοί οι οποίοι προσφέρουν υψηλής ποιότητας φροντίδα υγείας και έχουν ως θεμέλιο τους την ασφάλεια των ασθενών. Η ασφάλεια μαζί με την αποφυγή των λαθών, θεωρούνται, λοιπόν, προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία των μονάδων υγείας. Χωρίς να υπάρχει εστίαση στις δύο αυτές διαστάσεις της ποιότητας των οργανισμών υγείας, δεν υπάρχει και ανάπτυξη αυτών καθώς και ικανοποίηση των ασθενών. Επίσης, η ποιότητα αποτελεί, μεν, μία ευρεία έννοια, αλλά τυποποιείται. Τα διεθνή πρότυπα ποιότητας τα οποία εφαρμόζονται ακολουθούν τις αρχές της φιλοσοφίας της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας που επικεντρώνεται στην υγιεινή και την ασφάλεια των χώρων και των εγκαταστάσεων όσο και στην ικανοποίηση των πελατών, ο οποίοι στην περίπτωση των δημόσιων οργανισμών είναι οι πολίτες. Για μία μονάδα υγείας, η εφαρμογή των αρχών της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας οδηγεί στην αύξηση της ποιότητας της διοίκησης, σε βελτιώσεις στη διαχείριση του προϋπολογισμού, στην έγκαιρη αντιμετώπιση των κρίσεων καθώς και στην αύξηση της αποδοτικότητας. Ωστόσο, όπως συζητείται και σε όλο το εύρος της διπλωματικής, δηλαδή το κυρίως μέρος αυτής, το να μιλά κανείς για διασφάλιση της ποιότητας δεν σημαίνει απαραίτητα πως αυτή διασφαλίζεται. Ως εκ τούτου, απαιτείται να εφαρμόζεται και μια σαφής στρατηγική αξιολόγησης της απόδοσης, της αποτελεσματικότητας και της σχέσης κόστους αποτελεσματικότητα στις μονάδες υγείας. Χαρακτηριστικά, συζητούνται οι βασικές ποσοτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται στη διοίκηση των μονάδων υγείας και, έπειτα, προτείνεται η εφαρμογή του Κοινού Πλαισίου Αξιολόγησης που είναι ένα σαφές μεθοδολογικό πλαίσιο που βασίζεται στις αρχές της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας και του Νέου Δημόσιου Μάνατζμεντ. Το Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης εφαρμόζει εννέα κριτήρια της ποιότητας και βασίζεται στην εσωτερική αξιολόγηση. Η εσωτερική αξιολόγηση λαμβάνει χώρα από μία Ομάδα Έργου / Αξιολόγησης που συγκρίνουν τις δικές τους εκτιμήσεις για τα εννέα κριτήρια και τα επιμέρους υποκριτήρια του Κοινού Πλαισίου Αξιολόγησης και αυτές των ασθενών (πολίτες) ή των εργαζόμενων ή και των δύο. Η διοίκηση των μονάδων υγείας, έτσι, με την εφαρμογή του Κοινού Πλαισίου Αξιολόγησης καθίσταται ένα πιο ολοκληρωμένο και σαφές έργο με συγκεκριμένα βήματα και προϋποθέσεις. Η ανάλυση, δε, δεν είναι μόνο θεωρητική αλλά και επικεντρώνεται σε συγκεκριμένα παραδείγματα τα οποία αφορούν την ελληνική πραγματικότητα.