Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisorΠαζαρζής, Μιχαήλ
dc.contributor.authorΣαβιολάκης, Παναγιώτης
dc.date.accessioned2022-11-28T06:47:19Z
dc.date.available2022-11-28T06:47:19Z
dc.date.issued2022-11
dc.identifier.urihttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/14844
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26267/unipi_dione/2266
dc.description.abstractΤο πρόβλημα, το οποίο είναι αντικείμενο εξέτασης της παρούσας Διδακτορικής Διατριβής, αφορά το θεσμό του Νηολογίου και πιο συγκεκριμένα τις σύγχρονες και διαφαινόμενες μελλοντικές τάσεις όσον αφορά τα Νηολόγια, ειδικότερα όσον αφορά την μετακίνηση πλοίων από τις παραδοσιακές ναυτιλιακές χώρες προς διαφορετικού τύπου Νηολόγια. Υπό αυτό το πρίσμα, δίδεται έμφαση στην κατανομή της παγκόσμιας χωρητικότητας μεταξύ των διαφόρων κατηγοριών Νηολογίων και εντοπίζεται το πρόβλημα της διαχρονικής μετακίνησης πλοίων από τις παραδοσιακές ναυτιλιακές χώρες, μεταξύ των οποίων και χώρες της Ε.Ε., προς άλλες κατηγορίες Νηολογίων. Ταυτοχρόνως, εντοπίζονται τα προβλήματα τα οποία προκύπτουν από την πλημμελή επιμέλεια η οποία επιδεικνύεται κατά τη δραστηριοποίηση ιδιαίτερα συγκεκριμένων κατηγοριών Νηολογίων σε μία σειρά από τομείς. Πιο συγκεκριμένα, αναλύεται οι επιπτώσεις που προκύπτουν από τη δραστηριοποίηση των Νηολογίων τόσο στην παγκόσμια ναυτιλία όσο και σε ένα ευρύ φάσμα από ζητήματα που αφορούν την γενικότερη οικονομική δραστηριότητα, την κοινωνία, την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Το κενό της γνώσης, το οποίο επιχειρείται να καλυφθεί από την εκπόνηση της παρούσας Διδακτορικής Διατριβής, αφορά αφ’ενός θεσμικά ζητήματα και αφ’ετέρου θέματα που άπτονται της επιχειρησιακής δράσης των Νηολογίων. Στο θεσμικό τομέα, αφού προηγουμένως πραγματοποιείται συγκριτική ανάλυση μεταξύ των διαφόρων προσεγγίσεων όσον αφορά την κατηγοριοποίηση των Νηολογίων, προτείνεται συγκριμένη μέθοδος κωδικοποίησης του πλήθους των Νηολογίων παγκοσμίως σε Κλειστά/Εθνικα, Ανοικτά και Δεύτερα (Υπερπόντια και Διεθνή), με τη χρήση ευρέως αποδεκτών κριτηρίων από τη Νομική και Διεθνή Πολιτική Κοινότητα. Παράλληλα, σε επιχειρησιακό επίπεδο εξετάζεται η δυνατότητα εφαρμογής στο χώρο της ναυτιλίας και ειδικότερα στον κλάδο των Νηολογίων τεχνικών λύσεων και πρακτικών εφαρμογών που έχουν προηγουμένως δοκιμαστεί με επιτυχία σε άλλους κλάδους της οικονομίας. Η πρωτοτυπία της παρούσας Διδακτορικής Διατριβής εδράζεται στην καινοτόμο σύγκριση μεταξύ των εννοιών του Νηολογίου-Σημαίας-Εθνικότητας. Επιχειρείται ανάλυση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους και καταδεικνύονται οι διαφορές τους ιδιαίτερα μέσω του εντοπισμού συγκεκριμένων περιπτώσεων Κρατών, όπου εμφανίζεται αυτή η διαφοροποίηση. Επιπροσθέτως, πραγματοποιείται ολοκληρωμένη συσχέτιση μεταξύ επιλεγμένων Νηολογίων ιδιαίτερου ενδιαφέροντος και συγκεκριμένων κριτηρίων διάκρισής τους, όπως είναι το είδος του μεταφερόμενου φορτίου, η Εθνικότητα του πραγματικού πλοιοκτήτη, το ποσοστό συμμετοχής των εγχώριων πλοιοκτητών στο Νηολόγιο και οι ιδιαίτερες σχέσεις μεταξύ των Κρατών που συμμετέχουν στο εμπόριο διαμέσου της ναυτιλίας. Στη διεθνή βιβλιογραφία υπάρχουν προσεγγίσεις, οι οποίες λαμβάνουν υπ’όψη μεμονωμένα ορισμένα από τα προαναφερθέντα κριτήρια, χωρίς να προβαίνουν, ωστόσο, στη συγκεντρωτική εφαρμογή, η οποία επιχειρείται στην παρούσα Διδακτορική Διατριβή. Η συμβολή της παρούσας έρευνας εντοπίζεται στη διεξοδική ανάλυση των εθνικών και ευρωπαϊκών πολιτικών που εφαρμόστηκαν στο χώρο της ναυτιλιακής πολιτικής και των επιπτώσεων που αυτές τελικά είχαν στην οικονομία και την κοινωνία των εμπλεκόμενων κρατικών οντοτήτων. Εξετάζονται οι διαφορετικές προσεγγίσεις, οι οποίες υιοθετήθηκαν από τα Κράτη-Μέλη καθώς και από τρίτες χώρες, για την τόνωση των εγχώριων Νηολογίων και την αναστροφή της εκροής πλοίων προς τα Ανοικτά Νηολόγια. Συχνά οι εφαρμοζόμενες πολιτικές δεν είχαν τα επιθυμητά αποτελέσματα και πάντως προκύπτουν χρήσιμα συμπεράσματα σχετικά με την πιθανότητα επαναχρησιμοποιήσής τους από άλλα Κράτη και υπερ-εθνικούς οργανισμούς όπως η Ε.Ε., αφού βεβαίως ειδωθούν υπό το πρίσμα των εκάστοτε υπερεθνικών, εθνικών και περιφερειακών ιδιαιτεροτήτων. Παράλληλα, η συμβολή της παρούσας Διδακτορικής Διατριβής εκτείνεται και στο πεδίο μελέτης των Δεύτερων Νηολογίων, τόσο των Υπεράκτιων όσο και των Διεθνών. Η ευρεία χρήση τους από σημαντικό αριθμό Κρατών-Μελών καταδεικνύει την ανάγκη επαρκούς κατανόησης της λειτουργίας τους και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους. Για αυτό το λόγο πραγματοποιείται κωδικοποίηση και συγκριτική ανάλυση των ιδιαιτεροτήτων σε τομείς που εκτείνονται από το φορολογικό καθεστώς και τη δικαιοδοσίας έως τη στελέχωση των πλοίων και τη γεωγραφική περιοχή δραστηριοποίησης. Το μεθοδολογικό πλαίσιο το οποίο ακολουθήθηκε εστίασε στη συνομιλία με τη διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα μέσα από τη μελέτη δημοσιευμένων άρθρων με έμφαση στην τελευταία πενταετία. Παράλληλα, καταγράφηκε και αξιοποιήθηκε η σχετική εκδοθείσα βιβλογραφία στο χώρο της ναυτιλίας και σε παρεμφερείς κλάδους, όπως είναι οι Ναυτασφαλίσεις, η Ναυπηγική, το Ναυτικό Δίκαιο, το Δίκαιο Θαλάσσης, το Θαλάσσιο Περιβάλλον, η Διοίκηση Ναυτιλιακών Επιχειρήσεων και η Ναυτιλιακή Χρηματοδότηση. Ταυτόχρονα με τη μελέτη των Αποφάσεων, Κανονισμών, Μνημονίων, Οδηγιών, Βίβλων και Ανακοινώσεων σε επίπεδο ευρωπαϊκών θεσμών, πραγματοποιήθηκε ανάλυση των εθνικών και περιφερειακών νομολογιών επιλεγμένων Κρατών σε θέματα που αφορούν τα Νηολόγια και γενικότερα την ακολουθούμενη ναυτιλιακή πολιτική. Τα ανωτέρω εργαλεία αξιολογούνται θεσμικά υπό το πρίσμα της επιστήμης της Ναυτιλιακής Πολιτική απότοκος της οποίας είναι η δημιουργία των Νηολογίων από μέρους των εμπλεκόμενων Κρατών. Αντικειμενικός σκοπός της παρούσας Διδακτορικής Διατριβής είναι η επιστημονική προσέγγιση των σύγχρονων εξελίξεων στον τομέα των Νηολογίων με ιδιαίτερη έμφαση στον ευρωπαϊκό χώρο συμπεριλαμβανομένων των προσπαθειών για σύσταση ενός κοινού ευρωπαϊκού Νηολογίου γνωστού ως EUROS. Η σκοπιμότητα της ανάγκης για μελέτη του θεσμού του Νηολογίου εδράζεται στο γεγονός της πολυδιάστατης σημασίας που αυτό κατέχει σε μία σειρά από εμπλεκόμενους φορείς της ναυτιλίας όπως είναι τα Κράτη Σημαίας, τα Παράκτια Κράτη, οι ναυτιλιακές εταιρείες καθώς και οι σχετιζόμενοι διεθνείς οργανισμοί όπως ο I.M.O. κτλ. Η ύπαρξη συχνά αντικρουόμενων και αμοιβαία ανταγωνιζόμενων επιδιώξεων από την πλευρά των ανωτέρω φορέων συνθέτει ένα δυναμικό πλαίσιο λειτουργίας της ναυτιλίας, σημαντικό ρόλο στην οποία διαδραματίζει ο θεσμός του Νηολογίου. Καθοριστικής σημασίας για την κατανόηση των συνθηκών υπό τις οποίες λειτουργούν τα σύγχρονα Νηολόγια, είναι ο σαφής προσδιορισμός των εννοιών που σχετίζονται με το θεσμό των Νηολογίων και της έννοιας της Εθνικότητας του πλοίου, προκειμένου να είναι αντιπροσωπευτική η απεικόνιση των επικρατουσών τάσεων στον κλάδο. Είναι σημαντική η κατηγοριοποίηση των διαφορετικών ειδών Νηολογίων και η ανάλυση της αλληλεπίδρασης μεταξύ τους, πάντοτε υπό το πρίσμα του ευμετάβλητου και δυναμικού χαρακτήρα που διέπει τις θεσμικές, οικονομικές, εμπορικές και κοινωνικές σχέσεις στον κλάδο της ναυτιλίας. Τα μέσα με τα οποία μπορούν να επέμβουν εθνικές και υπερεθνικές Αρχές στη λειτουργία της ναυτιλίας συνιστούν πεδίο ενδιαφέροντος του θεσμού του Νηολογίου. Παράλληλα, το διεθνές θεσμικό πλαίσιο, όπως αυτό έχει πλέον διαμορφωθεί ύστερα από μία σειρά από διεθνείς Συνθήκες, Διασκέψεις και αποφάσεις Δικαστηρίων είναι σημαντικό να παρουσιαστεί. Με αυτόν τον τρόπο θα καταστεί εφικτή η αξιολόγηση της επίδρασης που έχουν ασκήσει οι θεσμικοί παράγοντες στην εξέλιξη και το καθεστώς κάτω από το οποίο λειτουργούν τα σύγχρονα Νηολόγια. Στο πλαίσιο αυτής της ανάλυσης τίθεται και το ζήτημα του Γνήσιου Δεσμού, όπως αυτός έχει αποκρυσταλλωθεί καθώς και η τάση που εντοπίζεται στα νέα και επικρατέστερα Νηολόγια παγκοσμίως. Επιπροσθέτως, γίνεται ανάλυση των διαδικασιών που διέπουν τη φάση της νηολόγησης ενός πλοίου, παρέχοντας ταυτοχρόνως σύγκριση μεταξύ των διαφορετικών Νηολογίων. Ο τομέας αυτός κατέχει κεντρική θέση κατά τη διαδικασία της επιλογής του κατάλληλου Νηολογίου για ένα πλοίο και συνιστά πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ των υποψηφίων Νηολογίων. Οι σύγχρονες τάσεις που έχουν εμφανιστεί έχουν εντείνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των βασικότερων Νηολογίων παγκοσμίως και δημιουργούν πεδίο ανάπτυξης για τα ανερχόμενα Νηολόγια. Ταυτοχρόνως, τα παραδοσιακά Νηολόγια τίθενται ενώπιον νέων προκλήσεων απέναντι στις οποίες καλούνται να ανταποκριθούν. Οι ειδικότερες συνθήκες που αφορούν την Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελούν αντικείμενο ιδιαίτερης μελέτης. Εκτός από τις ήδη εφαρμοσθείσες πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο χώρο της ναυτιλίας, εξετάζονται και οι διαφαινόμενες τάσεις για το μέλλον της ναυτιλίας και το μερίδιο που αναλογεί στον κλάδο των Νηολογίων. Παράλληλα, τα κράτη-μέλη που απαρτίζουν την Ευρωπαϊκή Ένωση υιοθετώντας συχνά αποκλίνουσες θέσεις σε θέματα ναυτιλιακής πολιτικής, θέτουν συχνά προκλήσεις στη γενική κατεύθυνση της εναρμόνισης της ρύθμισης της ναυτιλίας σε ενωσιακό επίπεδο. Υπό αυτό το πρίσμα το ευρωπαϊκό εγχείρημα του κοινού ευρωπαϊκού Νηολογίου EUROS αναλύεται σε βάθος και παρουσιάζονται οι ιδιαίτερες πτυχές και προϋποθέσεις λειτουργίας του, λαμβανομένων πάντοτε υπ’όψη των σύγχρονων εξελίξεων στον ευρύτερο χώρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στον κλάδο των Νηολογίων και του κλάδου της ναυτιλίας σε διεθνές επίπεδο.el
dc.format.extent462el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Πειραιώςel
dc.titleΟι σύγχρονες εξελίξεις των νηολογίων στον τομέα της νηολόγησης των πλοίων και οι προοπτικές δημιουργίας ενός κοινού νηολογίου για τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσηςel
dc.typeDoctoral Thesisel
dc.contributor.departmentΣχολή Ναυτιλίας και Βιομηχανίας. Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδώνel
dc.description.abstractENThe problem, which is the subject of the present Doctoral Thesis, concerns the institution of the Ship Registry and more specifically the current and emerging future trends regarding the Ship Registries, in particular regarding the movement of ships from the traditional shipping countries to different types of Ship Registries. In this light, emphasis is placed on the distribution of global capacity between the various categories of Ship Registries and the problem of time travel of ships from traditional shipping countries, including EU countries, to other categories of Ship Registries is identified. At the same time, the problems arising from the improper care shown during the activity of very specific categories of Ship Registries in a number of sectors are identified. More specifically, the impact of the registration of the Ship Registry on both global shipping and a wide range of issues related to general economic activity, society, safety of human life and protection of the natural environment is analyzed. The knowledge gap, which is attempted to be filled by the elaboration of this Doctoral Thesis, concerns on the one hand institutional issues and on the other hand issues related to the operational activity of the Ship Registries. In the institutional field, after a comparative analysis between the different approaches regarding the categorization of the Ship Registries, a specific method of coding the number of Ship Registries worldwide is proposed in Closed / National, Open and Second (Overseas and International), using Open Criteria the Legal and International Political Community. At the same time, at the operational level, the possibility of application in the field of shipping is examined, and in particular in the field of Registry, technical solutions and practical applications that have previously been successfully tested in other sectors of the economy. The originality of this Doctoral Thesis is based on the innovative comparison between the concepts of Ship Registry-Flag-Nationality. An analysis of their particular characteristics is attempted and their differences are demonstrated especially through the identification of specific cases of States, where this differentiation occurs. In addition, a complete correlation is made between selected Ship Registries of particular interest and specific criteria for their distinction, such as the type of cargo carried, the Nationality of the actual shipowner, the percentage of domestic shipowners in the Ship Registry and the special relationships between the stakeholders of shipping. In the international literature there are approaches, which take into account some of the above criteria individually, without, however, proceeding to the centralized application, which is attempted in this Doctoral Thesis. The contribution of the present study is found in the thorough analysis of the national and European policies implemented in the field of maritime policy and the impact that they ultimately had on the economy and society of the government entities involved. The different approaches adopted by the Member States as well as by third countries to stimulate domestic registration and reverse the outflow of ships to the Open Registries are examined. Often the implemented policies did not have the desired results and nevertheless useful conclusions emerge regarding the possibility of their re-use by other States and supranational organizations such as the EU, after of course being seen in the light of the respective supranational, national and regional peculiarities. At the same time, the contribution of this Doctoral Thesis extends to the field of study of the Second Registries, both Offshore and International. Their widespread use by a significant number of Member States demonstrates the need for an adequate understanding of their operation and their specific characteristics. For this reason, a codification and comparative analysis of the specifics is carried out in areas ranging from the tax regime and jurisdiction to the staffing of ships and the geographical area of activity. The methodological framework followed focused on the conversation with the international academic community through the study of published articles with emphasis on the last five years. At the same time, the relevant published literature in the field of shipping was recorded and utilized in similar fields, such as Maritime Insurance, Shipbuilding, Maritime Law, Maritime Law, Marine Environment, Maritime Business Administration and Shipping Finance. Simultaneously with the study of the Decisions, Regulations, Memoranda, Instructions, Bibles and Announcements at the level of European institutions, an analysis was made of the national and regional jurisprudences of selected States on issues related to the Registers and the generally followed shipping policy. The above tools are evaluated institutionally in the light of the science of Maritime Policy, the result of which is the creation of the Registers by the States involved. The objective of this Doctoral Thesis is to provide a scientific approach to the latest developments in the field of Registers with particular emphasis on the European area, including the efforts to establish a common European Registry known as EUROS. The feasibility of the need to study the institution of the Register is based on the multifaceted importance that it holds to a number of shipping stakeholders such as Flag States, Coastal States, shipping companies as well as related international organizations such as I.M.O. and I.T.F.. The existence of often conflicting and mutually competing aspirations from the aforementioned bodies constitutes a dynamic shipping framework, an important role played by the Registry. Of paramount importance for understanding the conditions under which modern registers operate is the clear definition of the concepts associated with the institution of Registers and the concept of ship Nationality, in order to represent the prevailing trends in the industry. It is important to categorize the different types of Registers and to analyze the interaction between them, always in the light of the volatile and dynamic nature of the institutional, economic, commercial and social relations in the shipping industry. The means by which national and supranational authorities can intervene in the functioning of shipping constitutes an area of interest for the institution of the Register. At the same time, the international institutional framework as it is now shaped by a series of international Treaties, Conferences and Court judgments is important to present. In this way, it will be possible to assess the impact that institutional factors have had on evolution and the regimes under which modern regimes operate. This analysis raises the question of the Genuine Link, as it has been crystallized, as well as the tendency found in the new and dominant Registers worldwide. In addition, the procedures governing the registration phase of a ship are analyzed, providing at the same time a comparison between the different Registries. This sector occupies a central position in the process of selecting the appropriate Registry for a ship and constitutes a field of competition between the candidate Registers. The modern trends that have emerged have intensified the competition among the world's most important Registers and created areas of possible development for the emerging Registers. At the same time, traditional registers are faced with new challenges that they are called upon to meet. The specific circumstances of the European Union are the subject of special study. In addition to the European Union's already implemented maritime policies, the emerging trends for the future of shipping and its share in the Shipping industry are also examined. At the same time, Member States that make up the European Union, often adopting divergent positions on maritime policy, in many cases pose challenges to the overall direction of harmonizing maritime regulation at EU level. In this light, the European project of the common EUROS Registry is thoroughly analyzed and the particular aspects and conditions of its operation are presented, always taking into account current developments in the wider European Union, the Registers sector and the maritime sector in international level.el
dc.subject.keywordΝηολόγιοel
dc.subject.keywordΚράτος σημαίαςel
dc.subject.keywordΕθνικότητα πλοίουel
dc.subject.keywordΓνήσιος Δεσμόςel
dc.subject.keywordΕυρωπαϊκό Νηολόγιο EUROSel
dc.date.defense2022-11-04


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής


Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Επικοινωνήστε μαζί μας
Στείλτε μας τα σχόλιά σας
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»