Συγκριτική ανάλυση της επένδυσης της McDonald's στην Ελλάδα και τη Ρωσία
Comparative analysis of McDonald's investment in Greece and Russia
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Άμεσες ξένες επενδύσεις ; Αγορά fast food ; McDonald'sΠερίληψη
Οι Άμεσες Ξένες Επενδύσεις αποτελούν μια μορφή οικονομικής δραστηριότητας και
επένδυσης που αποκτά όλο και σημαντικότερο ρόλο στην παγκόσμια οικονομία, στην εποχή
της παγκοσμιοποίησης. Η μείωση των αποστάσεων, η διεθνοποίηση συναλλαγών, η
ανάπτυξη του εμπορίου και η τάση των μεγάλων επιχειρήσεων για συνεχή ανάπτυξη και
επέκταση αναδεικνύει τις Άμεσες Ξένες Επενδύσεις σε ένα ιδιαίτερα χρήσιμο οικονομικό
εργαλείο. Όλο και περισσότερες μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις κυρίως από τις Ηνωμένες
Πολιτείες και την Ευρώπη κατέστησαν της Άμεσες Επενδύσεις βασική επιλογή τους για την
επέκταση σε νέες αγορές. Σήμερα η πολυεθνική επιχείρηση γνωρίζει μεγαλύτερη ανάπτυξη
από ποτέ και η επίδραση της στις οικονομίες και τις κοινωνίες διαφορετικών χωρών είναι
αυξανόμενοι σε σχέση με κάποιες δεκαετίες πριν. Οι συνθήκες για την επιτυχή υλοποίηση
μιας επένδυσης μπορεί να διαφέρουν σημαντικά από χώρα σε χώρα και επηρεάζονται από
οικονομικούς, πολιτικούς, κοινωνικούς και άλλους παράγοντες.
Η McDonald’s Corporation είναι μια αμερικανική πολυεθνική επιχείρηση με
δραστηριότητα στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Αποτελεί την μεγαλύτερη αλυσίδα
μαζικής εστίασης παγκοσμίως και ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα σήματα παγκοσμίως.
Θεωρείται σύμβολο της αμερικανικής κουλτούρας των νεότερων χρόνων και της
αμερικάνικης κοινωνίας στο εξωτερικό. Η παρουσία της σε διαφορετικές μεταξύ τους χώρες,
η επίδραση της στο κοινωνικό και οικονομικό πεδίο, η ταύτιση της με τις Η.Π.Α. στην
συνείδηση των ανθρώπων και τα οικονομικά της μεγέθη την κάνουν ιδανική περίπτωση για
μελέτη ως παράδειγμα Άμεσης Ξένης Επένδυσης πολυεθνικής επιχείρησης.
Η παρούσα διπλωματική εργασία αποσκοπεί να εξετάσει την παρουσία της McDonald’s
σε δύο χώρες όπου εμφάνισε διαφορετικά αποτελέσματα, την Ελλάδα και την Ρωσία. Η
Ελλάδα θεωρείται χώρα αναφοράς σε οικονομικό επίπεδο στα Βαλκάνια και αποτελεί μια
από τις λίγες περιπτώσεις που η προσαρμογή και οι επιδόσεις της εταιρείας ήταν
προβληματικές για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η Ρωσία από την άλλη αποτελούσε μια από τις
πιο κερδοφόρες και σταθερά αναπτυσσόμενες αγορές της McDonald’s μέχρι και την εισβολή
της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Ουκρανία. Παρουσιάζει ιδιαίτερες πολιτικές οικονομικές,
ii
κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες. Η περίοδος της πανδημίας Covid 19 και η οικονομικές
συνέπειες του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία που οδήγησε στην αποχώρηση της
McDonald’s από της χώρα δεν συμπεριλαμβάνονται στην παρούσα εργασία. Θα εξεταστούν
η είσοδος της εταιρείας στην αγορά των δύο χωρών, η πορεία τους, οι συνθήκες στην αγορά
μαζικής εστίασης καθώς και οι πτυχές του γενικότερου οικονομικού, κοινωνικού και
πολιτικού περιβάλλοντος που επηρεάζουν την αγορά. Θα παρουσιαστούν οι κινήσεις της
McDonald’s αλλά και η παρουσία των ανταγωνιστών της που θα βοηθήσουν να συγκριθεί η
πορεία της αλυσίδας στις δύο χώρες με τις διαφορές και τις ομοιότητες της αλλά και οι
προοπτικές για το μέλλον. Όλα τα παραπάνω θα μας βοηθήσουν να καταλήξουμε σε χρήσιμα
συμπεράσματα για την επέκταση της πολυεθνικής επιχείρησης με την μέθοδο της Άμεσης
Ξένης Επένδυσης.