dc.contributor.advisor | Παντελίδης, Παντελής | |
dc.contributor.author | Γκόρπας, Σπυρίδων | |
dc.date.accessioned | 2022-10-25T10:05:55Z | |
dc.date.available | 2022-10-25T10:05:55Z | |
dc.date.issued | 2022-09 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/14736 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26267/unipi_dione/2158 | |
dc.description.abstract | Οι Άμεσες Ξένες Επενδύσεις αποτελούν μια μορφή οικονομικής δραστηριότητας και
επένδυσης που αποκτά όλο και σημαντικότερο ρόλο στην παγκόσμια οικονομία, στην εποχή
της παγκοσμιοποίησης. Η μείωση των αποστάσεων, η διεθνοποίηση συναλλαγών, η
ανάπτυξη του εμπορίου και η τάση των μεγάλων επιχειρήσεων για συνεχή ανάπτυξη και
επέκταση αναδεικνύει τις Άμεσες Ξένες Επενδύσεις σε ένα ιδιαίτερα χρήσιμο οικονομικό
εργαλείο. Όλο και περισσότερες μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις κυρίως από τις Ηνωμένες
Πολιτείες και την Ευρώπη κατέστησαν της Άμεσες Επενδύσεις βασική επιλογή τους για την
επέκταση σε νέες αγορές. Σήμερα η πολυεθνική επιχείρηση γνωρίζει μεγαλύτερη ανάπτυξη
από ποτέ και η επίδραση της στις οικονομίες και τις κοινωνίες διαφορετικών χωρών είναι
αυξανόμενοι σε σχέση με κάποιες δεκαετίες πριν. Οι συνθήκες για την επιτυχή υλοποίηση
μιας επένδυσης μπορεί να διαφέρουν σημαντικά από χώρα σε χώρα και επηρεάζονται από
οικονομικούς, πολιτικούς, κοινωνικούς και άλλους παράγοντες.
Η McDonald’s Corporation είναι μια αμερικανική πολυεθνική επιχείρηση με
δραστηριότητα στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Αποτελεί την μεγαλύτερη αλυσίδα
μαζικής εστίασης παγκοσμίως και ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα σήματα παγκοσμίως.
Θεωρείται σύμβολο της αμερικανικής κουλτούρας των νεότερων χρόνων και της
αμερικάνικης κοινωνίας στο εξωτερικό. Η παρουσία της σε διαφορετικές μεταξύ τους χώρες,
η επίδραση της στο κοινωνικό και οικονομικό πεδίο, η ταύτιση της με τις Η.Π.Α. στην
συνείδηση των ανθρώπων και τα οικονομικά της μεγέθη την κάνουν ιδανική περίπτωση για
μελέτη ως παράδειγμα Άμεσης Ξένης Επένδυσης πολυεθνικής επιχείρησης.
Η παρούσα διπλωματική εργασία αποσκοπεί να εξετάσει την παρουσία της McDonald’s
σε δύο χώρες όπου εμφάνισε διαφορετικά αποτελέσματα, την Ελλάδα και την Ρωσία. Η
Ελλάδα θεωρείται χώρα αναφοράς σε οικονομικό επίπεδο στα Βαλκάνια και αποτελεί μια
από τις λίγες περιπτώσεις που η προσαρμογή και οι επιδόσεις της εταιρείας ήταν
προβληματικές για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η Ρωσία από την άλλη αποτελούσε μια από τις
πιο κερδοφόρες και σταθερά αναπτυσσόμενες αγορές της McDonald’s μέχρι και την εισβολή
της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Ουκρανία. Παρουσιάζει ιδιαίτερες πολιτικές οικονομικές,
ii
κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες. Η περίοδος της πανδημίας Covid 19 και η οικονομικές
συνέπειες του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία που οδήγησε στην αποχώρηση της
McDonald’s από της χώρα δεν συμπεριλαμβάνονται στην παρούσα εργασία. Θα εξεταστούν
η είσοδος της εταιρείας στην αγορά των δύο χωρών, η πορεία τους, οι συνθήκες στην αγορά
μαζικής εστίασης καθώς και οι πτυχές του γενικότερου οικονομικού, κοινωνικού και
πολιτικού περιβάλλοντος που επηρεάζουν την αγορά. Θα παρουσιαστούν οι κινήσεις της
McDonald’s αλλά και η παρουσία των ανταγωνιστών της που θα βοηθήσουν να συγκριθεί η
πορεία της αλυσίδας στις δύο χώρες με τις διαφορές και τις ομοιότητες της αλλά και οι
προοπτικές για το μέλλον. Όλα τα παραπάνω θα μας βοηθήσουν να καταλήξουμε σε χρήσιμα
συμπεράσματα για την επέκταση της πολυεθνικής επιχείρησης με την μέθοδο της Άμεσης
Ξένης Επένδυσης. | el |
dc.format.extent | 121 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.title | Συγκριτική ανάλυση της επένδυσης της McDonald's στην Ελλάδα και τη Ρωσία | el |
dc.title.alternative | Comparative analysis of McDonald's investment in Greece and Russia | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης | el |
dc.description.abstractEN | Foreign Direct Investment is a form of economic activity and investment that is becoming
increasingly important in the global economy in the era of globalisation. The reduction of
distances, the internationalisation of trade, the growth of trade and the tendency of large
companies to continuously grow and expand makes Foreign Direct Investment a particularly
useful economic tool. More and more large multinational companies, mainly from the United
States and Europe, have made Direct Investment a key option for expanding into new
markets. Today the multinational enterprise is experiencing greater growth than ever before
and its impact on the economies and societies of different countries is increasing compared to
some decades ago. The conditions for successful implementation of an investment can vary
considerably from country to country and are influenced by economic, political, social and
other factors.
McDonald's Corporation is an American multinational corporation with operations in most
countries of the world. It is the world's largest mass catering chain and one of the most
recognisable brands in the world. It is considered a symbol of American culture in modern
times and of American society abroad. Its presence in different countries, its impact in the
social and economic field, its identification with the United States in people's minds and its
economic size make it an ideal case for study as an example of Foreign Direct Investment of a
multinational enterprise.
This thesis aims to examine the presence of McDonald's in two countries where it showed
different results, Greece and Russia. Greece is considered a benchmark country in the Balkans
and is one of the few cases where the company's adjustment and performance has been
problematic for a long period of time. Russia, on the other hand, was one of McDonald's most
profitable and steadily growing markets until the invasion of the Russian Federation in
Ukraine. It presents particular political economic, social and political conditions. The period
of the Covid 19 pandemic and the economic consequences of Russia's war in Ukraine that led
to McDonald's withdrawal from the country are not included in this paper. | el |
dc.contributor.master | Οικονομική και Επιχειρησιακή Στρατηγική | el |
dc.subject.keyword | Άμεσες ξένες επενδύσεις | el |
dc.subject.keyword | Αγορά fast food | el |
dc.subject.keyword | McDonald's | el |
dc.date.defense | 2022-10-12 | |