E-mentoring για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών : δημιουργία και υλοποίηση ενός ηλεκτρονικού εργαστηρίου βασισμένο στο GROW model για την ανάπτυξη κοινωνικο-συναισθηματικών δεξιοτήτων (SEL skills)
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Κοινωνικο-συναισθηματικές δεξιότητες ; Αρχάριοι εκπαιδευτικοί ; Ηλεκτρονική καθοδήγηση ; Μοντέλο GROW ; Επικοινωνία / συνεργασία ; Μέντορας ; Πλατφόρμα MoodleΠερίληψη
O 21ος αιώνας και οι τεράστιες αλλαγές που φέρνει καθημερινά επηρεάζουν κάθε τομέα της καθημερινότητας καθιστώντας απαραίτητη την αλλαγή στον τρόπο και το περιεχόμενο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19
έφεραν στο προσκήνιο νέους τρόπους επικοινωνίας και γνώσης δημιουργώντας νέα «κανάλια» σύνδεσης και συνεργασίας καθώς και νέους τρόπους διδασκαλίας και μάθησης στη βάση της τεχνολογίας. Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να αναλάβουν έναν νέο ρόλο μακριά από την απλή διοχέτευση ακαδημαϊκών γνώσεων βοηθώντας τους μαθητές τους να καλλιεργήσουν κοινωνικο-συναισθηματικές δεξιότητες ώστε να γίνουν πολίτες τους 21ου αιώνα με σεβασμό και ενσυναίσθηση. Ωστόσο, σημαντικό είναι οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί που εισέρχονται στη σχολική κοινότητα να γνωρίζουν τη σημασία αυτών των δεξιοτήτων ώστε να τις εφαρμόζουν μέσα από προγράμματα. Για τον σκοπό αυτό, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε στην πλατφόρμα MOODLE το
τεχνολογικά υποστηριζόμενο εργαστήριο (e-workshop) «Apt2 Travelling with Daedalus in E-karia», το οποίο ενορχηστρώθηκε με το μοντέλο GROW, ένα ευρέως χρησιμοποιούμενο μοντέλο στον τομέα του mentoring. Στόχος είναι να ενισχυθούν
μέσω του εργαστηρίου οι γνώσεις των συμμετεχόντων γύρω από τις κοινωνικοσυναισθηματικές δεξιότητες SEL, ώστε πειραματιζόμενοι μέσα από δραστηριότητες που ενώνουν δημιουργικά τη θεωρία με την πράξη να μπορέσουν να εφαρμόσουν
παρόμοια προγράμματα στη σχολική τάξη. Ο στόχος της ερευνητικής μελέτης είναι αφενός η εξέταση της κατάκτησης των δεξιοτήτων αυτών (αυτό-επίγνωση, αυτόδιαχείριση, κοινωνική επίγνωση, υπεύθυνη λήψη αποφάσεων, δεξιότητες σχέσεων) και αφετέρου η διαδοχική πρόοδος των συμμετεχόντων ώστε να φτάσουν στην επιλογή της καλύτερης λύσης για τις προβληματικές καταστάσεις που παρουσιάζονται μέσω των φάσεων του GROW model. Επίσης στο πλαίσιο του e-course αυτόαξιολογούνται και αξιολογούν την επικοινωνία με τους συνεκπαιδευομένους και με τον μέντορά τους σε βάση κριτήρια όπως την επικοινωνία, την ενεργητική ακρόαση, τις αποτελεσματικές ερωτήσεις και την ανατροφοδότηση. Προς επίτευξη αυτού του στόχου, υλοποίησαν το εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό πρόγραμμα 30 αρχάριοι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (με μηδενική ή
ελάχιστη προϋπηρεσία στην εκπαίδευση) και τα δεδομένα που προέκυψαν από ερωτηματολόγια, ρουμπρίκες και ενσωματωμένες δραστηριότητες χρησιμοποιήθηκαν για τη διερεύνηση των ερευνητικών ερωτημάτων που παρουσιάζονται ενδελεχώς στην εργασία. Από την ανάλυση των δεδομένων που συγκεντρώθηκαν μετά το πέρας της πειραματικής διαδικασίας φάνηκε να υπάρχει
επαλήθευση των εναλλακτικών υποθέσεων που τέθηκαν σύμφωνα με τα ερευνητικά ερωτήματα. Συνεπώς, προκύπτει πως η εκπαιδευτική παρέμβαση είναι επιτυχημένη ως προς την επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων. Ολοκληρώνοντας, στο τέλος της
εργασίας αναφέρονται ορισμένες προτάσεις για περαιτέρω έρευνα.