H αυτεπάρκεια και το άγχος των Διευθυντών σχολικών μονάδων για τη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.) στην υποστήριξη της Διοίκησης
Master Thesis
Συγγραφέας
Ζαφειρίδης, Σωτήριος - Θωμάς
Ημερομηνία
2022-07Επιβλέπων
Ελευθερίου, ΚωνσταντίνοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Αυτεπάρκεια ; Άγχος ; Διοικητική διαδικασία ; ΤΠΕΠερίληψη
Η δομή της εργασίας απαρτίζεται από δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος αναλύεται το θεωρητικό πλαίσιο της έρευνας. Πιο συγκεκριμένα στο 1ο κεφάλαιο αναλύονται οι εννοιολογικοί ορισμοί για την αυτεπάρκεια, το άγχος και τις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ). Αναφέρονται επίσης τα πλεονεκτήματα της ενσωμάτωσης των ΤΠΕ στη σχολική μονάδα και ειδικότερα στην υποστήριξη της διοικητικής διαδικασίας. Στο 2ο κεφάλαιο δίνεται έμφαση στα ερευνητικά δεδομένα για την αυτεπάρκεια και το άγχος των διευθυντών για τη χρήση των ΤΠΕ στην υποστήριξη της διοίκησης. Επίσης, αποσαφηνίζεται η σχέση μεταξύ αυτεπάρκειας και ΤΠΕ. Γίνεται ανάλυση της διοίκησης των σχολικών μονάδων καθώς και της χρήσης των ΤΠΕ στην διοίκηση. Τέλος, γίνεται προσπάθεια να πραγματοποιηθεί μια συνοπτική ανασκόπηση προηγούμενων ερευνών που να αναφέρονται στην αυτεπάρκεια και το άγχος της χρήσης ΤΠΕ στη σχολική μονάδα.
Το δεύτερο μέρος της εργασίας σχετίζεται με το πλαίσιο της εμπειρικής έρευνας. Στο 3ο κεφάλαιο γίνεται ανάλυση του μεθοδολογικού σχεδιασμού της ποσοτικής έρευνας. Προσδιορίζεται οι συμμετέχοντες – δείγμα της έρευνας και το ερευνητικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε για την διεξαγωγή του ερωτηματολογίου. Αναλύεται επίσης πως έγινε ο σχεδιασμός και η διαδικασία διεξαγωγής της έρευνας, συγκεκριμενοποιούνται οι ερευνητικές υποθέσεις, παρουσιάζεται η στατιστική ανάλυση και τέλος γίνεται ο έλεγχος αξιοπιστίας των κλιμάκων, που χρησιμοποιήθηκαν στο ερωτηματολόγιο, με τον δείκτη εσωτερικής αξιοπιστίας Cronbach’s alpha. Στο 4ο κεφάλαιο παρατίθενται τα αποτελέσματα της ποσοτικής έρευνας μέσω στατιστικών αναλύσεων και των δεδομένων τα οποία συνδέονται και με τις ερευνητικές υποθέσεις. Γίνεται επίσης έλεγχος συσχέτισης μεταξύ των μεταβλητών που χρησιμοποιήθηκαν. Τέλος στο 5ο κεφάλαιο γίνεται η συζήτηση των αποτελεσμάτων της έρευνας καθώς επίσης αναφέρονται συνοπτικά και τα συμπεράσματα που προέκυψαν από αυτήν. Αναφέρονται ακόμα οι περιορισμοί που προέκυψαν κατά τη διαδικασία της έρευνας και τέλος γίνονται προτάσεις για περαιτέρω έρευνα.
Με δεδομένη τη ραγδαία αναπτυσσόμενη εξέλιξη των ΤΠΕ, κρίνεται αναγκαίο να διερευνηθεί ο βαθμός αυτεπάρκειας και άγχους των διευθυντών των σχολικών μονάδων, όσον αφορά τη χρήση των ΤΠΕ στην υποστήριξη της διοικητικής διαδικασίας, στοχεύοντας με αυτόν το τρόπο στη βελτίωση της επικρατούσας κουλτούρας και στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του διοικητικού έργου των διευθυντών των σχολικών μονάδων. Επίσης, η συγκεκριμένη εργασία στοχεύει στο να ερευνήσει και να συλλέξει δεδομένα που σχετίζονται με τον κλάδο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, καλύπτοντας έτσι ένα ευρύ φάσμα της εκπαίδευσης, καθώς στα αποτελέσματα προηγούμενων ερευνών εμφανίζονται κάποια αντικρουόμενα αποτελέσματα. Σκοπός της είναι να διαπιστωθεί ο βαθμός ασφάλειας που νιώθουν οι διευθυντές των σχολικών μονάδων κατά την αλληλεπίδρασή τους με τις ΤΠΕ στην υποστήριξη της διοίκησης των σχολικών μονάδων. Επιπλέον, προσπαθεί να συγκρίνει τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας με παλαιότερων ερευνών ώστε να διαπιστωθούν αλλαγές στη νοοτροπία των διευθυντών, καθώς υπάρχουν τα νέα δεδομένα της πανδημίας covid-19.