Εμπειρική διερεύνηση της σχέσης μεταξύ της εκπαίδευσης και του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος σε επιλεγμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Empirical investigation of the relationship between education and Gross Domestic Product in selected countries of the European Union
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Εκπαίδευση ; Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν ; Χρονοσειρές ; Ανάλυση παλινδρόμησης ; Αιτιότητα κατά GrangerΠερίληψη
Η εργασία αυτή έχει ως αντικείμενο μελέτης τη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ της εκπαίδευσης και του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος στις χώρες Βέλγιο, Αυστρία, Πορτογαλία και Ελλάδα καλύπτοντας την περίοδο 1995 έως 2019. Η μελέτη βασίστηκε σε ετήσια δεδομένα ενώ για τη διερεύνηση της σχέσης αυτής εφαρμόστηκαν μέθοδοι και τεχνικές της οικονομετρίας. Αρχικά, για να προσδιοριστεί ποσοτικά η επίδραση της εκπαίδευσης στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (Α.Ε.Π.) πραγματοποιήθηκε η εκτίμηση υποδειγμάτων παλινδρόμησης. Στη συνέχεια, με σκοπό να ελεγχθεί η αξιοπιστία και η εγκυρότητα των υποδειγμάτων πραγματοποιήθηκαν διαγνωστικοί έλεγχοι. Όπως διαπιστώθηκε, τα υποδείγματα όλων των χωρών ολοκλήρωσαν με επιτυχία όλους τους ελέγχους. Τέλος, με σκοπό να προσδιοριστεί η κατεύθυνση αιτιότητας ανάμεσα στις εκπαιδευτικές μεταβλητές και το Α.Ε.Π. πραγματοποιήθηκε ο έλεγχος αιτιότητας κατά Granger. Από την εκτίμηση των υποδειγμάτων παλινδρόμησης προέκυψε ότι η σχέση ανάμεσα στις εκπαιδευτικές μεταβλητές και το Α.Ε.Π. είναι θετική και στατιστικά σημαντική για όλες τις χώρες. Ο έλεγχος αιτιότητας κατά Granger, από την άλλη, έδειξε πως η εκπαίδευση επηρεάζει το Α.Ε.Π. μόνο στις περιπτώσεις της Πορτογαλίας και της Ελλάδας ενώ αναφορικά με τη σχέση αιτιότητας προς την αντίθετη κατεύθυνση διαπιστώθηκε πως το Α.Ε.Π. επηρεάζει τις εκπαιδευτικές μεταβλητές στις χώρες Αυστρία, Πορτογαλία και Ελλάδα. Το Α.Ε.Π. του Βελγίου αποδείχτηκε πως ούτε επηρεάζει αλλά ούτε και επηρεάζεται από τις εκπαιδευτικές μεταβλητές σύμφωνα με τον έλεγχο αιτιότητας.