dc.contributor.advisor | Σαμπράκος, Ευάγγελος | |
dc.contributor.author | Ξυδέα, Ελένη | |
dc.date.accessioned | 2022-01-12T07:02:55Z | |
dc.date.available | 2022-01-12T07:02:55Z | |
dc.date.issued | 2021-12 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/14034 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26267/unipi_dione/1457 | |
dc.description.abstract | Η εργασία αυτή έχει ως αντικείμενο μελέτης τη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ της εκπαίδευσης και του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος στις χώρες Βέλγιο, Αυστρία, Πορτογαλία και Ελλάδα καλύπτοντας την περίοδο 1995 έως 2019. Η μελέτη βασίστηκε σε ετήσια δεδομένα ενώ για τη διερεύνηση της σχέσης αυτής εφαρμόστηκαν μέθοδοι και τεχνικές της οικονομετρίας. Αρχικά, για να προσδιοριστεί ποσοτικά η επίδραση της εκπαίδευσης στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (Α.Ε.Π.) πραγματοποιήθηκε η εκτίμηση υποδειγμάτων παλινδρόμησης. Στη συνέχεια, με σκοπό να ελεγχθεί η αξιοπιστία και η εγκυρότητα των υποδειγμάτων πραγματοποιήθηκαν διαγνωστικοί έλεγχοι. Όπως διαπιστώθηκε, τα υποδείγματα όλων των χωρών ολοκλήρωσαν με επιτυχία όλους τους ελέγχους. Τέλος, με σκοπό να προσδιοριστεί η κατεύθυνση αιτιότητας ανάμεσα στις εκπαιδευτικές μεταβλητές και το Α.Ε.Π. πραγματοποιήθηκε ο έλεγχος αιτιότητας κατά Granger. Από την εκτίμηση των υποδειγμάτων παλινδρόμησης προέκυψε ότι η σχέση ανάμεσα στις εκπαιδευτικές μεταβλητές και το Α.Ε.Π. είναι θετική και στατιστικά σημαντική για όλες τις χώρες. Ο έλεγχος αιτιότητας κατά Granger, από την άλλη, έδειξε πως η εκπαίδευση επηρεάζει το Α.Ε.Π. μόνο στις περιπτώσεις της Πορτογαλίας και της Ελλάδας ενώ αναφορικά με τη σχέση αιτιότητας προς την αντίθετη κατεύθυνση διαπιστώθηκε πως το Α.Ε.Π. επηρεάζει τις εκπαιδευτικές μεταβλητές στις χώρες Αυστρία, Πορτογαλία και Ελλάδα. Το Α.Ε.Π. του Βελγίου αποδείχτηκε πως ούτε επηρεάζει αλλά ούτε και επηρεάζεται από τις εκπαιδευτικές μεταβλητές σύμφωνα με τον έλεγχο αιτιότητας. | el |
dc.format.extent | 162 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.title | Εμπειρική διερεύνηση της σχέσης μεταξύ της εκπαίδευσης και του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος σε επιλεγμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης | el |
dc.title.alternative | Empirical investigation of the relationship between education and Gross Domestic Product in selected countries of the European Union | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης | el |
dc.description.abstractEN | The purpose of this study is to investigate the relationship between education and Gross Domestic Product in Belgium, Austria, Portugal, and Greece during the 1995-2019 period. The study was based on annual data while methods and techniques of econometrics were applied in order to investigate this relationship. Initially, in order to quantify the impact of education on Gross Domestic Product (GDP), estimation of regression models was carried out. Subsequently, diagnostic tests were applied to ensure the reliability and validity of the models. It was found that the models of all countries successfully completed all tests. In addition, in order to determine the direction of causality between educational variables and GDP, Granger causality tests were applied for each country. The estimation of regression models revealed that the relationship between educational variables and GDP is positive and statistically important for all countries. Granger's causality tests on the other hand, revealed that education affects GDP only in the cases of Portugal and Greece, while regarding the causality relationship in the opposite direction it was found that GDP affects educational variables in Austria, Portugal, and Greece. The GDP of Belgium has been shown to neither influence nor be influenced by educational variables according to causality tests. | el |
dc.contributor.master | Οικονομική της Εκπαίδευσης και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων | el |
dc.subject.keyword | Εκπαίδευση | el |
dc.subject.keyword | Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν | el |
dc.subject.keyword | Χρονοσειρές | el |
dc.subject.keyword | Ανάλυση παλινδρόμησης | el |
dc.subject.keyword | Αιτιότητα κατά Granger | el |
dc.date.defense | 2021-12-29 | |