Γυναίκες και ηγεσία στην εκπαίδευση
Women and leadership on education
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Γυναίκες εκπαιδευτικοί ; Σχολική ηγεσία ; Εμπόδια ; ΣτερεότυπαΠερίληψη
Σκοπός της εργασίας αυτής είναι να παρουσιάσει και να αναδείξει τους φραγμούς με τους οποίους έρχονται αντιμέτωπες οι γυναίκες εκπαιδευτικοί στην προσπάθεια τους να αναλάβουν κάποια θέση ηγεσίας. Πρόκειται για μία εργασία βιβλιογραφικής ανασκόπησης για την συγγραφή της οποίας χρησιμοποιήθηκε ξένη και ελληνική βιβλιογραφία. Μέσω της εργασίας αυτής επιχειρείται να παρουσιαστεί το φαινόμενο κατά το οποίο οι γυναίκες δυσκολεύονται να κατακτήσουν ηγετικές θέσεις στην εκπαίδευση αλλά και τους παράγοντες που συμβάλλουν στην εμφάνιση της δυσκολίας αυτής. Αναλυτικότερα, το πρώτο κεφάλαιο αναφέρεται στην ηγεσία που ασκείται στις ελληνικές σχολικές μονάδες. Παρουσιάζεται ο ορισμός της ηγεσίας, η έννοια της διοίκησης στην εκπαίδευση, οι μορφές της ηγεσίας, ο ρόλος που έχει ο διευθυντής και τέλος, τα χαρακτηριστικά εκείνα που πρέπει να διαθέτει κανείς για να χαρακτηριστεί αποτελεσματικός διευθυντής. Το δεύτερο κεφάλαιο περιλαμβάνει πληροφορίες που αφορούν τις γυναίκες στις θέσεις ηγεσίας. Πιο αναλυτικά, παρουσιάζεται μία σύντομη ιστορική αναδρομή, οι ερμηνευτικές προσεγγίσεις που έχουν διατυπωθεί σχετικά με την υπο-αντιπροσώπευση των γυναικών, το φαινόμενο της γυάλινης οροφής, της απειλής του στερεοτύπου και τέλος, την ισορροπία αναφορικά με την επαγγελματική και την οικογενειακή ζωή. Τέλος, το τρίτο κεφάλαιο αναφέρεται στα εμπόδια και τις ευκαιρίες. Ειδικότερα, στα στερεότυπα που επικρατούν στον εκπαιδευτικό χώρο, τα εμπόδια που παρουσιάζονται τα οποία ταξινομούνται σε δύο κατηγορίες και οι ευκαιρίες που έχουν οι γυναίκες για επαγγελματική ανέλιξη. Ολοκληρώνοντας την εργασία αυτή, διαπιστώθηκε πως αν και οι εκπαιδευτικοί κατά πλειοψηφία είναι γυναίκες, αυτές που βρίσκονται σε θέσεις ηγεσίας είναι λίγες. Το φαινόμενο αυτό έχει άμεση σχέση με τα εμπόδια που συναντούν κατά την προσπάθεια τους να αναλάβουν ηγετικά καθήκοντα και τα οποία ποικίλουν.