Πως λειτουργεί και ανταποκρίνεται η ελληνική εκπαίδευση στις νέες ανάγκες στην αγορά εργασίας. Η περίπτωση της Ελλάδας, Πορτογαλίας, Ιρλανδίας, Ισραήλ και Σουηδίας
How Greek education works and responds to new needs in the labor market. The case of Greece, Portugal, Ireland, Israel and Sweden
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Αγορά εργασίας ; Εκπαίδευση ; Επαγγελματική εκπαίδευση ; Κατάρτιση ; Ανάπτυξη ; Ανεργία ; Διασύνδεση εκπαίδευσης και αγοράς εργασίαςΠερίληψη
Η συγκεκριμένη διπλωματική εργασία βάζει στο επίκεντρο της σύγκρισης το
ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα με κριτήριο την διασύνδεση της εκπαίδευσης με την
αγορά εργασίας. Παράλληλα εξετάζονται σημαντικές όψεις και χαρακτηριστικά
γνωρίσματα των εκπαιδευτικών συστημάτων των ακόλουθων χωρών: Πορτογαλία,
Ιρλανδία, Σουηδία και Ισραήλ. Στις προαναφερόμενες χώρες η εκπαίδευση παρέχεται
σε κρατικά ιδρύματα κατά κύριο λόγο. Στον ιδιωτικό τομέα τα κράτη αυτά διαφέρουν
μεταξύ τους με σημείο αναφοράς τις διαφορετικές θέσεις, σχέσεις και συστήματα που
επικρατούν στην ιδιωτική εκπαίδευση. Σε λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες όπως η
Ελλάδα η Ιρλανδία και η Πορτογαλία τα ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα έχουν
ενισχυθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Η προαναφερόμενη δήλωση σχετίζεται με
το γεγονός ότι έχει αυξηθεί το ενδιαφέρον για ανώτατες σπουδές. Σε χώρες όπως η
Σουηδία η ιδιωτική εκπαίδευση είναι διαφορετική και αυτό γιατί τα ιδιωτικά
εκπαιδευτικά ιδρύματα χρηματοδοτούνται από το κράτος. Πολλές χώρες
παρουσιάζουν σημαντικές διαφοροποιήσεις ως προς τα εκπαιδευτικά συστήματα που
επικρατούν. Τα τελευταία χρόνια σε όλες τις χώρες που εξετάζουμε τα εκπαιδευτικά
συστήματα της ανώτατης εκπαίδευσης έχουν διευρυνθεί με σημαντική αύξηση των
φοιτητών. Στις Σκανδιναβικές χώρες όπως είναι η Σουηδία η προσβασιμότητα στην
ανώτατη εκπαίδευση είναι και η μεγαλύτερη σε όλο τον κόσμο. Βέβαια αξίζει να
4
ειπωθεί ότι η προσβασιμότητα που διακρίνει την Ελληνική ανώτατη εκπαίδευση
κατατάσσεται μεταξύ των υψηλότερων στην Ευρώπη, αλλά και στον κόσμο. Η
μεγάλη διαφοροποίηση που υφίσταται μεταξύ της Σουηδίας και των υπολοίπων υπό
εξέταση χωρών έγκειται στο γεγονός ότι οι Σκανδιναβικές χώρες επενδύουν σε
μεγάλο βαθμό στην εκπαίδευση, την έρευνα και την καινοτομία συγκριτικά με τις
υπόλοιπες χώρες. Παρά τις χαμηλές δαπάνες στην Ελλάδα ο τομέας της έρευνας και ο
αριθμός των ερευνητών δεν υστερεί από τις υπόλοιπες χώρες, απεναντίας
παρουσιάζεται μεγαλύτερος από την Πορτογαλία και την Ιρλανδία.