Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων
Digital transformation in business
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ψηφιακός μετασχηματισμός ; Επιχειρήσεις ; Ψηφιακή οικονομία ; Ψηφιακή καινοτομία ; Ψηφιακή ωριμότητα ; Εμπειρία πελάτη ; Ψηφιακή κουλτούραΠερίληψη
Στην εποχή της Industry 4.0 οι επιχειρήσεις καλούνται να δραστηριοποιηθούν σε ένα ραγδαία μεταβαλλόμενο περιβάλλον με τις αναδυόμενες τεχνολογίες να διαταράσσουν συνεχώς όλες τις δομές του οικονομικού και του κοινωνικού ιστού. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων θεωρείται επιτακτική ανάγκη και συνίσταται στη διείσδυση των ψηφιακών τεχνολογιών στις επιχειρήσεις και τον αντίκτυπό τους στην κοινωνία.
Η παρούσα διπλωματική εργασία εστιάζει στην ανάλυση των χαρακτηριστικών του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων. Η εργασία χωρίζεται σε 3 κεφάλαια, στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στις έννοιες της επιχειρηματικότητας, της τεχνολογίας και της καινοτομίας καθώς και των ιδιαίτερων γνωρισμάτων τους. Επίσης γίνεται μία πρώτη προσέγγιση της έννοιας του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων με αναφορές στα εμπόδια εξέλιξής του, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του. Το κεφάλαιο ολοκληρώνεται με την ιστορική αναδρομή και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της 4η Βιομηχανικής Επανάστασης.
Στο 2ο κεφάλαιο παρουσιάζονται όλες οι πτυχές του ψηφιακού μετασχηματισμού και γίνεται εκτενής αναφορά στις πιο σημαντικές αναδυόμενες τεχνολογίες και τα ψηφιακά εργαλεία, την ψηφιακή οικονομία και την ψηφιακή καινοτομία. Προσέτι, αναλύεται πώς ο ψηφιακός μετασχηματισμός επηρεάζει τα δομικά στοιχεία των επιχειρήσεων δηλαδή την εμπειρία πελάτη, τις παραγωγικές διαδικασίες και τα επιχειρηματικά μοντέλα. Παρουσιάζονται επίσης τα πλαίσια και τα μοντέλα αξιολόγησης της ψηφιακής ωριμότητας και αναλύεται ο τρόπος με τον οποίο ο ψηφιακός μετασχηματισμός επιδρά στην κουλτούρα, το όραμα, την ηγεσία, το ανθρώπινο δυναμικό και το μάρκετινγκ.
Το 3ο κεφάλαιο ασχολείται με το επίπεδο του ψηφιακού μετασχηματισμού των ελληνικών επιχειρήσεων. Αρχικά, γίνεται αναφορά στους σχετικούς δείκτες αξιολόγησης και την κατάταξη της Ελλάδας συγκριτικά με χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και παγκοσμίως. Επίσης, παρουσιάζονται οι στρατηγικοί στόχοι και οι κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Πολιτείας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των ελληνικών επιχειρήσεων και η εργασία ολοκληρώνεται με την παράθεση των συμπερασμάτων.
Για την πραγματοποίηση της παρούσας εργασίας χρησιμοποιήθηκε ξένη και ελληνική βιβλιογραφία, αρθρογραφία και πληροφορίες από ηλεκτρονικές πηγές.