Τεχνολογικά υποστηριζόμενη μάθηση: τεχνικές παιχνιδοποίησης στη διδασκαλία της γαλλικής ως ξένης γλώσσας
Technology enhanced learning: gamifying French language learning
View/ Open
Keywords
Παιχνιδοποίηση ; Εκμάθηση γαλλικής γλώσσας ; Συνεργατική μάθηση ; Εξ αποστάσεως εκπαίδευση ; e-CourseAbstract
Στην εποχή μας, οι σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες επιβάλλουν μαθητοκεντρικά συστήματα διδασκαλίας σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, παράλληλα με σύγχρονες διδακτικές μεθόδους και πλούσια κοινωνική αλληλεπίδραση. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών οι οποίες συμβάλλουν στο όραμα ενός ψυχαγωγικού σχολείου βασισμένο στο ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο.
Για την προώθηση αυτού του στόχου, της αξιοποίησης της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε στο διαδίκτυο ένα e-course στην Πλατφόρμα Perfect e-class παράλληλα με εξ αποστάσεως μαθήματα με τη χρήση της Πλατφόρμας BigBlueButton. Ο σκοπός αυτού του ηλεκτρονικού μαθήματος είναι η εκμάθηση των γαλλικών ως δεύτερη ή και τρίτη ξένη γλώσσα για μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Βασικός άξονας της προσαρμογής του ήταν η έννοια The Playful Frame - Το Παιχνιδιάρικο Πλαίσιο το οποίο χωρίζεται σε 3 συνιστώσες : Παιχνίδι, Πλαίσιο, Αυτονομία Μαθητών. Με απώτερο στόχο να προάγει τη δημιουργικότητα και κυρίως τη συνεργατικότητα μεταξύ των μαθητών, οι ενότητες και οι δραστηριότητες του μαθήματος διαρθρώθηκαν και ενορχηστρώθηκαν με βάση αυτά τα πεδία εμπλουτισμένα με σύγχρονες στρατηγικές και τεχνικές διδασκαλίας, παράλληλα συνυφασμένο με στοιχεία Παιχνιδοποίησης στην Εκπαίδευση. Αναλυτικότερα, χρησιμοποιήθηκαν οι τεχνικές Καταιγισμός Ιδεών, Παιχνίδι Ρόλων, Σκέψου-Συνεργάσου-Μοιράσου και η διδασκαλία μέσω κινητών συσκευών με τη χρήση εφαρμογών εκμάθησης ξένων γλωσσών. Οι μαθητές εργάστηκαν αρχικά ατομικά και στη συνέχεια χωρίστηκαν σε δυάδες, οι οποίες οργανώθηκαν με τη χρήση της στρατηγικής Σκέψου-Συνεργάσου-Μοιράσου ώστε να αναπτυχθεί η συνεργατικότητα τους. Το μάθημα υλοποιήθηκε εξ ολοκλήρου εξ αποστάσεως με τη βοήθεια των ηλεκτρονικών συσκευών που διέθετε ο κάθε μαθητής (ηλεκτρονικό υπολογιστή, tablet, κινητό).
Η μελέτη εφαρμόστηκε σε ένα δείγμα μαθητών 40 ατόμων ανάμεσα σε κορίτσια και αγόρια της Γ’ μέχρι ΣΤ’ τάξης Δημοτικού. Για την αξιολόγηση των συμμετεχόντων δημιουργήθηκαν ρουμπρίκες αυτοαξιολόγησης και ετεροαξιολόγησης παράλληλα με την ανατροφοδότηση του εκπαιδευτικού προς τους εκπαιδευόμενους. Επίσης, αξιολογήθηκαν και με την συμβολή του πορτφόλιο που κρατούσαν ηλεκτρονικά στην πλατφόρμα Padlet. Η ερευνητική παρέμβαση βασίστηκε στην ποσοτική ανάλυση των δεδομένων που συγκεντρώθηκαν στην αρχική (με ένα ερωτηματολόγιο προετοιμασίας μαθητή με σκοπό να διερευνηθούν τα ενδιαφέροντα τους για τον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος των γαλλικών, για τη χρήση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση και τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή αλλά και του διαδικτύου), κατά τη διάρκεια του μαθήματος αλλά και στην τελική φάση της διαδικασίας (με ένα ερωτηματολόγιο με σκοπό την αξιολόγηση του e-course). Επίσης, μέσω του συγκεκριμένου ερωτηματολογίου εξετάστηκαν και οι εξής δείκτες (συμμετοχή, εμπλοκή, ικανοποίηση, ευχαρίστηση, κίνητρο, ακαδημαϊκή επίδοση).
Το περιβάλλον του διαδικτυακού μαθήματος μέσω της πλατφόρμας Perfect e-class δημιούργησε την αίσθηση στους εκπαιδευόμενους πως θα ήταν εύκολο να το παρακολουθήσουν αφού η χρήση του διαδικτύου και του ηλεκτρονικού υπολογιστή τους βοήθησε στο μάθημα και τους δημιούργησε συναισθήματα ευχαρίστησης και χαράς. Η χρήση οπτικοακουστικού υλικού, φωτογραφιών, βίντεο, εφαρμογών ήταν σχετικά με τα ενδιαφέροντα τους. Επίσης, το εκπαιδευτικό υλικό με τη χρήση των εφαρμογών τους παρουσιάστηκε ελκυστικό και η συνεργατικότητα μεταξύ τους αυξήθηκε με αποτέλεσμα να κάνει το μάθημα αρκετά διασκεδαστικό.
Η συμβολή της παρούσας μελέτης επικεντρώνεται λοιπόν στα αποτελέσματα που προέκυψαν, με σκοπό να καταδειχθεί η μάθηση βασισμένη στην Παιχνιδοποίηση σε συνδυασμό με σύγχρονες στρατηγικές και τεχνικές διδασκαλίας, χρησιμοποιώντας παράλληλα και την τεχνολογία. Σε αντίθεση με τους «παραδοσιακούς» τρόπους εκμάθησης ξένων γλωσσών, φάνηκε ότι μπορεί να υποστηρίξει και να βοηθήσει τους μαθητές στην προσπάθεια εκμάθησης αυτών (στην προκειμένη περίπτωση των γαλλικών). Με αυτόν τον τρόπο λοιπόν, μέσω παιχνιδιού που αρέσει περισσότερο στους μαθητές, θα μπορούσε να βελτιωθεί η εκπαιδευτική διαδικασία μελλοντικά αφού η διδασκαλία γίνεται πιο ευχάριστη, κρατάει το ενδιαφέρον για το μάθημα ζωντανό και κινητοποιεί τη συμμετοχή των μαθητών σχετικά με τη δημιουργικότητα και τη συνεργατικότητα.