dc.contributor.advisor | Σιδηράς, Δημήτριος | |
dc.contributor.advisor | Σπανίδης, Φίλιππος - Μάρκος | |
dc.contributor.author | Βόλης Καφαντάρης, Αναστάσιος | |
dc.date.accessioned | 2021-10-12T07:15:44Z | |
dc.date.available | 2021-10-12T07:15:44Z | |
dc.date.issued | 2021-09 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/13736 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26267/unipi_dione/1159 | |
dc.description.abstract | Τις τελευταίες δεκαετίες έχει γίνει κατανοητό πως η κλιματική αλλαγή δεν είναι ένα φαινόμενο που αφορά το απώτερο μέλλον, αλλά μια δυναμικά εξελισσόμενη διαδικασία που αφορά τον σημερινό άνθρωπο και ολόκληρο τον πληθυσμό του πλανήτη ανεξαιρέτως. Η ανάγκη για την σταδιακή και ομαλή ενεργειακή μετάβαση σε ένα καθαρότερο πλανήτη έχει οδηγήσει στην αύξηση της χρήσης του φυσικού αερίου(ΦΑ) καθώς θεωρείται το πιο καθαρό ορυκτό καύσιμο αφού καθώς αν συγκριθεί με το πετρέλαιο και τα υπόλοιπα καύσιμα παρουσιάζει χαμηλότερες εκπομπές ρύπων. Το ΦΑ εισάγεται κατά κόρον στην Ευρώπη καθώς η ζήτηση του υπερβαίνει κατά πολύ την εγχώρια παραγωγή της ηπείρου. Μέχρι σήμερα ο βασικός τρόπος εισαγωγής του στην γηραιά ήπειρο ήταν η χρήση αγωγών, κυρίως από χώρες την ανατολικής Ευρώπης, της κεντρική Ασίας και της Μέσης Ανατολής. Ωστόσο για πολλούς λόγους αυτή η μεταφορά του ΦΑ από την πηγή των κοιτασμάτων μέχρι την χώρα της κατανάλωσης δεν είναι πάντα η βέλτιστη επιλογή. Άρα υπάρχει η επιλογή μεταφοράς του με ειδικά διαμορφωμένα πλοία σε υγρή μορφή ως υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ), στον τόπο της κατανάλωσης του ενώ μέσω της χρήσης ειδικά διαμορφωμένων τερματικών τα οποία βρίσκονται είτε στην ξηρά είτε στην θάλασσα, και μετά την επαναεριοποίηση του εγχέεται στο δίκτυο. Έως τώρα, η συντριπτική πλειοψηφία των έργων ΥΦΑ αφορούσε έργα μεγάλης κλίμακας. Όμως πρόσφατα σχεδιάστηκαν και εκτελέστηκαν και έργα μικρής κλίμακας που αποτελούν περιφερειακούς εφοδιαστικούς κόμβους αποθήκευσης, τα οποία παρουσιάζουν αρκετές δυνατότητες ως προς την λειτουργικότητα τους. Οι μονάδες ΥΦΑ μικρής κλίμακας (Small Scale LNG-SSLNG), θεωρείται ότι μπορούν να δώσουν σημαντική ώθηση στην ενεργειακή ανάπτυξη περιοχών που δεν μπορούν να διασυνδεθούν εύκολα από τεχνοοικονομικής πλευράς με τα δίκτυα διανομής ΦΑ, όπως είναι η περίπτωση των ελληνικών νησιών στο Ανατολικό Αιγαίο, καθώς και άλλων απομακρυσμένων περιοχών στην ελληνική επικράτεια. Επιπλέον, παρουσιάζεται η ευρωπαϊκή πολιτική της Ε.Ε σχετικά με το ΥΦΑ και συγκεκριμένα το φιλελεύθερο θεσμικό πλαίσιο το οποίο έχει αναπτυχθεί μέσα από διαδοχικές Οδηγίες και Κανονισμούς που έχουν θεσπιστεί και υιοθετηθεί από τα αρμόδια ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα. Στην Ελλάδα το ΦΑ χρησιμοποιείται από το 1996 μέσω εισαγωγής από δίκτυο αγωγών και προέρχεται σε μεγάλο ποσοστό από την Ρωσία. Το ΥΦΑ εισήχθη για πρώτη φορά στο ενεργειακό μίγμα της χώρας το 2000 με την λειτουργία του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας, ενώ τερματικά ΥΦΑ βρίσκονται υπό σχεδιασμό και κατασκευή στην Αλεξανδρούπολη, την Κόρινθο την Καβάλα. Το ΥΦΑ χρησιμοποιείται σε οικιακούς και βιομηχανικούς κλάδους της οικονομίας αλλά και στην ναυτιλία. Το πρόγραμμα Poseidon Med και η μετεξέλιξη του, έχει ως σκοπό την χρήση του ΥΦΑ ως καύσιμου σε κομβικά λιμάνια της μεσογείου όπως ο Πειραιάς η Πάτρα και η Λεμεσός ενώ παρατίθεται το κυριότερο ισχύον ελληνικό νομοθετικό πλαίσιο όσον αφορά το ΥΦΑ. Στη συνέχεια παρουσιάζονται τα ερωτήματα έρευνας αλλά και το μεθοδολογικό πλαίσιο που ακολουθήθηκε στα πλαίσια της παρούσας διπλωματικής. Επιπλέον, παρουσιάζονται οι μέθοδοι PESTEL SWOT αλλά και η Διαδικασία Αναλυτικής Ιεράρχησης (AHP), ενώ τεκμηριώνονται οι λόγοι για τους οποίους επιλέχθηκαν, τα βασικά βήματά τους καθώς και το μαθηματικό υπόβαθρό, ενώ εν συνεχεία παρουσιάζεται μελέτη περίπτωσης αναφορικά με την ανάπτυξη έργων υποδομών ΥΦΑ στο Ανατολικό Αιγαίο. Στο πλαίσιο αυτό, παρατίθεται η εφαρμογή της μεθόδου PESTLE με την ανάλυση των παραγόντων του γενικού περιβάλλοντος επί του οποίου θα σχηματοποιηθούν οι στρατηγικές. Ακολουθεί η εφαρμογή της μεθόδου SWOT όπου προσδιορίζονται οι παράγοντες-κριτήρια αξιολόγησης των εναλλακτικών στρατηγικών καθώς και η Διαδικασία της Αναλυτικής Ιεράρχησης (AHP) μέσω της οποίας ποσοτικοποιούνται τα κριτήρια-υποκριτήρια της SWOT. Οι συγκρίσεις γίνονται μέσω συνεντεύξεων με τη βοήθεια ομάδας εμπειρογνωμόνων με μακροχρόνια συμμετοχή σε έργα της βιομηχανίας του ΥΦΑ. Στη συνέχεια διατυπώνονται οι εναλλακτικές στρατηγικές βάσει των στοιχείων της ανάλυσης PESTLE αλλά και βάσει εμπειρικών στοιχείων και βαθμολογούνται οι εναλλακτικές στρατηγικές από τις οποίες προκύπτει αυτή με την υψηλότερη βαθμολογία, που είναι και η επιλεγόμενη, ως βέλτιστη. Τέλος, συνοψίζονται τα συμπεράσματα της διπλωματικής, τα οποία προέκυψαν από την εφαρμογή των μεθόδων PESTELE, SWOT KAI AHP για την επιλογή της καταλληλότερης ενεργειακής στρατηγικής σχετικά με την χρήση του ΥΦΑ, και διατυπώνονται προτάσεις περαιτέρω έρευνας | el |
dc.format.extent | 113 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.title | Διερεύνηση στρατηγικών υλοποίησης της ευρωπαϊκής πολιτικής για το υγροποιημένο φυσικό αέριο στο ανατολικό Αιγαίο | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Ναυτιλίας και Βιομηχανίας. Tμήμα Βιομηχανικής Διοίκησης και Tεχνολογίας | el |
dc.description.abstractEN | In the recent decades, it has become clear that climate change is not a phenomenon that concerns the distant future, but a dynamically evolving process that affects the entire population without exception. The need for a gradual and smooth energy transition to a cleaner Earth has led to an increase in the use of natural gas (NG) as it is considered the cleanest fossil fuel since compared to oil and other fuels due to its lower emissions. NG is widely imported into Europe as its demand far exceeds the continent's domestic production. Until today, the main way of its import to the continent was the usage of pipelines, mainly from countries of Eastern Europe, Central Asia and the Middle East. However, for many reasons this way of NG transfer is not always the best choice. So, there is the option of transporting it with specially designed ships in liquid form as liquefied natural gas (LNG), at the place of consumption through the use of specially designed terminals which are either on land or offshore, and after its regasification is injected into the network. Until now, the vast majority of LNG projects have involved large-scale projects. However, recently, small-scale projects have been designed and executed, are regional logistics storage nodes, which present several advantages in terms of their functionality. The Small Scale LNG units are considered to be able to give a significant impetus to the energy development of areas that cannot be easily interconnected from a techno-economic point of view with the distribution networks, such as the case of the Greek islands in the Eastern Aegean and other remote areas. In addition, the European policy of the EU on LNG is presented and in particular the liberal institutional framework which has been developed through Directives and Regulations that have been adopted by the European institutions. In Greece, NG has been used since 1996 through imports via pipeline network and originates from Russia. LNG was first introduced into the country's energy mix in 2000 with the operation of the Revithoussa terminal, while other LNG terminals are under design and construction in Alexandroupolis, Corinth and Kavala. LNG is used in household and industrial sectors of the economy but also in shipping. The Poseidon Med program and its evolution, aims at the use of LNG as fuel in key ports of the Mediterranean such as Piraeus, Patra and Limassol, while the main current Greek legal framework regarding LNG is presented. Moreover, the research questions and the methodological framework followed in the context of this dissertation are listed. In addition, the methods PESTLE, SWOT and the Analytical Hierarchy Process (AHP) are presented, while the reasons for which they were chosen, their basic steps as well as the mathematical background of them are documented, while the proposed methodology emerges as a management decision tool. In the context of the business analysis and evaluation of alternative energy strategies, a case study is presented regarding the development of LNG infrastructure projects in the Eastern Aegean. In addition, the application of the PESTLE method is presented with the analysis of the factors of the general environment on which the strategies will be formulated. This is followed by the application of the SWOT method, which identifies the factors-criteria for evaluating alternative energy strategies as well as the Analytical Hierarchy Process (AHP) through which the criteria-sub-criteria of SWOT are quantified. Then the alternative strategies are formulated based on the data of the PESTLE analysis but also based on empirical data and are evaluated. Strategy with the highest score is rated as the best. Finally, the conclusions of the dissertation are summarized, which emerged from the application of the PESTEL SWOT KAI AHP methods for the selection of the most appropriate energy strategy regarding the use of LNG, and suggestions for further research are suggested | el |
dc.contributor.master | Βιομηχανική Διοίκηση και Τεχνολογία | el |
dc.subject.keyword | Φυσικό αέριο | el |
dc.subject.keyword | ΥΦΑ | el |
dc.subject.keyword | AHP | el |
dc.subject.keyword | PESTLE | el |
dc.subject.keyword | SWOT | el |
dc.subject.keyword | SSLNG | el |
dc.date.defense | 2021-10-08 | |