Οι καινοτόμες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις και ο ρόλος των διευθυντικών στελεχών των σχολικών μονάδων της τυπικής εκπαίδευσης
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Καινοτομία ; Τυπική εκπαίδευση ; Διευθυντής ; Σχολικές μονάδες ; Νέες τεχνολογίεςΠερίληψη
Απαραίτητη προϋπόθεση στη σημερινή εποχή για να είναι η εκπαίδευση αποτελεσματική είναι να προσαρμοστεί ο εκπαιδευτικός τομέας στις σημερινές κοινωνικές και τεχνολογικές απαιτήσεις. Κρίνεται επομένως αναγκαίο, για την επίτευξη της αποτελεσματικότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, η εισαγωγή, η εφαρμογή και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών καινοτομιών. Ο ρόλος των διευθυντικών στελεχών των σχολικών μονάδων της τυπικής εκπαίδευσης στην όλη αυτή προσπάθεια είναι καταλυτικός, διότι επωμίζονται με τον ρόλο του διευκολυντικού παράγοντα αλλά και του ρόλου του ενισχυτή στις όποιες προσπάθειες των εκπαιδευτικών που θελήσουν να εισάγουν καινοτόμες δράσεις στη σχολική μονάδα.
Η σχεδίαση και η υλοποίηση καινοτόμων προγραμμάτων από τα διευθυντικά στελέχη ωθεί τον επαναπροσδιορισμό των στόχων της σχολικής εκπαίδευσης και την προσαρμογή των σχολικών μονάδων στις κοινωνικές προκλήσεις. Η εισαγωγή των νέων τεχνολογιών και η αξιοποίηση τους σε μέγιστο βαθμό από τους ενδιαφερόμενους, η υιοθέτηση νέων μεθόδων και τεχνικών μάθησης και η διαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών συνδράμουν στην εισαγωγή και την εφαρμογή των καινοτόμων προγραμμάτων με τελικό σκοπό την αναβάθμιση της σχολικής μονάδας.
Σε αντίθετη περίπτωση, η εμμονή σε εκπαιδευτικές μεθόδους και τεχνικές οι οποίες κρίνονται ως παρωχημένες αφενός δεν συνάδουν με τη σημερινή κοινωνική πραγματικότητα και αφετέρου δημιουργούν ένα μέγιστο χάσμα ανάμεσα στον εκπαιδευτικό τομέα και τον κοινωνικό ιστό.
Ως καινοτομία ορίζεται οποιαδήποτε πράξη που εισάγει και εφαρμόζει νέες ιδέες στον εκπαιδευτικό χώρο σε τρία πλαίσια, στο πλαίσιο της εισαγωγής των νέων τεχνολογιών, στο πλαίσιο της υλοποίησης νέων διδακτικών μεθόδων και τεχνικών, στο πλαίσιο της διαφοροποίησης των αντιλήψεων και των θέσεων του εκπαιδευτικού προσωπικού, (Fullan, 1991).
Στην παρούσα εργασία γίνεται προσπάθεια να αναδειχθεί η καταγραφή αλλά και η ανάδειξη της σημασίας του ρόλου των διευθυντικών στελεχών των σχολικών μονάδων και του εκπαιδευτικού προσωπικού της τυπικής εκπαίδευσης στην εισαγωγή, την υλοποίηση και την αξιολόγηση των καινοτόμων προγραμμάτων.