Σχεδιασμός και υλοποίηση ενός εξ αποστάσεως προγράμματος κατάρτισης (e-workshop) με βάση το θεωρητικό μοντέλο της αυτορρυθμιζόμενης μάθησης για την ανάπτυξη δεξιοτήτων mentoring σε εκπαιδευτικούς
Developing mentoring skills for teachers: developing an online training program (workshop) based on self-regulated learning
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Δεξιότητες καθοδήγησης ; Στοχοθεσία ; Στρατηγικός σχεδιασμός ; Ενδιαφέροντα ; Αυτοαποτελεσματικότητα ; Ικανοποίηση ; Αυτοαξιολόγηση ; Αυτορρυθμιζόμενη μάθησηΠερίληψη
Η τεχνολογική και ψηφιακή εξέλιξη του 21ου αιώνα έχει επηρεάσει τον χώρο της εκπαίδευσης και έχει ανεβάσει ψηλά τον πήχη, αναφορικά με τις δεξιότητες που απαιτείται να έχουν οι επαγγελματίες της. Η εκμάθηση νέων δεξιοτήτων αποτελεί μία αναγκαιότητα, η οποία προϋποθέτει την προσωπική βούληση, θέληση και αυτορρύθμιση της μάθησης ώστε να συμβαδίσει με τους γρήγορους ρυθμούς επαγγελματικής κατάρτισης που απαιτεί η αγορά εργασίας και να επιτευχθούν τα μέγιστα μαθησιακά αποτελέσματα. Ιδιαίτερα οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι απαραίτητο να κατακτούν νέες δεξιότητες, όπως δεξιότητες καθοδήγησης (mentoring) ώστε να είναι σε θέση να βοηθήσουν τους μαθητές τους να εξελιχθούν γνωστικά και να τους ενισχύσουν ψυχολογικά.
Για τον σκοπό αυτό, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε το τεχνολογικά υποστηριζόμενο εργαστήριο (e-workshop) "Apt2The Mentoring Labyrinth", το οποίο ενορχηστρώθηκε με το θεωρητικό μοντέλο της αυτορρυθμιζόμενης μάθησης (self-regulated learning) του Zimmerman (2000), ώστε να διερευνηθούν οι γνωστικοί παράγοντες και παράγοντες κινήτρων των συμμετεχόντων και να ενισχυθούν μέσω του εργαστηρίου. Ο στόχος της ερευνητικής μελέτης είναι αφενός η εξέταση της επίδρασης των παραγόντων αυτών στην κατάκτηση δεξιοτήτων mentoring όπως της επικοινωνίας, της ενεργητικής ακρόασης, των αποτελεσματικών ερωτήσεων, της ανατροφοδότησης και του μοντέλου καθοδήγησης GROW, αφετέρου δε η κατάκτηση των ανωτέρω δεξιοτήτων από τους συμμετέχοντες.
Η ερευνητική μελέτη πραγματοποιήθηκε με δείγμα 39 εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Για τη συλλογή των δεδομένων δημιουργήθηκαν ερωτηματολόγια προ-ελέγχου και μετά-ελέγχου καθώς και ερωτηματολόγιο αξιολόγησης των συμμετεχόντων και αυτοαξιολόγησης για την κατάκτηση δεξιοτήτων mentoring. Από την ανάλυση των στατιστικών αποτελεσμάτων προέκυψε ότι το σύνολο των ερευνητικών υποθέσεων παρουσίασε ότι υπήρχε στατιστικά σημαντική διαφορά, με μία μόνη εξαίρεση.
Συνοψίζοντας, η ανάλυση των αποτελεσμάτων στο σύνολο τους, έδειξε ότι οι δραστηριότητες του εργαστηρίου (e-workshop) ενίσχυσαν τους παράγοντες αυτορρυθμιζόμενης μάθησης και συντέλεσαν στην κατάκτηση δεξιοτήτων mentoring από τους εκπαιδευτικούς.