Ηγεσία και εκπαιδευτικό εργασιακό περιβάλλον
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ηγεσία ; Διευθυντής ; Σχολικό κλίμα ; Εκπαιδευτικοί ; Μαθητές ; Σχολική μονάδαΠερίληψη
Για την αποτελεσματική λειτουργία μιας σχολικής μονάδας απαιτείται ικανή ηγεσία που να συμβάλει στη διαμόρφωση θετικού σχολικού κλίματος. Στην παρούσα διερευνητική μελέτη εξετάστηκαν οι επιδράσεις που έχει το σχολικό κλίμα για τους συμμετέχοντες στην εκπαιδευτική διαδικασία και για τη συνολική λειτουργία της μονάδας, μέσω της χρήσης του ποιοτικού εργαλείου της συνέντευξης. Ακόμα, εξετάστηκε ο ρόλος του διευθυντή στη διαμόρφωση σχολικού κλίματος και τα χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει για να θεωρηθεί ικανός. Στην έρευνα συμμετείχαν 10 εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχολείων της Αθήνας του νομού Αττικής. Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας είναι: α) το σχολικό κλίμα είναι αποτέλεσμα της ομαλής συνεργασίας μεταξύ διευθυντή-εκπαιδευτικού και μαθητή, β) το σχολικό κλίμα έχει αντίκτυπο σε όλα τα μέλη που συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, δηλαδή σε μαθητές και εκπαιδευτικούς και δίνει ταυτότητα σε έναν εκπαιδευτικό οργανισμό, γ) ο ρόλος του διευθυντή είναι καθοριστικός για τη δημιουργία κατάλληλου σχολικού κλίματος, δ) οι εκπαιδευτικοί θεωρούν πως για να λειτουργήσει σωστά η σχολική μονάδα πρέπει ο διευθυντής να διαθέτει πνεύμα συνεργασίας, αυτογνωσία, κίνητρα επιτυχίας, συναισθηματική νοημοσύνη, αποφασιστικότητα και διάθεση για ανάληψη πρωτοβουλιών, ε) οι εκπαιδευτικοί του δείγματος υποστηρίζουν πως στα περισσότερα σχολεία η συνεργασία μεταξύ των μελών που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι αποδοτική και τους προσφέρει επαγγελματική ικανοποίηση. Κάποιες επιθυμητές αλλαγές των εκπαιδευτικών από το χώρο εργασίας τους είναι: η καλύτερη συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών και διευθυντών, η μεγαλύτερη συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων, η επιβράβευση από τον διευθυντή/ντρια και η καλύτερη οργάνωση της σχολικής μονάδας.
Λέξεις κλειδιά: ηγεσία, διευθυντής, σχολικό κλίμα, εκπαιδευτικοί, μαθητές, σχολική μονάδα.